Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door AenG
#18345
Meteonoord schrijft:
AenG schrijft:
Het is allemaal een kwestie van, wat heb je er voor over (wat is je budget).
Ik denk dat bij velen het licht uitgaat als ze horen dat een complete Davis 1000 euro kost.


Hier ben ik het mee eens maar als je dan zoveel geld investeert moet je naar mening niet besparen op de laatste ± € 150,- euro voor een verwarming.

Groet,

Bert


En wat zijn jouw ervaringen hiermee? Blijft alles dooi?

Geert
Door Meteonoord
#18346
AenG schrijft:
Meteonoord schrijft:
AenG schrijft:
Het is allemaal een kwestie van, wat heb je er voor over (wat is je budget).
Ik denk dat bij velen het licht uitgaat als ze horen dat een complete Davis 1000 euro kost.


Hier ben ik het mee eens maar als je dan zoveel geld investeert moet je naar mening niet besparen op de laatste ± € 150,- euro voor een verwarming.

Groet,

Bert


En wat zijn jouw ervaringen hiermee? Blijft alles dooi?

Geert


Hi Geert,

De verwarming werkt perfect. Is volledig automatisch en slaat bij +5 °C aan.
Op dit forum was ook eens een discussie dat de verwarming de temperatuur meting zou beïnvloeden maar hiervan is pertinent geen sprake. Ik heb nooit in hoeven ingrijpen.

Ik ben dik tevreden over het hele Davis gebeuren ook al heeft de klomp hoogte transmitter het begeven maar ik vertrouw (wederom) op de perfecte service van Dick (Zoetermeer)

Groet,

Bert
Door osjohn
#18347
weerzoetermeer schrijft:
AenG schrijft:
Misschien kan iemand is een kostenplaatje plaatsen voor de aanschaf van een Vp2, software, extra uv-sensor en een extra zender voor windmeter. De verschillende websites vind ik hierin zeer onduidelijk, en blijft voor de beginner een zoekplaatje.

Theo weet dan ook gelijk waar hij aan toe is!


Lijkt mij niet zo lastig:

Davis vantage pro2 plus (incl solar en UV): € 889
datalogger met software: € 149
Anemometer transmitterkit: € 179

totaal: € 1217,-

Gr.
Thierry



Dat is de bedrade versie, niet draadloos.

John
Door osjohn
#18348
Meteonoord schrijft:
AenG schrijft:
Meteonoord schrijft:
AenG schrijft:
Het is allemaal een kwestie van, wat heb je er voor over (wat is je budget).
Ik denk dat bij velen het licht uitgaat als ze horen dat een complete Davis 1000 euro kost.


Hier ben ik het mee eens maar als je dan zoveel geld investeert moet je naar mening niet besparen op de laatste ± € 150,- euro voor een verwarming.

Groet,

Bert


En wat zijn jouw ervaringen hiermee? Blijft alles dooi?

Geert


Hi Geert,

De verwarming werkt perfect. Is volledig automatisch en slaat bij +5 °C aan.
Op dit forum was ook eens een discussie dat de verwarming de temperatuur meting zou beïnvloeden maar hiervan is pertinent geen sprake. Ik heb nooit in hoeven ingrijpen.

Ik ben dik tevreden over het hele Davis gebeuren ook al heeft de klomp hoogte transmitter het begeven maar ik vertrouw (wederom) op de perfecte service van Dick (Zoetermeer)

Groet,

Bert



Ben het geheel met Bert eens, maar voor de doe het zelf personen kan je ook een verwarming inbouwen zoals Willy Peters heeft.

Conrad Temp. schakelaar 194883 13,99
Weerstand 421669 4,65
voeding 12v3Amp 20,00
een stukje isolatie, en soldeer ervaring, technische kennis mag niet ontbreken ivm het afstellen van het temperatuur diagram.

Totaal ben je voor 50 euro klaar, en een avondje werk.

John
Door Meteonoord
#18349
osjohn schrijft:

Ben het geheel met Bert eens, maar voor de doe het zelf personen kan je ook een verwarming inbouwen zoals Willy Peters heeft.

Conrad Temp. schakelaar 194883 13,99
Weerstand 421669 4,65
voeding 12v3Amp 20,00
een stukje isolatie, en soldeer ervaring, technische kennis mag niet ontbreken ivm het afstellen van het temperatuur diagram.

Totaal ben je voor 50 euro klaar, en een avondje werk.

John[/quote]

Ook dat is zo John, maar dat moet je maar kunnen.
Ik heb nogal wat beperkingen daarin.

Groet,

Bert
Door Regards
#18350
Als we toch bezig zijn ;)

Ultimeter 2100 Peet Bros (bedraad):
Console, Anemometer, aansluiting PC (normaal los te kopen, maar tegenwoordig standaard in de doos, data logger heeft men niet nodig als men de PC/Server 24 uur per dag aan heeft staan) €329,-
Shield, regenmeter PRO & temp/hum sensor voor buiten, in 1 pakket gekocht €279,-
Extra kabels €45,-
Totaal: €653,-

Geen last van batterijen die vervangen moeten worden of een condensator, ook geen draadloze 'perikelen', in elke seconde 3 update's (als er veel wind is nog meer update's per seconde) :P

Gr Rik
Door weerzoetermeer
#18352
osjohn schrijft:
weerzoetermeer schrijft:
AenG schrijft:
Misschien kan iemand is een kostenplaatje plaatsen voor de aanschaf van een Vp2, software, extra uv-sensor en een extra zender voor windmeter. De verschillende websites vind ik hierin zeer onduidelijk, en blijft voor de beginner een zoekplaatje.

Theo weet dan ook gelijk waar hij aan toe is!


Lijkt mij niet zo lastig:

Davis vantage pro2 plus (incl solar en UV): € 889
datalogger met software: € 149
Anemometer transmitterkit: € 179

totaal: € 1217,-

Gr.
Thierry



Dat is de bedrade versie, niet draadloos.

John


Nee John, dit is de draadloze versie...

Gr.
Thierry
Door Theo1974
#18353
Bedankt voor de massale reacties tot nu toe.

Begrijp dat VP de mercedes onder de weerstations is maar de prijs is me veel te hoog als beginner. Zoals gezegd wil ik een budget vrij maken van rond de 200 euro.
Alle stations die ver boven dat bedrag liggen hebben niet mijn interesse.

De nexus pro had eerst mijn grootste aandacht maar na nog wat speurwerk kom ik erachter dat deze vaak ontvangst storing hebben indien usb aangesloten is.
Dus begin nu mijn zinnen te zetten op de cresta wxr-815 lm. Ik krijg de indruk dat hier wat minder euvels in zitten. De Cresta is wat duurder dan bv de Nexus maar heeft dan ook een uv sensor en als het apparaat storingsvrij is het meergeld waard.

Aangezien ik weinig feedback heb gekregen over de Cresta de volgende vragen:

- Hoe moet ik de cresta kwalitatief inschatten tov bv nexus ?
- Hoe zijn de ervaringen van andere cresta bezitters ?
- Hoe bevalt de bijgeleverde software ?

M.vr.gr.
Theo
Door weerzoetermeer
#18354
Regards schrijft:
Als we toch bezig zijn ;)

Ultimeter 2100 Peet Bros (bedraad):
Console, Anemometer, aansluiting PC (normaal los te kopen, maar tegenwoordig standaard in de doos, data logger heeft men niet nodig als men de PC/Server 24 uur per dag aan heeft staan) €329,-
Shield, regenmeter PRO & temp/hum sensor voor buiten, in 1 pakket gekocht €279,-
Extra kabels €45,-
Totaal: €653,-

Geen last van batterijen die vervangen moeten worden of een condensator, ook geen draadloze 'perikelen', in elke seconde 3 update's (als er veel wind is nog meer update's per seconde) :P

Gr Rik


Zonder logger lijkt mij niet echt een optie. Als je computer uivalt of de stroom, ben je alle data van die periode kwijt. Kosten € 248,-

En anno 2010 ga ik niet meer met draden werken. ;)

Maar nog altijd goedkoper als Davis! en het zal vast een prima station zijn.

Gr.
Thierry
Door jdew
#18355
Eckie76 schrijft:
Ben het toch zwaar oneens dat alle metingen wel goed zouden zijn van de goedkopere stations en dat het alleen aan ontvangst ligt.

Neem allereerst de neerslagmetingen. Met de Nexus meet ik gemiddeld 25 % minder neeslag dan bij de Davis. Dat kan ook niet goed gaan met zo'n klein opvangvlak.
Datzelfde geldt voor de WS 2300 en nieuwer series.
Volgens de Nexus is het windkracht 2 als de bomen bijna vlak hangen van tijd tot tijd, terwijl de Davis dan dichterbij de werkelijkheid zit.
En dan de temperatuursprongen.

Goed, ik geef gewoon mijn eigen bevindingen weer.
Daarna de windmeter, die absoluut geen piekwaarden doorgeeft door de lage interactie etc. etc.
Storingsgevoeligheid, uitvallende sensoren.
Kortom kwaliteit: Een Nexus is bij mij in ieder geval een "dure, wijze les" geweest.
Die 200 euro had ik dan liever uitbesteed om de Davis van een uitbreiding te voorzien.

wanneer je echt een goede neerslagmeting wilt hebben kom je toch weer bij de ultimeter terecht want daar zit geen wipwap in zodat er geen water achter blijft in het schepje. dus een davis meet ook niet nauwkeurig.