Algemeen forum voor discussie over de website
Door engelbert.jan
#73168
Ik heb een Alecto WS5500 gekregen. Nu is mijn vraag:
Kan deze ook op een Meteobridge pro zwart of WUS02. Dit is mij niet geheel duidelijk!
Heb al gekeken in de meteobridge lijst, maar toch voor de zekerheid deze vraag?
alvast bedankt

Gr Engelbert
Gebruikersavatar
Door vlammens
#73169
De WS5500 kan enkel naar Weather Underground uploaden, of naar een eigen webserver (die dan de data zelf opslaat/verwerkt)

Hieronder staan een paar linkjes naar hoe ik het doe met die van mij:

Weather Underground: https://www.vincentlammens.be/blog/2021 ... lezen.html

Eigen Webserver: https://www.vincentlammens.be/blog/2021 ... cript.html
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#73170
engelbert.jan schreef: 11 mei 2021, 09:07 Ik heb een Alecto WS5500 gekregen. Nu is mijn vraag:
Kan deze ook op een Meteobridge pro zwart of WUS02. Dit is mij niet geheel duidelijk!
Heb al gekeken in de meteobridge lijst, maar toch voor de zekerheid deze vraag?
alvast bedankt

Gr Engelbert
Neen dat kan helaas niet met het bijgeleverde console.
Dat console is intelligent, kan opladen e.d. maar kan helaas niet zelf met weer-programma's "praten".

Maar daar is een "niet te duur" GW1000/DP1500 console voor beschikbaar.
Dat kan de buitenunit van de WS5500 ook uitlezen en heeft zelf ook binnen-temp/hum/luchtdruk.
Dit zeer kleine apparaat zal ook alle uitbreidingen uit-lezen die u ooit gaat installeren . Denk aan luchtkwaliteit, grond sensors e.d. Al die sensors worden keurig doorgegeven aan uw Meteobridge.
Alles gebeurt met een extra API die door Meteobridge, Weatherdisplay, Weewx wordt ondersteund.
Die API geeft via het WiFi/LAN voortdurend alle meetwaardes door.

U gebruikt dan het console om zelf op te kijken en laat de GW1000/DP1500 ergens in een hoekje alle oplaad-werk e.d. doen. Ook de oplaad naar WU e.d. dan hoeft uw console verder niets te doen.

GW1000 via ecowitt.com uit China, bestel wel de juis 868mHz frequentie voor Europa. Er kan nog BTW en invoerrechten bijkomen.
DP1500 hetzelfde apparaatje in Europa via van froggit.de met de toegelaten Europese frequentie 868 mHz. De froggit-prijs is inclusief BTW

Wim
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#73184
vlammens schreef: 12 mei 2021, 17:46 Interesant.

Dus met die DP1500 kan je toch een meteobridge gebruiken?
Een Meteobridge kan tegelijk 5 weer-station achtige zaken aan.
Dus 1 GW1000 inclusief alle sensors wordt gewoon ondersteund. Of 1 GW1000 met alleen extra sensors, bijvoorbeeld als je een Davis VUE hebt en extra temp/hum of grond-sensors wilt gebruiken.

Je kan alle primaire sensors zoals buiten-temp, wind e.d. zelf kiezen uit alle stations en alle sensors.
Voorbeeld van het demo-station (Meteobridge-raspberry ) waar dit in het begin mee is getest.

Wim
Bijlagen
mb_multi.jpeg
mb_multi.jpeg (230.92 KiB) 1827 keer bekeken