Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door jansmit
#13278
whozee schrijft:
Hier ook 8.2 om 13.44. Davis pro2+, in het vrije veld en waterpas.
Ben benieuwd wat de profs gemeten hebben


In Bilthoven
[ul]http://www.buienradar.nl/UV_straling.aspx[/ul]

De zonkracht is het hoogst bij een hoge zonnestand, als de ozonlaag dun is en als er weinig bewolking is. In Nederland wordt eind juni, begin juli de hoogste zonkracht gemeten. Zo'n 4 keer per jaar komt de zonkracht boven de 7. De afgelopen elf jaar is slechts op twee dagen een waarde boven de 8 gemeten. In midwinter is de zonkracht in Nederland kleiner dan 0,5.

Bron: RIVM
Door weerzoetermeer
#13279
Hallo,

Wellicht kan iemand uitleg geven mbt de bijgevoegde afbeelding. De grafieken komen rechtstreeks uit de Davis van twee verschillende stations namelijk station 1 (WeerZoetermeer.nl) en station 2 (Zoeterweer.nl). Beide stations dus uit Zoetermeer. Beide geven bij UV-high een UV van iets boven de 8.0 aan. Echter de UV-index is verschillend. Station 1 ongeveer uv-index 8.0 en station 2 ongeveer uv-index 7.3

Wat is het verschil tussen UV-high en UV-index?
En waarom zitten er ondanks de zelfde UV-high verschillen in de UV-index?

Ik begrijp het even niet meer..... :S

Met vriendelijke groet,

Thierry van Wijland
Bijlagen
UV.gif
UV.gif (16.78 KiB) 2394 keer bekeken
Door tinuz97
#13280
Antwoord op je vraag kan ik helaas niet geven
Thierry.
Het blijft voor mij ook allemaal maar raar.
Wel kan ik antwoord geven op de vraag over de waterpas.
Ik denk die metertjes op de sensors klopt geen hol van haha,dus daar had ik mezelf niets van aangetrokken.
Morgen dus maar eens nog een keer de paal controleren,en de stel schroeven gebruiken,had ze wel gezien,maar wist echt niet dat ze daar voor waren :blush:
Morgen even afstellen de schroeven dus,bedankt voor de tip.
Goh ik schaam me diep,maarja :S
Ben wel erg benieuwd of het uberhaupt iets uitmaakt.
Door weerzoetermeer
#13281
Hoi Tinuz97,

Dit noemt men op het internet RTFM. (Read The F.....g Manual).

Uiteraard is dit een grapje!!!!!! :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Succes met het afstellen!

Met vriendelijke groet,

Thierry van Wijland
Door petergroeneveld
#13286
weerzoetermeer schrijft:
Hallo,

Wellicht kan iemand uitleg geven mbt de bijgevoegde afbeelding. De grafieken komen rechtstreeks uit de Davis van twee verschillende stations namelijk station 1 (WeerZoetermeer.nl) en station 2 (Zoeterweer.nl). Beide stations dus uit Zoetermeer. Beide geven bij UV-high een UV van iets boven de 8.0 aan. Echter de UV-index is verschillend. Station 1 ongeveer uv-index 8.0 en station 2 ongeveer uv-index 7.3

Wat is het verschil tussen UV-high en UV-index?
En waarom zitten er ondanks de zelfde UV-high verschillen in de UV-index?

Ik begrijp het even niet meer..... :S

Met vriendelijke groet,

Thierry van Wijland


Bij mij de UV index en High UV index ook even bekeken, wanneer ik beide grafieken in een 24 uur plot zet dan zijn de grafieken bijna identiek. Het verschil is dat de High UV index enkele keren iets hoger piekt namelijk zo’n 17 keer hoger. Dit is ook in de data tabel te zien.

Omdat ik elke minuut archiveer is er in 24 uur weinig verschil tussen beide waarden op die 17 keer na dan dat de High UV index dan hoger is, eigenlijk wel logisch bij elke minuut archiveren.

Het zou kunnen zijn dat wanneer je per 5 minuten archiveert je dan meer verschil hebt tussen deze 2 waarden namelijk de UV index is de gemeten waarde op het tijdstip van archiveren terwijl de High UV index de maximum waarde tussen die tijd kan zijn.

Het kan dus zo zijn dat station 2 elke 5 minuten archiveert en station 1 elke minuut. Voor het weergeven van de grafieken maakt dit dus het verschil, hierdoor geeft station 2 de hogere UV index op dat moment niet grafisch weer omdat die op dat tijdstip niet gemeten wordt maar daaraan tegen de maximum UV index die heeft het station dus wel opgeslagen en geeft dat dan ook op dat tijdstip wel grafisch weer.

Als ik de High UV Index grafieken van station 1 en 2 vergelijk zie ik daar toch ook verschil in! Kijk maar naar de dalen. Ik vermoedt dat het tijdstip van archiveren tussen beide stations verschillend is tenminste dat is mijn visie het kan natuurlijk ook anders zijn. B)

Misschien dat iemand een andere visie heeft? Vind het wel interessant deze materie. :S
Door petergroeneveld
#13287
tinuz97 schrijft:
Antwoord op je vraag kan ik helaas niet geven
Thierry.
Het blijft voor mij ook allemaal maar raar.
Wel kan ik antwoord geven op de vraag over de waterpas.
Ik denk die metertjes op de sensors klopt geen hol van haha,dus daar had ik mezelf niets van aangetrokken.
Morgen dus maar eens nog een keer de paal controleren,en de stel schroeven gebruiken,had ze wel gezien,maar wist echt niet dat ze daar voor waren :blush:
Morgen even afstellen de schroeven dus,bedankt voor de tip.
Goh ik schaam me diep,maarja :S
Ben wel erg benieuwd of het uberhaupt iets uitmaakt.


Martijn dat maakt een UV Index van 1 uit schat ik. :lol:
Ga vandaag bij mij proberen om de libel (luchtbel) van de waterpasjes precies in het cirkeltje te centreren en hopenlijk geeft dat dan een nog nauwkeurige waarde! ;)

Succes met het waterpassen.
Door tinuz97
#13288
Ga ik zo meteen proberen als ik terug ben van het ziekenhuis (abonement daar).
Volgens deze site: http://www.temis.nl/uvradiation/nrt/uvi ... 4&lat=51.4
Zou ik op een afwijking zitten van +- 2,5!
Overigens kan je ook je eigen co-ordinaten daar invoeren,met dank aan Jansmit voor de link overigens.
Als het daarmee nu 2,5 zou schelen,ben ik helemaal tevreden.
Laat mijn bevingen wel weten als ik klaar ben straks.
Overigens ben ik van mening dat als het netjes waterpas hangt niet zoveel mag afwijken voor dat geld,nu heb ik de set compleet,maar wat kost een davis uv los? €300?
Verwacht je toch geen afwijking van maar liefst 26%! hier.
Mocht hij na exact waterpas hangen nog zoveel afwkijken ga ik toch nog eens contact opnemem met Davis.........
Overigens als 'test' heb ik hem nu dus 26% afgeknepen in weather display.
Om te testen wat voor resultaten dat geeft?
Door jansmit
#13289
UV Bilthoven

[img]http://www.rivm.nl/images/uvgif/UVI_NL.png?Tue%20Jul%2014%202009%2009:24:14%20GMT+0200[/img]
[img]http://www.rivm.nl/images/uvgif/UVI_gisteren_NL.png[/img]
Door tinuz97
#13293
Nou ben benieuwd,solar stond nogal scheef,nu waterpas gedraaid met de stelschroeven.
Ook uv rechtgedraaid en nu ook waterpas,paal ook waterpas,oftewel alles waterpas.
Zit nu op 6,5max uv index,kan aardig kloppen denk ik.
Wel op -15% in weatherdisplay afgesteld eerlijk gezegt,maar scheeld toch even 10% met waterpas zetten.
Vind 15% nog wel erg veel,maar goed.........even testen op deze manier.
Door petergroeneveld
#13294
tinuz97 schrijft:
Nou ben benieuwd,solar stond nogal scheef,nu waterpas gedraaid met de stelschroeven.
Ook uv rechtgedraaid en nu ook waterpas,paal ook waterpas,oftewel alles waterpas.
Zit nu op 6,5max uv index,kan aardig kloppen denk ik.
Wel op -15% in weatherdisplay afgesteld eerlijk gezegt,maar scheeld toch even 10% met waterpas zetten.
Vind 15% nog wel erg veel,maar goed.........even testen op deze manier.


Volgens de Davis weercatalogus kunnen de solar en UV sensor een meetfout oftewel een onnauwkeurigheid hebben van plus of min 5%.
Als je hem al op 15% moet afstellen dan is het voor mij maar een onnauwkeurige sensor (heb zelf ook een Davis UV sensor) :woohoo: en als je hem dan los moet kopen dan kost hij zo'n € 300,00 tot € 350,00 dus een aardige prijs voor een onnauwkeurige sensor. Maar wat nog erger is dat de specificaties van Davis dan niet juist zijn!