Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door tjabine
Dan word het dus of een Hellmann of een Ultimeter?
Want het kantel systeem werkt dus niet afdoende bij een grote neerslag intensietijd.
De Ultimeter meet electronische, en zou in dit geval dus beter zijn?

Gr Ron.
Door pa3hio
idd. het wordt een beetje mieren.....

Ik heb ook test 1 uitgevoerd met ongeveer dezelfde gemiddelde rain-rate, na een kleine afstelling zat ik na drie testen op een kleine 47mm, met een afgewogen 1000gram water. Afwijking nu dus een kleine 1%, vind ik prima. De tweede test is leuk, maar vind hem nergens op slaan. het geeft alleen aan dat bij zoveel water het mechanische gedeelte over de zeik gaat. Zou je dit ook goed willen meten, moet je een beter weerstation (en dus nog duurder) kopen, of de rain-rate optisch meten, denk hierbij aan de methode die veel vaatwassers gebruiken. Ik zal hier in het najaar eens mee aan de gang gaan.
Door Eckie76
pa3hio schrijft:
idd. het wordt een beetje mieren.....

Ik heb ook test 1 uitgevoerd met ongeveer dezelfde gemiddelde rain-rate, na een kleine afstelling zat ik na drie testen op een kleine 47mm, met een afgewogen 1000gram water. Afwijking nu dus een kleine 1%, vind ik prima. De tweede test is leuk, maar vind hem nergens op slaan. het geeft alleen aan dat bij zoveel water het mechanische gedeelte over de zeik gaat. Zou je dit ook goed willen meten, moet je een beter weerstation (en dus nog duurder) kopen, of de rain-rate optisch meten, denk hierbij aan de methode die veel vaatwassers gebruiken. Ik zal hier in het najaar eens mee aan de gang gaan.

Mee eens.
Draaikolken in regenmeters zijn volslagen belachelijk. Zelfs als het apocalyptisch hard regent, kan er nooit water blijven staan in deze regenmeter, tenzij je hem nooit schoonmaakt en het gaatje helemaal vol zit met troep.
Een liter water binnen enkele tellen door je regenmeter laten lopen is geen goede methode. Hierop zijn deze regenmeters ook helemaal niet berekend of gebouwd, omdat dit simpelweg geen natuurlijke omstandigheid is.

Regen valt niet automatisch precies in het gat, maar slaat grotendeels neer op de wanden, om vervolgens naar beneden te stromen.
Rainrate heeft voor mij nooit veel betekenis gehad, het is wel leuk en aardig om te zien dat binnen een half uur een x aantal mm is gevallen, maar om dat tot 3 getallen achter de komma te zien op een bepaald moment vind ik niet interessant.
Door wthus
tinuz97 schrijft:
Voor de genen met afwijking:
Heb je je davis wel goed waterpas staan?

100% waterpas natuurlijk met echte goede waterpas nagelopen. Voet in beton gestort.
Door wthus
pb2rdf schrijft:
Ik zou niks smeren, alles wat vuil aan kan trekken heeft invloed op het mechanisme.

Hoogstens teflon spray zou in aanmerking komen, maar na gebruik alles goed reinigen en droogmaken.

Dus het asje en draaipunt apart behandelen lijkt me het beste advies.
Dit alles geheel op eigen risico en eigen inzicht !!!!

Er is een tegengewichtje tbv 0,2mm bijgeleverd, ipv die voor 0,01 inch (0,254mm)
Deze wel gebruiken !!!
Heb je de console op 0,2mm staan en tegengewicht voor 0,01 inch dan wijst console te weinig gemeten regen aan.
Indien je console op 0,01 inch staat en je hebt tegengewicht van 0,2mm dan zal het console te veel regen registreren.

Peter

Allemaal correct ingevoerd en geïnstalleerd. met dank aan Ekopower voor de informatie die zij 2 jaar terug erbij leverden.