Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door wthus
#2889
Luc schrijft:
wthus schrijft:
De solar laad de gewone batterij niet op, wel de accu die erin zit. Hoe meer zon, hoe langer je ermee vooruit kan. Met de WMR kon ik destijds met temp 1.5 jaar met een batterij vooruit en de windmeter heb ik met de WMR in 6 jaar tijd nooit van nieuwe batterij hoeven te voorzien.

Interessant. Zit er in de losse draadloze zender die bij de windmeter te verkrijgen is ook een backup batterij en een accu?
Begin nu zelf even te twijvelen of ik niet dingen door elkaar aan het halen ben. Van de WMR weet ik zeker dat ik daarin twee AA batterijen heb zitten en een apparta Accu batterij die wordt opgeladen door de zonnecellen (en dus in de nachten ook power heeft. Weet nu dus even niet meer zeker of de VPsensoren naast die ene grote batterij ook een accubatterij heeft. Lijkt me wel logisch, maar goed. Zal vannavond even kijken in transmitter van windmeter.
Door Eckie76
#2890
Je kan ook een al bestekkerde kabel van 30 meter kopen met uiteraard dezelfde stekkers dan, of van 20, of 10, dat moet toch verkrijgbaar zijn in de winkels. Maar je kan de stekkers ook los kopen, veel kan het aansluiten toch niet voorstellen volgens mij, kleur op kleur en hopsakee
Door weerzoetermeer
#2953
Hallo Allemaal,

Voor het verlengen van de temperatuur sensor van de Davis gebruik je een rj12 modulair stekkertje. De andere aansluitingen in de ISS gebruiken rj11. rj11 is voor vier draadjes en rj12 is voor 6 draadjes. Als je UTP kabel gaat gebruiken dan krijg je weer het probleem dat het eigenlijk niet goed past in de rj12 stekker. Althans, niet zo goed als de rj45. Aangezien de boel toch misschien wel wat vocht voor zijn kiezen krijgt zou ik voor platte kabel gaan die beter in de stekker past.

De solarpanel van de Davis laad een supercap op (soort condensator). Deze supercap zit achter het witje plaatje in de ISS. De supercap zorgt ook voor de voeding als de zon weg is. Alleen is dit wel beperkt natuurlijk en daarom zit er een lithium (niet oplaadbaar) batterij in die voor de voeding zorgt als de zon niet sterk genoeg is of bij een aantal dagen mist of veel bewolking. De davis kan tot 9 maanden draaien zonder zon en doet dat dan op de lithium batterij. Heb je wel zon dan gaat de batterij natuurlijk veel langer mee.

In de draadloze windmeter van de Davis zit ongeveer het zelfde moederbord als de ISS. Dus ook een supercap en backup lithium batterij. Het enige verschil is dat alleen de windmeter maar werkt op dit board (helaas, anders zou je ook de UV en Solar sensor op het dak kunnen plaatsen zonder bedrading).

Het verschil tussen een Davis uit de VS en uit Europa is dat ze een andere frequentie gebruiken. De versie uit de VS maakt gebruik van een frequentie niet is toegestaan in Nederland (Europa). Het grootste nadeel is dus eigenlijk als je een uitbreiding wilt kopen voor je Davis zoals bv een dradloze windmeter of tweede temperatuur sensor....die kunnen dan niet werken op je systeem uit de VS of je moet de onderdelen natuurlijk in de VS bestellen....dan is het geen probleem.

Ik heb nog even een foto bijgevoegd van de supercap.

Met vriendelijke groet,

Thierry van Wijland
WeerZoetermeer.nl
Door weerzoetermeer
#2954
[img size=450]http://www.hetweeractueel.nl/images/fbfiles/images/ultra_cap2.jpg[/img] Hallo,

De foto toevoegen ging niet helemaal goed....tweede poging....
Bijlagen
ultra_cap2.jpg
ultra_cap2.jpg (36.33 KiB) 2459 keer bekeken
Door wthus
#3047
Ben ergens even niet zo blij mee... Was vannavond op het meetveld om in de stromende regen de meters af te lezen, ziet ik dat de boer een stuk van het veld eromheen heeft omgeploegd. Ik vrees dat hij hiervan een paardenrijbak gaat maken, en het ergere is ook nog dat deze precies aan het meetveld lijkt te gaan grenzen :angry: :( :unsure: Gaat morgen ook maar eens vragen of dat echt zijn bedoelingen zijn, want dan kan ik wel gaan fluiten naar goede waarnemingen. Totaal niet blij mee, die paarden zijn ook nog niet eens van hem geloof ik, maar van een stel jonge meiden die daar tegenwoordig elke dag rond huppelen en het een beetje voor het zeggen lijken te krijgen.

:S :S
Door Eckie76
#3056
Als ze knap zijn heb je nog wat om naar te kijken.

Denk je dat de paarden je temperatuurmetingen beinvloeden?
Door wthus
#3058
Eckie76 schrijft:
Als ze knap zijn heb je nog wat om naar te kijken.
Denk je dat de paarden je temperatuurmetingen beinvloeden?


Nee, de paarden niet. Maar wat dacht je van al dat zand en of houtsnippers (warmte straling, vooral op een zomerdag) :dry:
Door Eckie76
#3059
Het ligt er aan hoe dichtbij het is. Wat is de afstand tussen je station en een mogelijk voorbijdravend schuimbekkend paard?
Door wthus
#3060
Eckie76 schrijft:
Het ligt er aan hoe dichtbij het is. Wat is de afstand tussen je station en een mogelijk voorbijdravend schuimbekkend paard?
Wat ik zo kan zien grenst het direct aan het meetveld. Ben er vandaag niet aan toe gekomen om even een praatje te gaan maken met dhr. boer.
Door wthus
#3609
Het weerstation zal heden vrees ik voor een lange tijd offline zijn door een brand die heeft huisgehouden gisteravond in de boerderij. Heb boer en boerin nog niet gesproken dus weet niet hoe erg het is. Volgens de laatste berichten is de brand waarschijnlijk begonnen in de meterkast (staat oa mijn modem) en heeft een deel van het huis vernield. Meterkast staat midden in de woning, dus dat is niet zo best. Hoop dat het station voort kan blijven bestaan. Vee is zover ik weet ongedeerd. Vuur is niet bij stallen in de buurt geweest.
[url]
http://www.weerwoord.be/includes/forum_ ... 4152&exp=1[/url]
http://www.112achterhoek-nieuws.nl/uitrukken.php?id=2751

Tis allemaal eigenlijk onwerkelijk en niet te bevatten. Hoop niet dat mijn modem de oorzaak geweest kan zijn, maar dat zal vast ook wel niet het geval zijn.