Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door Theo1974
#18356
Begrijp dat VP de mercedes onder de weerstations is maar de prijs is me veel te hoog als beginner. Zoals gezegd wil ik een budget vrij maken van rond de 200 euro.
Alle stations die ver boven dat bedrag liggen hebben niet mijn interesse.

De nexus pro had eerst mijn grootste aandacht maar na nog wat speurwerk kom ik erachter dat deze vaak ontvangst storing hebben indien usb aangesloten is.
Dus begin nu mijn zinnen te zetten op de cresta wxr-815 lm. Ik krijg de indruk dat hier wat minder euvels in zitten. De Cresta is wat duurder dan bv de Nexus maar heeft dan ook een uv sensor en als het apparaat storingsvrij is het meergeld waard.

Aangezien ik weinig feedback heb gekregen over de Cresta de volgende vragen:

- Hoe moet ik de cresta kwalitatief inschatten tov bv nexus ?
- Hoe zijn de ervaringen van andere cresta bezitters ?
- Hoe bevalt de bijgeleverde software ?

M.vr.gr.
Theo
Door jdew
#18357
Theo1974 schrijft:
Begrijp dat VP de mercedes onder de weerstations is maar de prijs is me veel te hoog als beginner. Zoals gezegd wil ik een budget vrij maken van rond de 200 euro.
Alle stations die ver boven dat bedrag liggen hebben niet mijn interesse.

De nexus pro had eerst mijn grootste aandacht maar na nog wat speurwerk kom ik erachter dat deze vaak ontvangst storing hebben indien usb aangesloten is.
Dus begin nu mijn zinnen te zetten op de cresta wxr-815 lm. Ik krijg de indruk dat hier wat minder euvels in zitten. De Cresta is wat duurder dan bv de Nexus maar heeft dan ook een uv sensor en als het apparaat storingsvrij is het meergeld waard.

Aangezien ik weinig feedback heb gekregen over de Cresta de volgende vragen:

- Hoe moet ik de cresta kwalitatief inschatten tov bv nexus ?
- Hoe zijn de ervaringen van andere cresta bezitters ?
- Hoe bevalt de bijgeleverde software ?

M.vr.gr.
Theo


hallo Theo

Voor dat je fout gaat maken om tezeggen dat de VP het is,moet je eerst even bedenken dat er een hele hoop mensen zijn die zo,n ding hebben. sommige van die mensen loopt gewoon achter de meute aan zonder zich ergens in te gaan verdiepen.
er zijn beter weerstations hoor , en niet duurder dan een vp.
kijk en vergelijk er zijn zoveel verschillende merken.
ik wens je veel wijsheid.
Door Regards
#18358
weerzoetermeer schrijft:
Zonder logger lijkt mij niet echt een optie. Als je computer uivalt of de stroom, ben je alle data van die periode kwijt. Kosten € 248,-

Dit is wat je zelf wilt en hoe je met PC's omgaat, ik heb hem nu ruim een half jaar en nog geen minuut data gemist :)
Dus is het wel nodig zo'n datalogger? en dan, dan mis je wat gegevens, krijg ik dan straf?

weerzoetermeer schrijft:
En anno 2010 ga ik niet meer met draden werken. ;)

Van alles word draadloos = storing’s gevoeliger
En kom je überhaupt aan een update van meer dan 3X per seconde met draadloos?
Als men dit al zou kunnen dan krijg je nog meer storingen = vervangen batterijen en condensatoren (dan sta je bijna elk jaar met je soldeerbout te 'knutselen' aan je station).


weerzoetermeer schrijft:
Maar nog altijd goedkoper als Davis! en het zal vast een prima station zijn.

Is ook een prima station, zoals de Topic starter als schreef: de Davis is een Mercedes.
Dan zeg ik de Ultimeter is een RollsRoys ;)

@ Theo, zal niet makkelijk worden om een goede keuze te maken, zelf ben ik ook rond die prijs begonnen.
je kan altijd nog later voor een beter station gaan als je dit wilt, ik had ook niet de centen voor het oprappen, dit is een keuze die jij maakt en dat begrijp ik.

Suc6 met je weerstation

Gr Rik
Door osjohn
#18359
weerzoetermeer schrijft:
Regards schrijft:
Als we toch bezig zijn ;)

Ultimeter 2100 Peet Bros (bedraad):
Console, Anemometer, aansluiting PC (normaal los te kopen, maar tegenwoordig standaard in de doos, data logger heeft men niet nodig als men de PC/Server 24 uur per dag aan heeft staan) €329,-
Shield, regenmeter PRO & temp/hum sensor voor buiten, in 1 pakket gekocht €279,-
Extra kabels €45,-
Totaal: €653,-

Geen last van batterijen die vervangen moeten worden of een condensator, ook geen draadloze 'perikelen', in elke seconde 3 update's (als er veel wind is nog meer update's per seconde) :P

Gr Rik


Zonder logger lijkt mij niet echt een optie. Als je computer uivalt of de stroom, ben je alle data van die periode kwijt. Kosten € 248,-

En anno 2010 ga ik niet meer met draden werken. ;)

Maar nog altijd goedkoper als Davis! en het zal vast een prima station zijn.

Gr.
Thierry



Ik wist niet dat je voor dat geld een draadloze Vantage had, weer meer informatie gekregen.

De Ultimeter 2100 Peet Bros zal wel het beste weerstation zijn, met grote beperkingen, voor de liefhebber die niet draadloos en geen uitbreidings mogelijkheden willen zoals UV, solar, grondvochtigheid, bladvochtigheid etc,
en alleen maar wind, regen en vocht willen meten.

Het is wel opmerkelijk dat het enigste verkooppunt in Nederland van de Ultimeter 2100 Peet Bros nu ook de Vantage levert vanwege de bovenstaande beperkingen.

Maar de electronika is van goedkoop naar duur station wel zo goed dat je de keuze
alleen maar kan laten maken door de onderlinge ervaringen van de weeramateurs, vooral als het op ontvangst van de sensoren betreft.

John
Door Overijse
#18360
Bestekes,

Mag ik er even aan herinneren dat Theo zijn budget ongeveer 200 eurokes is, en geen 500 - 600 - 700 of meer zoals al de voorstellen die hier langskomen.

Grtz
Kris

P.S.: Ik meet met een Lada als ik iedereen hier bezig hoor.
Door Eckie76
#18361
jdew schrijft:
Eckie76 schrijft:
Ben het toch zwaar oneens dat alle metingen wel goed zouden zijn van de goedkopere stations en dat het alleen aan ontvangst ligt.

Neem allereerst de neerslagmetingen. Met de Nexus meet ik gemiddeld 25 % minder neeslag dan bij de Davis. Dat kan ook niet goed gaan met zo'n klein opvangvlak.
Datzelfde geldt voor de WS 2300 en nieuwer series.
Volgens de Nexus is het windkracht 2 als de bomen bijna vlak hangen van tijd tot tijd, terwijl de Davis dan dichterbij de werkelijkheid zit.
En dan de temperatuursprongen.

Goed, ik geef gewoon mijn eigen bevindingen weer.
Daarna de windmeter, die absoluut geen piekwaarden doorgeeft door de lage interactie etc. etc.
Storingsgevoeligheid, uitvallende sensoren.
Kortom kwaliteit: Een Nexus is bij mij in ieder geval een "dure, wijze les" geweest.
Die 200 euro had ik dan liever uitbesteed om de Davis van een uitbreiding te voorzien.

wanneer je echt een goede neerslagmeting wilt hebben kom je toch weer bij de ultimeter terecht want daar zit geen wipwap in zodat er geen water achter blijft in het schepje. dus een davis meet ook niet nauwkeurig.


Een Davis meet zeker wel heel nauwkeurig, je moet alleen om de zoveel tijd even aandacht aan het schoonmaken van de wipjes besteden.

Volgens mij is het hier ook niet de bedoeling om in een onderwerp elkaars weerstations te gaan afbranden, maar de vraagsteller van objectieve informatie te voorzien.
Door jdew
#18363
osjohn schrijft:
weerzoetermeer schrijft:
Regards schrijft:
Als we toch bezig zijn ;)

Ultimeter 2100 Peet Bros (bedraad):
Console, Anemometer, aansluiting PC (normaal los te kopen, maar tegenwoordig standaard in de doos, data logger heeft men niet nodig als men de PC/Server 24 uur per dag aan heeft staan) €329,-
Shield, regenmeter PRO & temp/hum sensor voor buiten, in 1 pakket gekocht €279,-
Extra kabels €45,-
Totaal: €653,-

Geen last van batterijen die vervangen moeten worden of een condensator, ook geen draadloze 'perikelen', in elke seconde 3 update's (als er veel wind is nog meer update's per seconde) :P

Gr Rik


Zonder logger lijkt mij niet echt een optie. Als je computer uivalt of de stroom, ben je alle data van die periode kwijt. Kosten € 248,-

En anno 2010 ga ik niet meer met draden werken. ;)

Maar nog altijd goedkoper als Davis! en het zal vast een prima station zijn.

Gr.
Thierry



Ik wist niet dat je voor dat geld een draadloze Vantage had, weer meer informatie gekregen.

De Ultimeter 2100 Peet Bros zal wel het beste weerstation zijn, met grote beperkingen, voor de liefhebber die niet draadloos en geen uitbreidings mogelijkheden willen zoals UV, solar, grondvochtigheid, bladvochtigheid etc,
en alleen maar wind, regen en vocht willen meten.

Het is wel opmerkelijk dat het enigste verkooppunt in Nederland van de Ultimeter 2100 Peet Bros nu ook de Vantage levert vanwege de bovenstaande beperkingen.

Maar de electronika is van goedkoop naar duur station wel zo goed dat je de keuze
alleen maar kan laten maken door de onderlinge ervaringen van de weeramateurs, vooral als het op ontvangst van de sensoren betreft.

John

Het enige verkoop punt is Rys in uitgeest,hij verkoopt niet de vp om de beperkingen van de ultimeter.maar gewoon omdat hij electronica verkoopt.
het is zijn brood,maar bel hem eens een keer op en vraag eens hoe het zit met de bestuuring software van beide stations, kijk eens naar de nauwkeurigheid van de regenmeter.doe hem de groeten van mij.
ik zelf heb ook naar de vantage gekeken maar ik kwam er al snel achter dat hij niet nauwkeurig genoeg is.jammer van de ultimeter is dat er geen uv-meeting op zit.
maar aan de anderekant heb je er in de stad niet zoveel aan vanwege de refecties van ramen of van autospiegels. het lijkt raar maar toch je uvsensor word er door beinvloed.en wat moet je met een bladvochtigheid, allemaal hebbedingen waar je niks aan heb.en daarbij is het display van de vp erg rommelig en heeft een erg hoog aldi gehalte.
Door Meteonoord
#18366
jdew schrijft:

Het enige verkoop punt is Rys in uitgeest,hij verkoopt niet de vp om de beperkingen van de ultimeter.maar gewoon omdat hij electronica verkoopt.
het is zijn brood,maar bel hem eens een keer op en vraag eens hoe het zit met de bestuuring software van beide stations, kijk eens naar de nauwkeurigheid van de regenmeter.doe hem de groeten van mij.
ik zelf heb ook naar de vantage gekeken maar ik kwam er al snel achter dat hij niet nauwkeurig genoeg is.jammer van de ultimeter is dat er geen uv-meeting op zit.
maar aan de anderekant heb je er in de stad niet zoveel aan vanwege de refecties van ramen of van autospiegels. het lijkt raar maar toch je uvsensor word er door beinvloed.en wat moet je met een bladvochtigheid, allemaal hebbedingen waar je niks aan heb.en daarbij is het display van de vp erg rommelig en heeft een erg hoog aldi gehalte.[/quote]

Jij moet wel een grote haat tegen Davis hebben. Er is totaal geen enkele rieele objectiviteit in je verhaal.

Ik woon in een agrarisch gebied en er wordt hier veel gebruik gemaakt van, zoals jij ze noemt, "hebbedingen"

Volgens mij heb jij nimmer met een Davis gewerkt, hoezo rommelig ? En een Aldi gehalte ? Ga je eerst maar eens nader verdiepen in de Davis voordat je met je uitlatingen komt want deze kreten raken kant nog wal.

Groet,

Bert
Door Theo1974
#18367
Best leuk hoor dat dit zo'n levendig forum is alleen wordt er nu volgens mij al ruim 2 pagina's gepraat over de vp en andere dure stations die niet in mijn budget passen.
Misschien als deze hobby zich verder ontwikkeld dat ik over een tijd aan een vp of zo ga denken maar dat is nu niet aan de orde.

Ik zal mijn laatste post nog eens herhalen om on topic te blijven.


QUOTE:

Begrijp dat VP de mercedes onder de weerstations is maar de prijs is me veel te hoog als beginner. Zoals gezegd wil ik een budget vrij maken van rond de 200 euro.
Alle stations die ver boven dat bedrag liggen hebben niet mijn interesse.

De nexus pro had eerst mijn grootste aandacht maar na nog wat speurwerk kom ik erachter dat deze vaak ontvangst storing hebben indien usb aangesloten is.
Dus begin nu mijn zinnen te zetten op de cresta wxr-815 lm. Ik krijg de indruk dat hier wat minder euvels in zitten. De Cresta is wat duurder dan bv de Nexus maar heeft dan ook een uv sensor en als het apparaat storingsvrij is het meergeld waard.

Aangezien ik weinig feedback heb gekregen over de Cresta de volgende vragen:

- Hoe moet ik de cresta kwalitatief inschatten tov bv nexus ?
- Hoe zijn de ervaringen van andere cresta bezitters ?
- Hoe bevalt de bijgeleverde software ?

M.vr.gr.
Theo
Door Eckie76
#18370
Vind het ook een beetje erg subjectief "verslag" en bovendien ontzettend kinderachtig.

Het display van de Davis is juist robuust en kwalitatief prima.

Het nadeel van de verwarmende displayverlichting is het enige minpunt dat ik kan bedenken. Maar ik kan daarmee uitstekend leven, aangezien het volgen van binnentemperatuur mijn allerlaagste prioriteit heeft. Daar heb ik een thermostaat voor.
Wat de regenmeter betreft: De Davis voldoet aan de hoogste kwaliteitsnormen, en dat betaalt zich in ieder geval bij mij uit in een prima benadering van de werkelijkheid.
Het zal best zo zijn, dat de Ultimeter nog beter is, maar daar gaat het in dit onderwerp niet om.