Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door Toulon7559
In de huidige opstelling 3 regenmeters, maar moet toch aan vervanging gaan denken:
- WS7000/16 met 'wip' als meetmechanisme, ‘legacy’, rustig doorgaand zonder problemen met o.a. zonnevoeding en (voor die tijd) goede resolutie van 0,35mm en somfout van 2%+/-1mm, maar dateert van 2001, dus het levenseind komt ergens in zicht
- TFA_Nexus ook met 'wip', en inmiddels ook ‘legacy’, ingezet sinds 2014 met batterijvoeding heeft een mindere resolutie van 0,7mm
- Tempest met haptische sensor, sinds 2020, met intensiteitsfout van 0,2mm/hr, maar somfout is 10% en afregelen voor neerslag is een drama, omdat de autocalibration bij Weatherflow niet lijkt te werken en er is geen mogelijkheid voor bijregelen via lokale kalibratie (zoals voor conventionele tippingbucket-meters waar je voor kalibratie gecontroleerd een specifieke hoeveelheid vloeistof kunt laten doorstromen).

Als de WS7000/16 wegvalt, moet een vervanger beschikbaar komen met minstens gelijkwaardige kwaliteit,
liefst ook met mogelijkheid van lokale kalibratie.
Denk aan een Ecowitt-regenmeter (met resolutie 0,1mm) via de al aanwezige GW1000,
maar de Netatmo-regenmeter lijkt ook heel goed, baserend op de evaluatie door WRIJ:
1. weet iemand de specs van de Netatmo-regenmeter?
2. ervaringen/aanbevelingen van forumleden?

Is eigenlijk omgekeerde wereld, maar na toevoeging van zo'n 4e (goede) regenmeter zou met de online-data daarvan misschien Tempest beter afgeregeld kunnen worden door Weatherflow.

17September2022:
Vermelding van meetmechanisme toegevoegd en foutbeschrijving uitgebreid
Door T.J.
Ik heb momenteel 4 regenmeters in (tijdelijk) gebruik
1 Davis 0,2 mm resolutie als standaard met de enkelvoudige lepel
1 Ecowitt WS90 met de haptische regensensor (0,1 mm resolutie?)
1 Ecowitt WH40 ook met single spoon uitgevoerd 0,1 mm resolutie
1 Davis met aerocone, behorende aan een station welke ik aan het refurbishen ben.

Davis is goed te calibreren, echter heb ik nog niet gedaan
De Ecowitt WH40 is redelijk accuraat, mijn Davis meet teveel neerslag dus daar moet ik nog mee aan de gang
De WS90 is even een ander verhaal, deze vereist een calibratie bij verschillende rainrates en daar ben ik nu redelijk mee op weg.
De WS90 valt mij niet tegen qua meetresultaten, alleen motregen heb ik nog niet kunnen testen

Mocht ik kiezen dan ging ik zeker voor de WH40 ivm prijs kwaliteit verhouding
Ik weet niet of de WH 40 gecalibreerd kan worden net zoals de Davis

Een Hellmann regenmeter staat nog steeds op mijn verlanglijstje.....
Door Toulon7559
Volgens de gebruiksaanwijzing heeft WH40 een nauwkeurigheid van 5% en refreshrate van 49s.
Volgens hun boekjes:
- WS7000 update neerslag per 3 minuten.
- TFA_Nexus ververst neerslag-info per 183s.

Met WH40 dus in categorie 'tipping buckets' sneller beeld, tegen heel redelijke kosten.
Door BrEw
Ik heb de WH40 nu ruim een jaar in gebruik en deze werkt naar behoren. Wel heb ik het idee/gevoel dat er bij zware regenval wel eens wat water uit de trechter stuitert. Het opstaande randje is maar een millimeter of 10 hoog en het buitenste gedeelte van de trechter loopt vrij vlak. De rand verhogen zou een oplossing kunnen zijn maar ik heb zelf (nog) geen 3-d printer en een stukje restmateriaal om een ring uit te draaien ben ik ook nog niet tegengekomen.
regenmeter.png
regenmeter.png (19.37 KiB) 483 keer bekeken
Door Toulon7559
Opzetring gemaakt van 5cm brede alu-plaat o.i.d. is misschien een pragmatische invulling.

WH40_via_GW1000 bevalt me ook goed, omdat GW1000 al direct de afgeleide somgetallen aflevert voor neerslag/periode:
hoef je als gebruiker alleen maar de data te extraheren.