Voor vragen en hulp m.b.t. de instructies om mee te doen. Hulp bij installeren van upload files
Door wsepe
#74816
Heb je dan er toevallig eentje gemist? het neerslagkaartje geeft nl nog een extreme waarde aan. Aan de andere kant zijn er dan ook nog zeker 3 stations die nog steeds op 0 staan in het zuiden/oosten. Lijkt mij ook waard om deze even aandacht te geven..
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74817
Inderdaad nog eentje gemist met een heel hoge maandsom over juni2023: is nu gemarkeerd.
Stations met 0-maandneerslag jammer genoeg momenteel uitbundig aanwezig:
- een aantal heeft bewust markering gekregen vanwege ‘gebreken’
- een hele reeks kampt met een uploadstoring (en die vallen dus al automatisch buiten de verwerking),
- helaas ook > 10 stations met wel een geldige upload voor de andere waarden,
maar met een maandneerslagwaarde van 0.
Dat kan terecht zijn, maar toch is aan te nemen dat inmiddels bijna overal een bui(tje) is langsgekomen.

:( Daar kun je als moderator/lijstcontrolleur geen aanpak voor bedenken, anders dan 'algemeen' aandacht vragen ........
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74846
De regenstormen van afgelopen zondag geven weer aanleiding voor denkwerk.

De hoogste neerslagwaarde volgens HWA-database zou 36mm geweest zijn in Hattemerbroek,
maar hier in de buurt weet ik minstens 2 niet-HWA stations (in Hasselo en Deurningen) met hogere waarden van 48mm resp. 55mm,
dus in de huidige meetnetwerken blijkbaar nog heel gemakkelijk om buien te missen!

De landelijke of regionale dekking van de HWA-server met ‘kwaliteitsstations’ kan daarom zeker beter.
;) Zegt het voort om aan te sluiten met upload voor HWA ……….
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74922
Voor de moderatie hoofdkrabben als de kaarten zulke zwarte vlekken vertonen,
want wat is er dan aan de hand?

Volgens de dataverwerking blijkbaar buitensporige neerslag in een regio bij meerdere stations tegelijk:
maar in het moderatoroverzicht lijken de dagsommen en maandsommen normaal voor alle stations.

Toevoeging 07Augustus2023:
soms lost de tijd een probleem op,
omdat bij een volgende rekenslag de uitkomst wel 'netjes' wordt.

.
Bijlagen
rainmap230805.png
Neerslagdagoverzicht
rainmap230805.png (174.26 KiB) 7571 keer bekeken
rainmapmonth230806.png
Neerslagmaandoverzicht
rainmapmonth230806.png (187.37 KiB) 7571 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74929
O.a. het voorgaande bericht en deze discussie laat zien dat bedekking door meetnetwerken groot verschil kan maken of, hoe en waar je de neerslag e.d. ziet.
Hoe meer stations in een netwerk, hoe fijnmaziger het overzicht wordt, waarbij meetkwaliteit uiteraard een kritisch element ( ;) maar dat wisten we al).
Kortom, proberen nog meer enthousiaste meteo-liefhebbers met goede configuraties te laten aansluiten bij HWA .......
Gebruikersavatar
Door Meowbay
#75191
In de statistieken voor januari van mijn sensoren op jullie site zie ik:

2024-01-24 8.5 °C 0.0 °C 0,0 mm 9.0 km/u

Daar is iets mis met de verwerking van de piek wind-stoot. Dat was namelijk op 24 jan hier volgens mijn lokale database:

109.4 km/h
00.35
2024/01/24

dit komt ook overeen met de metingen rond Schiphol en anderen in de omgeving.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#75193
Zie PB.

NB: het helpt de moderatie heel erg bij zoeken,
als bij dit soort rapportage wordt vermeld welk station van toepassing is.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#75238
Het regent wel veel, maar aub opletten dat je station niet overdrijft:
vandaag (= 22 februari) vanuit moderatie 2 stations gemarkeerd, omdat hun lopende maandsaldo spontaan heel erg hoog was opgelopen naar enkele duizenden mm.
28 Februari schiet Londerzeel helemaal uit de bocht naar >23k mm.
:) Gelukkig zijn we dicht bij start-nieuwe-maand, en dan worden de maandwaarden in de HWA-server automatisch gereset:
als de stations niet zelf die onwaarschijnlijke maandwaarden blijven aangeven, is daarna het leed geleden ....