Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door wthus
#2842
Ben eind 2006 verhuisd en hierdoor moest het station ook verhuisd worden. Deze is uiteindelijk een kleine 80 meter verplaatst (met medewerking van mijn buurman). Heb toen meteen de VP2 aangeschaft aangezien de WMR918 het niet geheel overleefde. Deze was alweer een 6 jaar oud en door de zon was het spul zo aangetast dat je het spul amper aan hoefde te raken of het brak al af, was een tegenvaller aan de ene kant. Verhuizen was ik ook niet blij mee (woon nu zelf binnen de bebouwde kom, maar kon niet anders). Hoop later wel weer naar het platteland te kunnen verkassen, ben er opgegroeid en wonen in een woonwijk is niks voor mij! Gelukkig dat het WS nog op het platteland kon blijven staan. Ben nog bezig met meetveld. Moet oa een hekwerkje omheen komen omdat in omringende weide naar waarschijnlijkheid paarden komen te lopen. Eveneens moet de windmeter nog beter gesitueerd worden (ws een mast of anders op dak van melkgeitenstal), is iets voor het voorjaar/zomer als de leemgrond weer wat droger is (veldje is nu btw deels omgeploegd door de mollen (krengen zijn het)). Naast de VP nog een hellman meter er staan en eveneens een min/max thermometer in de hut hangen.

http://www.hetweeractueel.nl/doetinchem-dichteren/about

Afbeelding

Afbeelding
Door Luc
#2850
Wilbert,

Het lijkt erop dat de temperatuur meter in de Vantage Pro lager staat als die in de weerhut. Op welke hoogte staat deze?
Door wthus
#2852
Luc schrijft:
Wilbert,
Het lijkt erop dat de temperatuur meter in de Vantage Pro lager staat als die in de weerhut. Op welke hoogte staat deze?

Klopt, deze staat iets lager, maar kon ook niet veel anders. Paal was helaas niet langer :unsure: Merk het verschil echter niet met de meters in de weethut zelf. Gaat in het voorjaar de sensor uit sensorhut van VP proberen te trekken. Achja, niet alles kan perfect zijn.
Door Eckie76
#2853
Daar zou ik eigenlijk wel mee uitkijken, ik ken mensen die ook de thermosensor wilden loskoppelen van de ISS en daarna zo'n beetje alles sloopten wat belangrijk was.

Die paal kan je toch ook langer krijgen? Je koopt gewoon een schuttingpaal van 2,5 meter, die laat je een meter de grond in gaan, omstorten met snelbeton en klaar is Kees. Nu alles er zo mooi uitziet zou ik het ook meteen "perfect" willen doen :)

Heb jij een fan-aspirated radiation shield?
Door Eckie76
#2854
Christian schrijft:
Afbeelding
Afbeelding


Christian, in jouw geval zou ik even naar dit onderwerp kijken
http://www.hetweeractueel.nl/forum/zelf ... t-schotels
, en proberen deze eenvoudige weerhut te knutselen.
Dat werkt echt perfect, want de magnetronschaaltjes zijn ongevoelig voor zonnestraling, ze absorberen geen zonnewarmte, de sensor past daar goed in als je de uitsparingen in die bakjes groot genoeg maakt.
Door wthus
#2861
Eckie76 schrijft:
Heb jij een fan-aspirated radiation shield?

Nee, is ook niet nodig zoals tot op heden is gebleken. Denk dat die dingen nuttiger zijn binnen de bebouwde kom dan zo in een weide waar de wind er toch wel omheen waait. En KNMI weerhut (volgens officiële bouwtekening) heeft ook geen ventilator (hebben ze oficiëel ook niet). Het was een mooie *gratis* paal, roestvrij dus die gaat ik niet vervangen. Afwijking is maar minimaal, meegenomen dat de KNMI hut weer net iets te hoog uit is gekomen (grond eromheen is pas later bewerkt namelijk).

En toch moet het uitbouwen van de tempsensor kunnen is mij door Ekopower verteld. Kan wel in KNMI hut een 3de externe tempsensor zetten ter vervanging, maar ik geloof niet dat VPconsole en software dat aankunnen (kun je bijvoorbeeld niet in de plaats instellen voor de ISS zender, zal altijd appart weergeven worden).
Door Eckie76
#2863
Oke, maar ik denk dat de thermosensor bij de Vantage Pro dan (ook zonder aspirated fan) toch ook voldoende beschermd zit. Ik kan bij mij namelijk nooit afwijkingen constateren, ook niet als de zon er vol op staat. Het gaat er gewoon om, dat direct zonlicht niet de temperatuur kan beinvloeden en dan is wat mij betreft die fan ook totale onzin.

Je kan uiteraard altijd een extra sensor gebruiken en die in de KNMI-hut plaatsen, en in je software die sensor als hoofdunit voor je website gebruiken. Kwestie van variabelen aanpassen, als je wil weten hoe of hulp nodig hebt, be my guest!
Door wthus
#2867
Zijn er trouwens extra sensoren die naast temperatuur ook de RV meten? Vind de RV namelijk elke keer te hoog van de VP. Heb trouwens gezien dan ik de ISS nog een paar cm omhoog kan schroeven. Moet ik echter eerst de windmeter een andere stek zien te geven in het voorjaar.