Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Gebruikersavatar
Door HeliantHus
#74632
Toulon7559 schreef: 03 mar 2023, 07:59 ;-) ;-) Nu nog het laatste stapje uitvinden & realiseren om vanuit de Applicatie-omgeving de upload naar HetWeerActueel (en andere organisaties) op te zetten.
Klopt, dat wordt nu de volgende stap. ;)
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74647
Met een Dragino EndDevice type LSN50v2 heb ik hier al met SF12 een verbinding gekregen met een Gateway van een ‘buurman’ op ca. 3km afstand,
en met de eigen Gateway lukt verbinding ook op SF7 (dus nu ruim genoeg signaalsterkte),
maar er mankeert blijkbaar iets aan de payload-formattering en/of packet forwarding, want de payload-uitlezing loopt niet.
Welk payload-format heb jij in de TTN-Console ingesteld voor de uplink van je sensorkop naar de gateway e.v. naar o.a. https://datacake.de/?
Gebruikersavatar
Door HeliantHus
#74648
Hallo Toulon,

Beide Payload formatters (Upload + Download) staan bij mij op "none".

Nou moet ik eerlijk toegeven dat ik daar zelf niets mee gedaan heb. Dit stond standaard zo ingesteld.

Groet, Wim
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74649
Terug naar af met de formatters op 'None' gezet is nu een gecodeerde payload te zien, en in de handleiding van Dragino voor de LSN50v2 staat hoe je dat moet lezen, incl. een korte aanwijzing hoe je vanuit TTN kunt doorkoppelen naar Datacake.de voor vertoning van de data.
Datacake.de heeft als vervolg een uitgebreide handleiding met o.a. voor dit EndDevice een kant-en-klare payload-decoder werkend op de output van TTN, en uitgebreide mogelijkheden voor Dashboard en Integration.
Zowel de configuratie voor LoraWAN als de instellingen voor TTN en datacake.de is wel 'mijl op zeven' als je gewend bent aan lokale, korte punt-punt-verbindingen die je kunt oprichten met summiere beschrijvingen,
maar ;) zo werkt dat nu blijkbaar met dit soort moderne technieken .......

Een Dragino LSN50v2 heeft een defaultconfiguratie (= workingmode1) voor 1*DS18B20 (= temperatuur), 1*SHT31 (= temperatuur&vocht) en 1*ADC (voor sensor met analoge uitgang).
8-) Dat is uitnodiging om een 'satelliet'-meetopstelling te gaan bouwen bijv. voor een eenvoudige mini_PWS op ruime afstand van huis & haard voor meting van Temp&RV op 1,5m en van Temp op klomphoogte, voor in een volkstuin, akker, boomgaard of wijngaard ………..
Waarschuwing: een LSN50v2 wordt niet vanzelfsprekend in genoemde defaultconfiguratie geleverd!
[bij mij kwam hij uit het doosje als LSN50v2D20 ingesteld op workingmode4 voor 3ds18b20 en intervaltijd 20minuten:
workingmode en interval zijn aan te passen mbv downlink-commando’s]
Gebruikersavatar
Door HeliantHus
#74653
Wat de Payload Formatter betreft: die heb ik inmiddels nu op "Device Repository" gezet. Het bleek namelijk dan mijn regenmeter 5x te hoog aangaf. Het wachten is nu op wat regen om e.e.a. te checken.

Verder gebruik ik ook DataCake. Ingesteld in TTN console / Applications / End Devices / Integrations Webhooks
Er is een duidelijke instructie hiervoor op YT: https://youtu.be/6EOaYJxAeRA
Een Dashboard aanmaken is heel leuk en ziet er goed uit.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74669
Heb ook de geadviseerde Webhook.site geprobeerd als vervolg op Datacake:
veelbelovend, maar met een 'vrij' pakket van 500 requests :( ben je vlug klaar met experimenteren.
CayenneLPP als Payload-Formattering is handig voor het vervoltraject, maar daar worstel ik op de Cayenne-website nog met de invullingen:
- aan hand van deze beschrijving zou het eenvoudig moeten zijn,
- maar zolang de invoer niet wordt geaccepteerd, vindt uiteraard de Cayenne-website het EndDevice niet bij TTN .....
CayenneLPP ook nodig om aan te haken bij dit experimenteerpad voor aansluiting van een LoraWAN-PWS op WUnderground en voor makkelijke aansluiting op Domoticz:
als uitlezen/vertalen met een afgeleid PHP-script voor WUnderground lukt, dan is dat ook een basis voor een variant voor maken van een HWA-uploadfile, en vele andere datadistributiepaden.
Alternatief eens kijken of in dat opzicht het PHP-script index.php van de HTTP_Ecowitt_Gateway bruikbaar is als basismateriaal.
Gebruikersavatar
Door HeliantHus
#74670
Ik zit momenteel ook met het probleem dat mijn regenmeter een factor 2,6 te veel aangeeft.
Ik vermoed een onjuiste payload formatter, maar ik kom er nog niet uit waar ik dat kan veranderen.
Het lijkt een inch/cm conversie (1 inch = 2,54cm).
Ik zoek nog verder.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74671
Schaalfactorfouten bij omzetting van 'Imperiaal' naar 'SI' stelsel zijn in scripts een bekend euvel,
en ook omgekeerd, want bijv. WUnderground, Aerius/PWSW en WOW_UK vragen upload als 'Imperiale' waarden,
met dus een vertaling vanuit 'SI' als je sensor- of basis-software daarmee werkt.
Zulke 'afwijkingen' zouden in sensorsoftware niet mogen voorkomen (en is fabrikant-verantwoordelijkheid),
en meestal kun je daar ook niet corrigeren, en moet je elders kijken.
Voor LoraWAN-opzetten zijn Payload-Decoders een mogelijke vervolgstap waar zo'n fout kan zitten,
en dat vraagt nakijken van het script van de betreffende Payload-Decoder.
Payload-Decoders zijn in alle maten en soorten beschikbaar, en door de gebruiker uitwisselbaar, zoals bijv. voor jouw SenseCAP S2120,
en als 'OpenSource' ook zelf aanpasbaar [maar dat is toch iets waar een 'LoraWAN-beginneling' met enige huiver naar kijkt].
Gebruikersavatar
Door HeliantHus
#74674
Bedankt voor de link naar de officiele Payload formatter op GitHUb.
Ik heb die geinstalleerd in TTN maar het lost niet mijn probleem op van de factor 2,54 te hoge neerslagwaarden.
Als ik het weerstation direct uitlees via Bluetooth staat daar al een te hoge waarde in. Het gaat dus al verkeerd in het station.
De vraag is inmiddels uitgezet bij de fabrikant.
Ik wil dat het eerst goed gaat in het station, voordat ik het moet gaan corrigeren met formatters, maar dat lijkt me logisch.