Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door jansmit
#13259
UV straling Nederland

De zonkracht, of ook wel UV-index, is een maat voor het voor effecten relevante UV-stralingsniveau. De zonkracht is het hoogst rond het middaguur in de zomer, bij een hoge zonnestand, dunne ozonlaag en weinig bewolking. De maximale waarden die in Nederland voorkomen zijn 7 tot 8.
[ul]http://www.temis.nl/uvradiation/nrt/uvindex.php?lon=4.40&lat=52.30[/ul]
Op veel stations is de max uv index van vandaag 9.3 tot/met 10.0 volgens het bovenstaande gegeven kan dat niet.
Zelfs op de Davis komt het bij diversen stations voor, je zal van davis verwachten dat die de UV ook zuiver meet maar helaas.
Wat zal hier de oorzaak van kunnen zijn ?
mvg Jan Smit
Door tinuz97
#13260
Ik snap er ook geen fluit van,heb ik ook eindelijk een davis,de vantage pro 2 plus,geeft hij ook absurde waardes aan net als mijn 'oude' cresta.
Een mooie 9,3 vandaag wat nooit kan zoals Jan al zegt,meen 6,8 max haalbare vanadaag.
Ben ook benieuwd naar het antwoord.
Door Meteonoord
#13261
jansmit schrijft:
UV straling Nederland

De zonkracht, of ook wel UV-index, is een maat voor het voor effecten relevante UV-stralingsniveau. De zonkracht is het hoogst rond het middaguur in de zomer, bij een hoge zonnestand, dunne ozonlaag en weinig bewolking. De maximale waarden die in Nederland voorkomen zijn 7 tot 8.
[ul]http://www.temis.nl/uvradiation/nrt/uvindex.php?lon=4.40&lat=52.30[/ul]
Op veel stations is de max uv index van vandaag 9.3 tot/met 10.0 volgens het bovenstaande gegeven kan dat niet.
Zelfs op de Davis komt het bij diversen stations voor, je zal van davis verwachten dat die de UV ook zuiver meet maar helaas.
Wat zal hier de oorzaak van kunnen zijn ?
mvg Jan Smit


Hi Jan,

Ook mijn UV meet wat te hoog. Wat is hier aan te doen ? Wat kunnen wij doen om wel een goede meting te maken ?

Ik heb een Davis Pro2.

Groet,

Bert J. van Bergen
Door weerzoetermeer
#13264
Hallo allemaal!

Heeft het wellicht te maken met de juiste afstelling. Er zit een waterpas op en schroeven met veertjes. Als dit niet helemaal goed staat kan hij te hoog of te laag meten. Maar goed...eigenlijk ga ik er van uit dat het gewoon goed staat bij jullie.

Overigens heb ik mij wel eens laten vertellen door een pro weerman dat dit veroorzaakt kan worden door zon in combinatie met wolken, soort reflectie. Iemand anders daar wel eens van gehoord?

Gr.
Thierry
Door tinuz97
#13265
weet iemand hoeveel het verschil in % is tussen 9,3 en 6,9?
Ben niet zo een rekenwonder,dat verschil geeft de davis hier bij mij. :side:
Door tinuz97
#13266
weerzoetermeer schrijft:
Hallo allemaal!

Heeft het wellicht te maken met de juiste afstelling. Er zit een waterpas op en schroeven met veertjes. Als dit niet helemaal goed staat kan hij te hoog of te laag meten. Maar goed...eigenlijk ga ik er van uit dat het gewoon goed staat bij jullie.

Overigens heb ik mij wel eens laten vertellen door een pro weerman dat dit veroorzaakt kan worden door zon in combinatie met wolken, soort reflectie. Iemand anders daar wel eens van gehoord?

Gr.
Thierry

Als ik een waterpas langs mijn paal houd,staat hij waterpas.
Maar de uv zegt van niet.............
Hmz...........
Door weerzoetermeer
#13267
tinuz97 schrijft:
weerzoetermeer schrijft:
Hallo allemaal!

Heeft het wellicht te maken met de juiste afstelling. Er zit een waterpas op en schroeven met veertjes. Als dit niet helemaal goed staat kan hij te hoog of te laag meten. Maar goed...eigenlijk ga ik er van uit dat het gewoon goed staat bij jullie.

Overigens heb ik mij wel eens laten vertellen door een pro weerman dat dit veroorzaakt kan worden door zon in combinatie met wolken, soort reflectie. Iemand anders daar wel eens van gehoord?

Gr.
Thierry

Als ik een waterpas langs mijn paal houd,staat hij waterpas.
Maar de uv zegt van niet.............
Hmz...........


De paal kan wel waterpas staan maar dat wil niet zeggen dat de uv sensor dan ook waterpas staat. Heb je gezien dat er bovenop de UV sensor een kleine waterpas zit? En dat je met drie schroeven die waterpas kan instellen? Ik neem aan van wel toch????

Gr.
Thierry
Door petergroeneveld
#13271
Net het weerstation gecheckt beide waterpasjes van de Davis staan perfect dus hier ligt het niet aan.

Om 13:17 uur heeft mijn UV sensor een UV index gemeten van 8,3!!!
Omdat vele weerstations met een Davis ongeveer deze waarde hebben gemeten ga ik er vooralsnog van uit dat deze waarde juist moet zijn en anders moeten we met zijn allen de UV sensor laten nakijken. Heb nog garantie. :laugh:

Normaal heb ik nooit last van zo'n hoge waarde tot vandaag dan, vreemd vind ik het wel. :(
Is de hoge waarde voor vandaag reeël en wat zou dan een oorzaak kunnen zijn.

Kan het aan de een of andere weerverschijnsel liggen o.i.d. heb er niet zoveel kijk op. Iemand anders deskundig op dit gebied?
Of ligt het gewoon aan de sensor, maar ik blijf het wel vreemd vinden.

Trouwens goed opgemerkt van Jan.
Door whozee
#13276
Hier ook 8.2 om 13.44. Davis pro2+, in het vrije veld en waterpas.
Ben benieuwd wat de profs gemeten hebben
Door weerzoetermeer
#13277
Hier nog wat meer informatie over de UV. Bron is het KNMI.

Nader Verklaard
UV-zonlicht
2 juli 2009 - Naast het zichtbare licht straalt de zon ook ultraviolet licht (UV) uit. Dat licht kunnen we niet zien, maar wel voelen. Door veel UV kan de huid rood kleuren of verbranden. Op het KNMI in De Bilt en het RIVM in Bilthoven wordt de hoeveelheid UV continu gemeten.


De hoeveelheid UV-zonlicht die de aarde bereikt hangt vooral af van de zonshoogte. 's Zomers, als de zon veel hoger staat dan 's winters, is het UV-licht zeker tien keer zo sterk. In de zomer bereikt de zon het hoogste punt om ongeveer half twee 's middags. Gemiddeld is dan de hoeveelheid UV-zonlicht het grootst.

Ook de hoeveelheid ozon in de atmosfeer is van belang. Dat gas houdt het meeste UV-licht tegen, zodat maar weinig UV de aarde kan bereiken. Het meeste ozon bevindt zich in de ozonlaag. Net als het weer heeft ook de ozonlaag seizoenen: in de lente is deze het dikste en in de herfst het dunst.

Ook het weer heeft invloed. In het algemeen is de ozonlaag in een hogedrukgebied iets dunner dan in de buurt van een lagedrukgebied. Wolken weerkaatsen echter zelf ook licht en daardoor kan de hoeveelheid UV die de aarde bereikt ook bij een half bewolkte hemel sterk variëren. Bij een weertype waarbij de zon af en toe schuil gaat achter een wolk kan meer UV tot de aarde doordringen dan bij een onbewolkte lucht.

Ook vuiligheid en vocht in de lucht kan UV tegenhouden en vooral bij rustig warm weer wanneer zich vuil ophoopt (smog) kan de zonkracht afnemen. Ook onder een parasol nemen we UV op, uiteraard lang niet zoveel dan in de felle zon maar voor sommigen voldoende om bruin te kleuren. Een ruit laat heel weinig UV door dus achter een raam zal verbranding niet gauw optreden.

Het UV, dat een mens op de huid krijgt, komt slechts voor de helft direct van de zon, de rest komt, zo blijkt uit metingen door satellieten van de blauwe hemel. Bovendien weerkaatst UV tegen de grond. Dat houdt in dat het UV-licht boven wit zand en water feller is dan elders.


Met vriendelijke groet,

Thierry van Wijland