Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door pjvanvelzen
#16140
Ik heb op mijn bovenste dakkapel een tegelvoet geplaatst (normaal tbv satelietschotel) met een mast van twee meter. Deze mast steekt ongeveer een meter boven de nok van het dak uit. De familie is nu bang voor een eventuele blikseminslag. Heeft iemand hier ideeen over? Het gaat met name om de kans op zo'n inslag en wat het effect is op het huis (kamer met dakkapel).

Daarnaast dacht ik dat bliksem altijd aarde zoekt. Als ik de tegelvoet op rubberen speeltegels zet, zou dat dan de kans op inslag verlagen?

bedankt voor jullie reacties.

Paul van Velzen

PS: een ander item ging over het effect van inslag op het weerstation zelf, dit item dus niet!
Door tjabine
#16141
Hoi Paul.

Ik zelf heb er wel wat ervaring mee.
Op mijn vorige woning had ik een mast aan de schoorsteen die zeker wel 3 meter
boven de nok uitkwam!
In mei dit jaar sloeg de bliksem in de schoorsteen 3 huizen verder op!(rijdjeshuis)
pak hem weg 12 meter bij mij vandaan.
Dus volgens mij was er geen voorkeur voor de bliksem!

Gr Ron.
Door Erwin T
#16147
Beste Paul,

Als je een zinken dak hebt zou ik er zeker rubber matjes
onder doen, anders sta je met metaal op metaal, ook kan
het water en vuil beter weglopen.
Bij de meeste doe het zelf zaken kan je rubber matjes
kopen van 10 bij 10 centimeter en 1cm dik, op iedere hoek 1
en klaar.

vr gr ET
Door Luc
#16167
Erwin T schrijft:
Beste Paul,

Als je een zinken dak hebt zou ik er zeker rubber matjes
onder doen, anders sta je met metaal op metaal, ook kan
het water en vuil beter weglopen.
Bij de meeste doe het zelf zaken kan je rubber matjes
kopen van 10 bij 10 centimeter en 1cm dik, op iedere hoek 1
en klaar.

vr gr ET
Volgens mij is de bliksem zo krachtig dat deze toch overslaat op het dak. Dat 1cm dik rubber houdt de bliksem niet tegen.

Gr,
Luc
Door SpeedyGJ
#16173
Opzich zoekt de bliksem zijn eigen weg, woon je nou compleet afgelegen in een weiland dan zou ik je dit afraden, maar gezien in een woonwijk hmmz denk dat het allemaal wel mee gaat vallen. Kans dat je getroffen wordt is 1 op de 10.000 keer dat jij een onweersbui boven je hoofd krijgt.

En zoals Luc al zei:
De matjes zullen niks uit maken, als de bliksem inslaat ben je zeker weten je dak kwijt en in ergere gevallen bij hoekhuizen dat hele gevel er wordt uitgeblazen.