Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door Willie
#18327
Hallo Theo,
Welkom,

Ben in bezit van nexus pro Solar. 3 maand geleden gekocht in zoetermeer.

Ter info; werkt prima met software WS WIN wetterstation.:)

Alleen: de solar in minder, valt uit bij kou.:angry:
Ben met leverancier ( zoetermeer) aan het mailen over vervanging van Accu/batterijen.:(
Neem er een zonder solar en doe er goede batterijen in, en vervang ze vlak voor de winter.

Maar heel eerlijk VP is natuurlijk van betere kwaliteit maar kost ongeveer het 3 voudige.
Door osjohn
#18329
De plaats van de sensoren is vaak koop bepalent, staan je sensoren verder dan 10 meter van je datalogger is het moeilijker een juiste keuze te maken.

Al de weerstations zijn goed betreffent de metingen, maar de ontvangst van de signalen maakt de prijs uit die je wil besteden.

Laten we eerlijk wezen, met een basis Vantage met UV ( draadloos ) ben je er niet, daar komt nog de logger en software bij dat zeker aan totaal van min. 1000 euro kost, maar wel de ontvangst zekerheid geeft van zo.n 30 meter.

John
Door Eckie76
#18333
Ben het toch zwaar oneens dat alle metingen wel goed zouden zijn van de goedkopere stations en dat het alleen aan ontvangst ligt.

Neem allereerst de neerslagmetingen. Met de Nexus meet ik gemiddeld 25 % minder neeslag dan bij de Davis. Dat kan ook niet goed gaan met zo'n klein opvangvlak.
Datzelfde geldt voor de WS 2300 en nieuwer series.
Volgens de Nexus is het windkracht 2 als de bomen bijna vlak hangen van tijd tot tijd, terwijl de Davis dan dichterbij de werkelijkheid zit.
En dan de temperatuursprongen.

Goed, ik geef gewoon mijn eigen bevindingen weer.
Daarna de windmeter, die absoluut geen piekwaarden doorgeeft door de lage interactie etc. etc.
Storingsgevoeligheid, uitvallende sensoren.
Kortom kwaliteit: Een Nexus is bij mij in ieder geval een "dure, wijze les" geweest.
Die 200 euro had ik dan liever uitbesteed om de Davis van een uitbreiding te voorzien.
Door AenG
#18335
Het is allemaal een kwestie van, wat heb je er voor over (wat is je budget).
Ik denk dat bij velen het licht uitgaat als ze horen dat een complete Davis 1000 euro kost.
Door weerzoetermeer
#18338
AenG schrijft:
Misschien kan iemand is een kostenplaatje plaatsen voor de aanschaf van een Vp2, software, extra uv-sensor en een extra zender voor windmeter. De verschillende websites vind ik hierin zeer onduidelijk, en blijft voor de beginner een zoekplaatje.

Theo weet dan ook gelijk waar hij aan toe is!


Lijkt mij niet zo lastig:

Davis vantage pro2 plus (incl solar en UV): € 889
datalogger met software: € 149
Anemometer transmitterkit: € 179

totaal: € 1217,-

Gr.
Thierry
Door AenG
#18339
Kijk, daar hebben de mensen wat aan!

Nog een tip voor alle toekomstige weeramateurs:

Vind je een Davis weerstation te duur kijk dan is naar een oregon weerstation:

bv. de WMR-200 (400 euro)

Ligt dit boven het budget dan kun je een wmrs-200 overwegen (139 euro). Bij dit weerstation is geen console aanwezig waarop je de gemeten waarden kan aflezen. Deze zijn wel op de pc te bekijken. De sensoren bij dit weerstation zijn hetzelfde als bij de wmr-200.

Bijlagen
WMRS200_250.jpg
WMRS200_250.jpg (19.27 KiB) 2272 keer bekeken
Door Meteonoord
#18341
AenG schrijft:
Het is allemaal een kwestie van, wat heb je er voor over (wat is je budget).
Ik denk dat bij velen het licht uitgaat als ze horen dat een complete Davis 1000 euro kost.


Hier ben ik het mee eens maar als je dan zoveel geld investeert moet je naar mening niet besparen op de laatste ± € 150,- euro voor een verwarming.

Groet,

Bert
Door AenG
#18342
weerzoetermeer schrijft:
AenG schrijft:
Misschien kan iemand is een kostenplaatje plaatsen voor de aanschaf van een Vp2, software, extra uv-sensor en een extra zender voor windmeter. De verschillende websites vind ik hierin zeer onduidelijk, en blijft voor de beginner een zoekplaatje.

Theo weet dan ook gelijk waar hij aan toe is!


Lijkt mij niet zo lastig:

Davis vantage pro2 plus (incl solar en UV): € 889
datalogger met software: € 149
Anemometer transmitterkit: € 179

totaal: € 1217,-

Gr.
Thierry


Zit hier ook die actieve ventilatie bij in? En is die aan te raden?
Door weerzoetermeer
#18343
AenG schrijft:
Ligt dit boven het budget dan kun je een wmrs-200 overwegen (139 euro). Bij dit weerstation is geen console aanwezig waarop je de gemeten waarden kan aflezen. Deze zijn wel op de pc te bekijken. De sensoren bij dit weerstation zijn hetzelfde als bij de wmr-200.



Klopt, echter is mijn ervaring met de WMRS-200 niet zo best. Ik heb erg veel problemen met het ontvangen van de sensoren maar dat zou kunnen liggen aan het feit dat de WMRS-200 geen externe antenne heeft zoals de WMR-200.

De verwarming van een Davis kost rond de € 175,-


Gr.
Thierry
Door weerzoetermeer
#18344
AenG schrijft:
[quote
Zit hier ook die actieve ventilatie bij in? En is die aan te raden?[/quote]

Nee, dit is zonder actieve ventilatie. Ik ben van mening dat het een toegevoegde waarde kan hebben in bepaalde omstandigheden. Plaats je een Davis bijvoorbeeld hoog boven het dak van een woning is de toegevoegde waarde weer kleiner aangezien daar meestal wel wat wind staat.

Gr.
Thierry