Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door weerzoetermeer
#14735
Hoi Rik,

Ik vind de vergelijking niet helemaal opgaan.

De Davis heeft een datalogger maar de 2100 niet. Een logger lijkt mij noodzakelijk voor het geval de stroom uitvalt of je pc loopt vast. Een logger of geheugenbuffer zoals het genoemd wordt voor de 2100 kost €248,-

Waarom gebruik je in je berekening een Envoy? Hoe los je dat dan op met de configuratie van de 2100?

De anemometer transmitter kit kan in de berekening achterwege blijven voor de vergelijking.

Overigens kan ik nergens iets vinden over die regenmeter Pro waarmee je volgens jou per 0,1 mm kan meten. Op de site van Rys heeft men het over 0,25 mm? Maar misschien kan jij mij op het juiste spoor zetten.

Al met al vind ik de Ultimeter 2100 een mooi station. Jammer dat het niet draadloos is, geen mogelijkheden heeft voor een UV en Solar sensor en de regenmeter opvangbak een vrij kleine diameter heeft. Persoonlijk vind ik dat een gemis. Het lijkt mij een zeer degelijk station.

Hopelijk houd je ons op termijn nog een beetje op de hoogte over de ervaringen met het station!

Gr.
Thierry
Door Regards
#14736
weerzoetermeer schrijft:
Hoi Rik,

Ik vind de vergelijking niet helemaal opgaan.

De Davis heeft een datalogger maar de 2100 niet. Een logger lijkt mij noodzakelijk voor het geval de stroom uitvalt of je pc loopt vast. Een logger of geheugenbuffer zoals het genoemd wordt voor de 2100 kost €248,-

Waarom gebruik je in je berekening een Envoy? Hoe los je dat dan op met de configuratie van de 2100?

De anemometer transmitter kit kan in de berekening achterwege blijven voor de vergelijking.

Overigens kan ik nergens iets vinden over die regenmeter Pro waarmee je volgens jou per 0,1 mm kan meten. Op de site van Rys heeft men het over 0,25 mm? Maar misschien kan jij mij op het juiste spoor zetten.

Al met al vind ik de Ultimeter 2100 een mooi station. Jammer dat het niet draadloos is, geen mogelijkheden heeft voor een UV en Solar sensor en de regenmeter opvangbak een vrij kleine diameter heeft. Persoonlijk vind ik dat een gemis. Het lijkt mij een zeer degelijk station.

Hopelijk houd je ons op termijn nog een beetje op de hoogte over de ervaringen met het station!

Gr.
Thierry

Thierry, maar natuurlijk wil ik mijn vergelijking uitleggen, geen probleem, ik hou jullie natuurlijk op de hoogte van mijn bevindingen (tot nu toe positief).

Over de datalogger, in mijn 'oude' opstelling (La Crosse 2200) had ik ook geen datalogger, heb mijn server 24 uur per dag aan staan dus waarom zou ik een data logger nodig hebben, hiervoor ging het ook altijd goed (persoonlijke overweging) ja als mijn server uitvalt heb ik pech.
Ja die logger is inderdaad heel duur als je hem wilt hebben.
Bij de Davis ben je verplicht om hem aan te schaven als je de gegevens op het ‘net’ wilt zetten.

Envoy, zoals ik al had omschreven heb ik mijn server op zolder staan, wil graag de console in de woonkamer hebben en dan heb je bij de Davis toch de Envoy nodig.
Nu heb ik een kabbel v.d. zolder naar de woonkamer lopen, er is wel een probleempje hiermee (ja ik ben gewoon eerlijk) de kabbel (15 meter) die ik er bij heb gekocht is waarschijnlijk te lang (of kapot?) om het signaal door te geven aan de server, heb dit opgelost door de kabbel te gebruiken die bij de Utlimeter geleverd is met een splitter kabel (weet niet precies hoe lang deze 2 kabels zijn) die ik er apart bij heb gekocht, het is nu eigenlijk iets te kort (ongeveer 1 meter) maar het werkt nu, heb hier al contact over opgenomen met Rys.

Anemometer transmitter kit, dit is wat je wil, er moet dan een kabbel langs mijn huis komen om hem aan te sluiten aan de ISS, vind dit geen nette oplossing (ja ik weet het heb nu ook kabbels, maar zo min mogelijk in het zicht).

Regen meter de 0.1mm, de Pro regen meter heeft een resolutie van 0.025mm per keer, sofware matig word dit omgerekend naar 0.1mm.
Ik kan dit goed zien in WD, WD is dan aan het ‘optelen’ en geeft dan 0.1mm regen af (dit zie je in het hoofdscherm onder regenvalsnelheid, je ziet dit dan ook in WDL).

En nogmaals, die berekening is persoonlijk, zoals ik hem dan zou willen, iemand anders kan hier natuurlijk anders over denken maar dit heb ik dan in mijn situatie dan gewoon nodig.

Gr Rik
Door jdew
#14740
Ook ik ben een trotse bezitter van de UM2100 sinds eind december 2008.
en ik kan jullie vertellen dat het een wereld apparaat is. hij is vele malen sneller dan de vantage en ik erger me dan ook erg aan de software van tegewoordig. ik heb WD maar dat programma kan de data overdracht van de anemometer niet bij houden.
alleen VWS kan het redelijk bijhouden want die kan je instellen op een seconde.
theoretisch gezien loop ik 50% data mis.en dan ben ik blij dat ik geen 2,5 seconde hoef te wachten dan loop je echt achter de wagen aan. ik ben een windfreak en wil er gewoon alles uithalen.mijn systeem draait op 12volt. Hij is aangesloten op een zonnepaneel van 80 watt, met daar tussen een akku. dus van stroom uitval heb ik geen last.De regenmeter is uniek, hij werkt net als een flowstromingmeter en daar heb ik de ervaring mee dat die erg nauwkeurig is. Zo ook deze regenmeter bij elke tien druppels geeft hij 0,25mm aan. Een zwak punt was de luchtvochtigheidsmeter die zou snel kapot gaan, kost 120 euro. Dat probleem hebben ze inmiddels opgelost.Dit is echt een weerstation voor windfreaks .Het is jammer maar onbekend blijft onbemind.
Door SpeedyGJ
#14752
Ik ben zelf ook een Windfreak, als ik dit zou kopen zou het mij dan ook maar alleen om de wind en schermpje gaan, de rest mogen ze van mij wel houden.

Dus 10 druppels zou 0.2mm aangeven? Ik mag toch wel hopen dat ze rekening hebben gehouden met de grote van de druppels.
Stel je zou druppels hebben van 1cm, 10 stuks = dus zou dat 0.2mm zijn.
Stel je zou druppels hebben van 2cm, 10 stuks = dus zou dat 0.2mm zijn.
Hiermee krijg je dus verlies en kan in een jaar tijd oplopen naar 100mm?

Ik zet me hier wel vraagtekens bij maar goed.
Ik het mogelijk om alleen het schermpje en de windmeter te kopen? En kan de console met batterijen werken?

Wat trouwens wel vreemd is dat hun zelf geen software hebben..eigen interval enzo :)
Door tjabine
#14755
Volgens mij gaan de druppels door een klein openingetje net zoals de bij Davis?
Alleen is die opening bij de ultimeter kleiner?
De druppels zij dus altijd van het zelfde formaat! dus klopt de meting altijd.

Een stukje uit de beschrijving!

"Accuracy of the PRO gauge starts with its exclusive parabolic funnel that traps wind driven rain so it won't splash out. Rain is funneled into a precision drop forming tube, much like those you'd see in a hospital IV bottle. Each uniform drop coming out of the tube is equivalent to exactly 0.001 inches of rain. Each uniform drop falling from the tube is detected by four gold plated sensing electrodes that signal an electronic counting circuit."
Door SpeedyGJ
#14757
Trouwens hoeveel mag het kosten als ik alleen het schermpje en de windmeter doe?
Als ik het zelf even uitreken:
Windmeter: €181,-
Display: €299,-
Totaal: €480,-

Nu zie ik ook staan:
ULTIMETER 2100 Weerstation € 329,- s Werelds beste weerstation, windsnelheid, -richting, barometer, buiten- en binnentemperatuur, chill, datum, tijd, binnenvochtigheid, buitenvochtigheid, dauwpunt, regenval, piekwaardes,

Die 329 zit alles erbij in? Lijkt mij iig niet maar goed.
€480 vind ik dan nogal wat, voor €359,- kan ik de Vantage Vue kopen ;) oke niet zo precies als de Ultimeter maar toch ;)
Door Regards
#14766
weerzoetermeer schrijft:
. . . en de regenmeter opvangbak een vrij kleine diameter heeft. Persoonlijk vind ik dat een gemis. . .
Gr.
Thierry

Thierry, wat bedoel je hiermee . .

SpeedyGJ schrijft:
. . .
Ik het mogelijk om alleen het schermpje en de windmeter te kopen? En kan de console met batterijen werken?

Wat trouwens wel vreemd is dat hun zelf geen software hebben..eigen interval enzo :)

Yep de console is met de anemometer zijn in één pakket te koop, de console kan ook op de 9V battery werken ja, er is ook een snoer te koop voor in de auto aansteker te doen, hij werkt ook op 12V.
Software hebben ze wel (zit ook in de doos) maar deze gebruik ik niet daar ik al WD & WDL heb, de software die er bij zit geeft een update van 1X per minuut weer.

SpeedyGJ schrijft:
Trouwens hoeveel mag het kosten als ik alleen het schermpje en de windmeter doe?
Als ik het zelf even uitreken:
Windmeter: €181,-
Display: €299,-
Totaal: €480,-

Nu zie ik ook staan:
ULTIMETER 2100 Weerstation € 329,- s Werelds beste weerstation, windsnelheid, -richting, barometer, buiten- en binnentemperatuur, chill, datum, tijd, binnenvochtigheid, buitenvochtigheid, dauwpunt, regenval, piekwaardes,

Die 329 zit alles erbij in? Lijkt mij iig niet maar goed.
€480 vind ik dan nogal wat, voor €359,- kan ik de Vantage Vue kopen ;) oke niet zo precies als de Ultimeter maar toch ;)

Je moet dan inderdaad dat pakket hebben van €329,- hierin zit dan de: console, anemometer, PC aansluiting, temp sensor (buiten, geen hum sensor!!) software & gebruikers handleiding
Bij die €329,- komt nog wel de prijs v.d. 9V battery bij :blink: (zit er niet standaard bij :angry: ).

Op mijn site staan 2 filmpjes, 1 met de wind en 1 met regen (tuinslang :S ) is geen beste kwaliteit maar je kunt dan zien hoe snel die is :woohoo: ook de 0.1mm neerslag is te zien.

Gr Rik
Door SpeedyGJ
#14768
Filmpjes heb ik al gezien, geweldig spul
Oke dus alleen dat pakket. Bij mij gaat het alleen om de windmeter, wel mooi dat er een datalogger bij zit. Meet die alle metingen of alleen de piek waarde, en tot hoelang kan ik meten?

Met 329 euro is het iets goedkoper dan de davis, resolutie van 0.1km/h (of 0.2km/h?) doet me wel goed :) misschien een overweging waard :D
Door Regards
#14770
SpeedyGJ schrijft:
Filmpjes heb ik al gezien, geweldig spul
Oke dus alleen dat pakket. Bij mij gaat het alleen om de windmeter, wel mooi dat er een datalogger bij zit. Meet die alle metingen of alleen de piek waarde, en tot hoelang kan ik meten?

Met 329 euro is het iets goedkoper dan de davis, resolutie van 0.1km/h (of 0.2km/h?) doet me wel goed :) misschien een overweging waard :D

Let op!! PC aansluiting is geen datalogger!! deze is los te koop, is niet goedkoop!!
Hier een Link naar de spec. v.d. Ultimeter, hier staan alle gegevens.

Gr Rik