Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Gebruikersavatar
Door WSM
#75410
Vrienden van mij hebben een Tempest weerstation en of die nu zo blij zijn, niet echt.. Als het regent en er staat ook wind van boven de 4 a 5 bft dan registreert de Tempest vele tientallen mm's regen meer dan andere stations in de buurt.

Voorbeeld, hier bij ons in Medemblik draai ik met een volledige Davis VantagePro 2 set terwijl de buurman een Tempest heeft.. Gisteren viel volgens de Davis 48.2 mm regen en vandaag nog eens 28.2 mm terwijl de tempest van de buurman gisteren 70mm registreerde en vandaag 50mm . Dus eigenlijk zijn we vandaag met zijn allen verzopen.

Volgens mijn buurman, hij upload zijn gegevens niet naar HWA, is dit een bekend probleem bij de Tempest stations. En als je nu bij de overzichten kijkt bij Nederland Actueel en je ziet ineens enorme uitschieters dan kun je er drommels op zeggen dat dit met grote zekerheid een Tempest weerstation is.

Het blijft toch vreemd dat je honderden euro's moet uitgeven voor een Tempest en bv een chinees weerstation van 110 euro vele malen betrouwbaarder is..
#75411
Inderdaad is de invloed van straffe wind op regenmeting van Tempest een bekend euvel.
Zie mijn melding in dit forum dat die foutief hoge neerslagwaarde kan worden geïnduceerd door mastvibraties:
daar kan op zich Tempest met zijn sonische sensor niets aan doen, maar de uitkomst is wel fout.
Te verbeteren door de beschreven mastaanpassing.
Reden dat veel gebruikers van een sonische neerslagmeter ook een eenvoudiger elektronische meter zoals Ecowitt WH40 als extra in de configuratie opnemen.

Het is een stap te ver om te beweren dat een uitschietende neerslagwaarde altijd heeft te maken met gebruik van een Tempest (of vergelijkbare solidstate sensor).
Bijv. vandaag zie ik in omgeving Arnhem neerslagwaarden tussen 600mm en 2000mm van 2 stations waarvan ik zeker weet dat ze Davis_Vantage gebruiken en heel goed weten daarmee om te gaan.
Bij navraag blijkt vaak voor een uitschieter de achterliggende reden een storing in de software, of zoiets simpels als onderhoud of experiment of reparatie ……..
Sprekend voorbeeld van een andere, onverwachte samenhang is dat KNMI DeBilt ooit veel vocht meldde, terwijl de rest van Nederland verschroeide: bleek veroorzaakt door sproeien in volkstuinen in de buurt.