Algemeen forum voor discussie over de website
#74963
Van diverse forumleden melding gekregen dat per 20 september hun webruimte bij KPN is verdwenen,
en daarmee hun upload faalt naar HetWeerActueel (en mogelijk naar anderen).
Heeft bij de stationslijst van HetWeerActueel het gevolg dat voor betreffende stations een automatische time-out gaat optreden van de upload.

Treft dit ook jouw station, zoek dan aub zsm een nieuwe webruimte, en
geef ons via PB aan wat de nieuwe uitlees-url wordt.
Ter voorkoming van misverstanden bij voorkeur doorgeven:
- naam van het station zoals in de stationslijst (liefst ook met de stations-ID)
- de complete, nieuwe weblink-string
#74970
Beste Lezers,
Inderdaad is deze kpn service verdwenen. Totaal niet geinformeerd hierover. Logisch want de dienst was gratis wat zowel inhoud dat de inhoud van KPN is. Dus einde verhaal.

Ik publiceer sinds vandaag op Weathercloud. Dat ging als de brandweer. Wel moest ik mijn stokoude cumulus 1 upgraden naar cumulusmx. Dit ging trouwens ook vrij makkelijk. Alles is nu web based. Even wennen aan een stokoude dosbox

Nu dan de vraag.
Kan HWA mijn gegevens van Weathercloud halen? Zo ja, hoe doe ik dat?

zo niet...wie weet er nog webruimte te vinden welke ftp ondersteunt?

vriendelijke groet,
Bart
ook al weer 12 jaar in de lucht
#74979
Ook ik was een van de gebruikers van een KPN website,
Dus geen upload meer naar HWA, maar ik heb dubbele pech sind vorige week is ook de temperatuur sensor van mijn station stuk (Oregon) en die zijn niet meer verkrijgbaar
Ik ben dus opzoek naar een nieuw weestation en ga waarschijnlijk een Station van het merk Froggit aanschaffen
Deze kan alleen oploaden naar HWA via een extra dongel, maar wel rechtstreeks naar Wunderground, nu schijnt er de mogelijkheid te zijn om via Wunderground naar HWA te uploaden, dus dan heb ik geen dongel en geen webruimte nodig om mijn gegevens op HWA zichtbaar te krijgen.
Wie kan mij advies en/of een handleiding geven hoe dit mogelijk is
Bij voorbaat dank
Peter Maessen weerstation Helden (dörp)
#74980
;) Er zijn vele wegen die naar Rome leiden .....

Om de 'wegval' van de KPN-webruimte op te vangen is de meest voor de hand liggende oplossing het organiseren van eigen webruimte bij een andere hosting-provider.
In dit forum even zoeken geeft wat voorbeelden van gratis diensten of van betaalde invulling.

Gebruik je software zoals Weatherdisplay, WsWin of CumulusMX om te uploaden naar HWA,
dan zul je die (na verandering van je webruimte) moeten aanpassen voor de nieuwe uitlees-url:
na zelf testen van die nieuwe uitlees-url, via PB of email deze uitlees-url doorgeven aan de HWA-moderatie, zoals aangegeven in het eerste bericht van deze thread.
De forum-sectie Handleidingen geeft info hoe je e.e.a. voor diverse soorten upload regelt (incl. de weg via WUnderground).

Een data-overdracht naar HWA via WUnderground of zijn soortgenoten heeft het voordeel dat de stationsbeheerder geen eigen webruimte hoeft te regelen voor upload.
Aan de HWA-serverkant zijn we anderzijds niet enthousiast over de weg via WUnderground en vergelijkbare tussenstations,
want soms een beperkte dataset, meer werk aan de kant van de HWA-server, en het wordt dan een langere keten:
- hoe langer de keten, hoe meer kans op storing, en
- servers in zo'n keten doen vaak onderweg iets met de data .....

Wil je zo'n constructie gebruiken, dan lijkt AWEKAS als hulptussenstation nog de beste weg,
want heel stabiel, goede support, stevige kwaliteitscontrole op inkomende data (met actieve respons),
en er wordt ook afgeleide data bepaald, waarmee de HWA-server prima uit de voeten kan.

Een ander, goed alternatief voor data-overdracht naar HWA is gebruik van een template zoals PWSDashboard:
weliswaar moet je als stationsbeheerder de benodigde PHP-diensten regelen bij een host-provider om de PWSD-software te kunnen draaien,
maar je stationsdata kan daarna via de kortste weg naar de HWA-server (en anderen).
Zie de handleiding in dit forum.
Voordeel van ook een gecompileerde web-vertoning via een fraai dashboard.
PWSD heeft prima & actief support in het Weatherwatch-forum.

Voor een data-overdracht via Weathercloud naar HWA is geen invulling:
Weathercloud heeft niet de benodigde online uitlees-functie van actuele & afgeleide data,
maar alleen WeatherTool dat een export kan geven van een adhoc-geselecteerde brok historische data uit de database, met uitvoer als csv-file.
#74981
Dag,
Is mij ook overkomen. Ik heb de boel inmiddels omgezet naar Strato en zou graag het uitleesadres willen doorgeven en het adres van mijn nieuwe website willen aanpassen. Zojuist een nieuw forumaccount aangemaakt, maar ik loop nu vast. Graag wat ondersteuning.

mark74, Weerstation Nijmegen.
#74988
Beste Toulon7559 en/of andere moderators,
Mag ik jullie er nog even op attenderen dat ik jullie hierover afgelopen zondag een PB heb gestuurd met mijn nieuwe gegevens. Maar mijn station wordt nog steeds niet uitgelezen.
Alvast dank!

Toulon7559 schreef: 22 sep 2023, 08:21 Van diverse forumleden melding gekregen dat per 20 september hun webruimte bij KPN is verdwenen,
en daarmee hun upload faalt naar HetWeerActueel (en mogelijk naar anderen).
Heeft bij de stationslijst van HetWeerActueel het gevolg dat voor betreffende stations een automatische time-out gaat optreden van de upload.

Treft dit ook jouw station, zoek dan aub zsm een nieuwe webruimte, en
geef ons via PB aan wat de nieuwe uitlees-url wordt.
Ter voorkoming van misverstanden bij voorkeur doorgeven:
- naam van het station zoals in de stationslijst (liefst ook met de stations-ID)
- de complete, nieuwe weblink-string
#75010
Hallo Toulon en andere moderators

Station Helden (Dorp) is nu tijdelijk niet meer actief, omdat ik een nieuw weerstation heb gekocht welke nog geinstaleerd moet worden.
Het station is nu ook uit het overzicht gehaald, maar ik ga me weer aanmelden, zijn alle historische gegevens nu dan ook weg?

Mvgr Peter