Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door JPC
#22803
De temperatuur behoort op 1.5 meter gemeten te worden.
Als je de hut/sensor op b.v 1 meter zet, dan zal de temperatuur in de nacht lager aanwijzen.
Maar gebeurt dat ook overdag in de zon?
Door wsEpe
#22805
Ik had eigenlijk met vrijwel dezelfde vraag een topic willen openen, maar dan "de andere kant op". Ik post mijn vraag maar even in deze topic, om het een beetje centraal te houden.
Ik vraag mij namelijk af of het meten op bijv. 5m of 10m boven maaiveld de meetwaarden veel verschillen met 1,5m hoogte. Heeft iemand bijv. data van zulke meetwaarden? Dus van 1,5m en bijv. 5m hoogte. Of van 1,0m en 1,5m. Ik zou hier wel een grafiekje van willen maken.
Wat me wel opvalt bij grafiekjes van 10 cm hoogte en 1,5m hoogte is dat het 's nachts aan de grond een paar graden kouder is en overdag een paar graden warmer.
Door Willie
#22809
Een vaste stof neemt langer een temperatuur aan dan lucht ( houd beter vast).
De grond word dus warm of koud en op 10 cm is dat dus de stralings warmte van de grond.
Denk aan een lantaarnpaal s`winters zeer koud en in de zomer als hij in de zon staat extreem heet.
Door tjabine
#22811
Ik heb een tijdje op mijn vorige adres op een dakkapel gemeten.
Wat mij opviel is dat de temperatuur bijzonder stabiel was.
Niets geen last van tuin effect en al zo meer. wind had ook vrijspel op het station.
Wat betreft de min temperatuur vond ik bijzonder mee vallen het verschil.
Blijft in een tuintje toch wat warmer denk ik dan boven op het dak in de winter.
Was wel een tuintje met een grote boom en van een rijtjes huis.

Gr Ron.
Door meteozwolle
#22947
begrijp ik het nu dus goed:

de officiele norm (knmi neem ik aan) stelt 1.5 meter meten
afwijken kan/mag uiteraard.

het effect van de temperatuur dichter bij de grond is 'meetbaar' maar zou je eventueel een correctiefactor op kunnen loslaten
ditzelfde geldt voor metingen >1.5 mtr

maar hoet zit het nu met metingen waarbij de sensor in de zon (wel in sensorhut) hangt ?
moet je hier een correctiefactor op loslaten ondanks dat het misschien wel op 1.5 meter hoogte is gemeten ?
Door weerzoetermeer
#22951
meteozwolle schrijft:
begrijp ik het nu dus goed:

de officiele norm (knmi neem ik aan) stelt 1.5 meter meten
afwijken kan/mag uiteraard.

het effect van de temperatuur dichter bij de grond is 'meetbaar' maar zou je eventueel een correctiefactor op kunnen loslaten
ditzelfde geldt voor metingen >1.5 mtr

maar hoet zit het nu met metingen waarbij de sensor in de zon (wel in sensorhut) hangt ?
moet je hier een correctiefactor op loslaten ondanks dat het misschien wel op 1.5 meter hoogte is gemeten ?


Natuurlijk kan je afwijken van de 1,5 meter echter het nadeel is dat je gemeten waarden dan lastig zijn te vergelijken met andere stations die wel meten op 1,5 meter. Waarom zou je willen afwijken?

Correctiefactor??? Hoe zou je die willen bepalen dan? Voor elk weertype een andere factor?

Volgens mij meten alle KNMI stations in een weerhut welke staat opgesteld in de volle zon. Dus op 1,5 meter hoogte en sensor in een degelijke weerhut zou goed moeten werken mits je aan alle overige zaken kan voldoen zoals een gras ondergrond, geen gebouwen en bomen in de buurt etc... Heb je die mogelijkheid niet dan zal je sensor een hogere waarde gaan aangeven maar is dat zo'n probleem? Je wilt toch de temperatuur op jouw locatie weten/meten?

Gr.
Thierry
Door Regards
#22965
Op de KNMI bijeenkomst heb ik Ronald van de Vate nog hierover gesproken hoe dit nu zit (ik zit zelf op 2.20 meter met mijn temp/hum sensor).
Hij zei dat dit niet zo veel uitmaakt, een 20/25 jaar geleden zaten de temp sensoren v.h. KNMI op 2.50 meter, ze zijn naar 1.50 meter gegaan om de reden dat ze dan makkelijker schoon te maken zijn.
Dit zijn zijn worden.

Gr Rik
Door pb2rdf
#22970
Waar gaat het eigenlijk om. ?????

Om meetwaardes van verschillende lokaties met elkaar te kunnen vergelijken dient er een meet methodiek te worden afgesproken.
Dit heet ook wel een wetenschappelijke benadering.

Voor het meten van de temperatuur is blijkbaar ooit een bepaalde hoogte afgesproken.
Het maakt in principe niet uit welke hoogte dat is, als deze hoogte maar identiek is voor alle meetlocaties.
Het meetinstrumentarium dient voor deze lokaties ook identiek te zijn en gecalibreerd aan een afgesproken meetstandaard.

grtn, Peter
Door Eckie76
#22982
Ik meet op 2,40, omdat ik helaas geen andere mogelijkheden heb.
Wat ik zie, is dat de minima in de winter wat hoger blijven dan wanneer ik op 1,5 meter meet.
Mijn maxima zitten structureel iets hoger dan ons 2e station dat 5 km verderop ligt.
De minima zitten ook structureel iets hoger.
Weerstation 2 staat in een erg ruime tuin, op 1,5 meter boven gras.

Een 100 % perfecte opstelling heb ik zeker niet, maar dat ligt meer aan de nogal krappe achtertuin waar het station hangt (niet aan huis, maar aan een carport).
Windmeter staat op 10 meter en heeft bij noordelijke wind last van 3 enorme eiken van onze achterburen. Daar kan ik nog mee leven, al wil ik die bomen binnenkort wel omhakken omdat ze inmiddels op ons grondgebied staan ( stammen drukken al tegen de schutting ).Nu houd ik wel van bomen, maar niet van 3 woudreuzen die onze hele tuin vernielen, de dakgoot permanent verstoppen.
Helaas werken mijn achterburen niet mee, waarover later meer in de dagbladen..;) .