Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door schilper
#2704
Nee er zit geen thermostaat in of bij er zal zelf het één en ander samengesteld moeten worden. De verwarming kan natuurlijk ook die paar dagen per jaar handmatig ingeschakeld worden. Er zal in ieder geval een "draad" naar de regenmeter aangelegd moeten worden voor de voeding van het element. 220V of 12V.
Ik heb zelf nog niets operationeel ben me ook nog aan het orienteren en denk zelf aan twee elementen, één op de trechter en één onder de "schepjes"
(Alles is natuurlijk afhankelijk van het merk/type weerstation)
Sta dan ook helemaal open voor tips en oplossingen van anderen.
Door Luc
#2705
Probleem is dat ik een draadloos weerstation heb (Vantage Pro). Ik heb in de buurt van het weerstation ook geen stroom aansluiting. Op een accu (batterij) zal zoiets waarschijnlijk niet lang werken, dus dan is een thermostaat zeker een noodzaak.

Gelukkig (lees helaas) heeft het pas 1 keer gesneeuwd deze winter, waardoor ik niet zoveel problemen ondervind van ontbreken van deze verwarming. :(
Door schilper
#2706
Heb het zelfde station en zelfs helemaal geen sneeuw gehad dit jaar.
Een verwarming zal dan ook meer rendement opleveren in het hoge Noorden waar de temperatuur in de winter wat lager is en de kans op sneeuw groter zal zijn.
Door Eckie76
#2709
Ik maak gebruik van een thermostatische verwarmingsslang. De lengte bedraagt een meter en je kan hem oprollen aan de binnenkant van de regenmeter.
Bij vorst schakelt de thermostaat meteen in en houdt de temperatuur boven nul zonder onnodig veel warmte te genereren. Deze slang wordt gebruikt om op koude plekken waterleidingen vorstvrij te houden.
Stroomgebruik is nihil.
Ik gebruik hem voor mijn Davis Vantage Pro weerstation.

Helaas heb ik hem nog niet zo heel vaak in werking gezien door het gebrek aan winter.

Mijn weerstations kan je bekijken op: www.meteoroerstreek.nl



Groetjes Olaf
Door Luc
#2712
Hoi Olaf,

Dat klinkt ook goed. Werkt deze verwarmingsslang op 220V? Waar is zoiets verkrijgbaar tegen welke kosten?
Door Eckie76
#2763
Sorry voor late reactie:

Heb deze slang bij de Praxis gekocht, ik geloof dat ik rond de 25 euro kwijt was. Hij werkt idd op 220 volt, maar ik heb toen een lange kabel door de grond geleid en die als stekkerdoos gebruikt voor de slang.

Groet Olaf