Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door weerzoetermeer
#19738
WEERSTATION KLAZIENAVEEN schrijft:
Hallo Thierry,

Daarmee bedoel ik dat je in de software Weatherlink onder andere de temperatuur handmatig kan aanpassen, wat ie weergeeft aan gemeten waarde.

Ik was benieuwd of er dus een afwijking inzit.

Als ik het hier vergelijk met de Thermo Hygro sensor van de La Crosse WS 3600 dat zit er soms wel 2 graden verschil in terwijl de beide sensors op gelijke hoogte naast elkaar zijn gemonteerd.

Daarom vroeg ik me af welk station gelijk had kwa temperatuur.

Mvg,

Martijn


Hoi Martijn,

De afwijking van een temperatuur sensor zal nooit het zelfde zijn in het hele meetbereik van de sensor. Zo kan de afwijking bijvoorbeeld tussen de -5 en -10 graden 1 graad negatief zijn terwijl de afwijking in het gebied van de +5 en de +10 graden 1 graad positief is. (getallen zijn maar een voorbeeld hoor) Dit kan je niet met de software gaan aanpassen, daar kan je enkel een temperatuur aanpassen die voor het hele meetbereik gaat gelden. Of iemand anders moet weten dat je dit wel kan aanpassen, maar dat lijkt mij sterk.

Gr.
Thierry
Door WEERSTATION KLAZIENAVEEN
#19746
Hallo Allemaal,

Gezien de reacties ga ik er toch maar van uit dat mijn Davis station de juiste temperatuur meet.

Iedereen bedankt voor de reacties.

Met vriendelijke groet,

Martijn.
Door osjohn
#19747
Je kan evt. bij een transportbrdrijf ( met koelwagens ), of koelhuis vragen of ze
een geijkte temp. meter hebben, mogelijk zou je die dan even kunnen lenen ??

John
Door WEERSTATION KLAZIENAVEEN
#19748
Hallo John,

Dat is ook nog een goed idee inderdaad.

Daar ga ik eens ff achteraan.

Bedankt voor de tip.

mvg,

Martijn
Door baroman
#19753
Hoi.

Je kunt nog op een andere manier de thermometer ijken.
Haal de sensor uit je themometerhut en en verpak deze in een sneeuwbal leg deze binnen in huis op een schaal de temperatuur moet naar de 0.0 c gaan en blijven net zo lang dat de sneeuw gesmolten is. nu hoef je ook niks te lopen of te lenen.

Groeten en cuces ermee.

Ronnie..;)