Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door Pim
#5521
Hoi Jelle,

Als je vervoer hebt, dan is Roden redelijk in de buurt.

Je kunt dan hier de Davis Vatage Pro2 zien werken.
Mocht je belangstelling hebben, dan hoor ik het wel van je.

Groet Pim
Door Meteo Simpelveld
#5523
Goedemiddag Jelle,

Ik weet niet waar je woont, maar indien je in de buurt van Simpelveld komt valt er altijd wel wat te regelen.

Bert
Door jelleruben
#5561
@ Pim
Dit zou wel heel mooi zijn, om even te kunnen bekijken

@ Meteo Simpelveld
Ik woon in Noord Nederland (Groningen). Simpelveld, lig wel een eindje weg.

Maar een flat (zonder op dak te komen) hoeft geen belemmering te zijn??
Door wsp
#5562
Hier ook altijd welkom.

Duidelijke afspraken en de deur staat open met echte Limburgse vlaai ;-)
Zou je dus ooit in de buurt zitten, kun je twee weerstation's aan doen in Limburg die ook kort bij elkaar zitten, Simpelveld en 'Parkstad' (Kerkrade)
Door Pim
#5563
Jelle hoi,

Nou, je bent (bijna) altijd welkom, stuur maar even een PM-etje met je
e-mailadres en wanneer het je uitkomt.


Pim
Door Eckie76
#5566
Hallo Jelle,

ik heb hier ooit een recensie geschreven over de Nexus, maar ik ben hier zwaar op teruggekomen, in negatieve zin.

Vandaag heb ik mijn Nexus gedurende een hele dag vergeleken met mijn Davis Vantage Pro.
De resultaten waren bedroevend.
De barometer liep reeds na 10 minuten uit op een afwijking van 2 hPa. Ondanks alle wijzigingen en aanpassingen bleef de barometer afwijken.
De tempereatuursensor hing naast die van de VP en bleef urenlang 1,1 graad te hoog aangeven. Beide sensoren in dezelfde omstandigheden.

De windmeter, daar heb ik het maar liever helemaal niet over, die waardes sloegen echt helemaal nergens op.

Ik kan je geen "goedkoop" station aanbevelen, ik ben er erg sceptisch over. Er zijn weinig stations die ik niet getest heb en het blijkt telkens weer dat de duurdere Oregons en met name de Davis-stations geloofwaardig zijn.

Je woonsituatie is niet gunstig, dus van een windmeter zal je denk ik moeten afzien, hetzij de flateigenaar heeft geen bezwaar tegen een windmeter op een kleine mast die boven het dak uitsteekt.
De temperatuurmetingen zullen niet zo heel geweldig uitpakken, maar misschien is er toch een mogelijkheid om ergens op het dak een sensor te plaatsen. Bekijk dan ook welk materiaal dat dak bevat. Is het een teerdak? Dan zal dat gruwelijk warm worden in de zon.

Groet Olaf
Door hansmiv
#5569
Gelijk heb je. Maar toch ben ik het niet met je eens.

Het stationnetje dat ik heb (Cresta WXR815) is beslist geen top-model. Maar opzich functioneert het wel. Ik zit er bovenop, figuurlijk gesproken, dat mijn data zo goed en betrouwbaar mogelijk zijn. Natuurlijk valt dat niet mee.
De regenmeter klikt in stappen van 0.7 mm. Erg nauwkeurig is dat niet. Bovendien heeft Brian een standaard offset in WD die 0.7 omzet naar 0.8 maakt. Toch meet mijn stationnetje hele aardige en nog tamelijk redelijke regenmetingen. Dit dankzij het verschijnsel dat het basis station wel eens een klikje van de regenmeter overslaat. Op de een of andere manier komt het uiteindelijk toch helemaal goed uit. Vertrouw erop dat ik een truuk heb gevonden om de input en de registratie in WD te controleren.
De barometer wijkt inderdaad af. Intussen heb ik een hele strakke vergelijking lopen, die vol-continu mijn waardes vergelijkt met de officiële stations van Rotterdam en Schiphol. Ik heb de barometer nu lopen op een nauwkeurigheid van beter dan 0.1 hPa. Ik vermoed dat ik hem op dit moment kan oppeppen tot een nauwkeurigheid van 0.02 hPa. Ik kan u dat desgewenst gemakkelijk laten zien. Mijn offset voor de luchtdruk is dan intussen wel +1.1 hPa.
Wat betreft de temperatuur, met de "kromme" thermometer die bij dit setje hoort draai ik intussen op een nauwkeurigheid van 0.03 gr Celsius. Probleem daarbij is dat dit een gemiddelde waarde is en dat ik zo nu en dan nog wel last heb van rare pieken.
Ik meet ook de zonneschijn en UV-straling. Ik kan niet ontkennen dat ik dat gedeelte nog niet zo goed onder controle heb, hoewel de meetgegevens best wel enigsxzins in de pas lopen met omringende stations, zoals Zoetermeer en Bleiswijk. Maar daar zit een grotere portie geluk dan wijsheid bij.
Mijn windmeter is inderdaad van het kaliber "leuk". Over de windrichting valt niet zoveel te klagen, anders dan dat hij werkt in stappen van 22.5 graden. De windsnelheid is wat lager dan gemiddeld. De locatie van "Leidschendam" is daar beslist debet aan. Maar vergeleken met andere stadsstations in deze buurt doet hij aardig meee.

Welnu, u mag denken van mijn stationnetje wat u wilt, maar ik meet echt zo gek nog niet. Daar heb ik wel een hoop werk aan gehad voor ik zover was. Maar ik kan wel een paar stations hier in de buurt aanwijzen die het beduidend slechter doen, zonder dat ik weet wat voor merk of type weerstation die hebben.

Oftewel, volgens mij is het mogelijk om met een relatief eenvoudig station ook onder minder gunstige omstandigheden aardig mee te doen. Zo'n station als "Leiden" zit volgens mij ook op een flat, maar die doet na wat opstartmoeilijkheden nu hartstikke goed mee.

Zaak is wel dat je er bovenop zit en steeds kritisch naar je data kijkt. En dat je probeert te analyseren waarom er een afwijking ontstaat en hoe je die kan opvangen zonder de rest van je metingen overhoop te halen.
Juist als je het op deze manier doet is het verschrikkelijk leerzaam.
Kijk vooral ook steeds naar stations die in je buurt liggen en vooral ook naar de officiële meetstations in jouw regio.

Als je gevoel hebt van wat er gebeurt en hoe je spullen werken, of waarom juist niet, dan heb je in de toekomst veel beter gereedschap om te kunnen beoordelen of je een groter of beter station wilt hebben en welke zwakheden en sterke punten belangrijk zijn. Volgens mij is het nauwelijks een bezwaar om als eerste aanschaf een wat simpeler station te kopen, dat data vastlegt van temperatuur wind en windrichting, regen en luchtdruk. Probeer daar dan eens uit te halen wat erin zit. Met een beetje creativiteit doe je een schat aan ervaring op en haal je een hoop stations met "betere" spullen in door de binnenbocht.

Inderdaad is een minimale eis om je gegevens naar je computer te kunnen halen via usb of zo. Van daaruit kan je gemakkellijk je analyses doen en je data delen met anderen, bijvoorbeeld via HetWeerActueel.
Zel kijk ik eigenlijk nooit op het display van mijn stationnetje, maar steeds via mijn computerscherm.

Ik zou simpel beginnen en inderdaad wat goochelen om je sensors op een leuke plek opgesteld te krijgen. Ik dank dat je toch een heel eind kan komen.
Door wslangerak
#5571
Ik ben het met Hans eens. Je kan in het begin heel veel leren met een goedkoop station. Je moet ergens beginnen toch?
Ik heb een Nexus, die me vooral wat betreft de temp/hum sensor heel vaak in de steek heeft gelaten. Iedere drie maanden nieuwe batterijen erin om de zender zo sterk mogelijk te laten blijven helpt wel heb ik gemerkt.
En de afwijkingen die Olaf noemt komen voor, maar zijn voor een deel exemplarisch denk ik. Je moet dus een beetje geluk hebben.
Eén ding valt me telkens toch weer op. Het lijkt soms wel of je alleen een goed weerstation hebt als jouw waarden 99% van de tijd vrijwel exact gelijk zijn aan de officiële KNMI-stations in de buurt en liefst ook nog aan de omringende amateurstations. En dat begrijp ik niet zo goed. Tuurlijk willen we nauwkeurig meten, maar je zet toch een weerstation op jóuw lokatie juist omdat je jóuw lokale waarden wilt meten en opslaan? En ik heb weleens meer gezegd: als al die waarden overal in jouw regio maar een tiende hPa of graad of m/s af (mogen) wijken, streven we dan ons doel niet een beetje voorbij?
Nogmaals, ik doe er ook alles aan om met de beperkte middelen en opstellingen die ik heb zo nauwkeurig en betrouwbaar mogelijk te meten. Maar als mijn temperatuur én luchtdruk én regenval én windsnelheid altijd vrijwel exact hetzelfde zouden zijn als op de meetmast van het KNMI hier in Cabauw (ca 3 km hemelsbreed) maak ik wel een redirect naar de betreffende internetpagina's. Dan bespaar ik nog aardig wat geld per jaar ook... :)
Door hansmiv
#5572
Dat is waar. Zoals ik aangaf kan ik hoog en laag springen, maar een beetje wind zoals in Zoetermeer of Westland ga ik hier nooit meten. Je meet wat je meet en dat is het dan. Het is wel zaak (en leuk) om dat zo goed mogelijk te doen.

Inderdaad, het overtrekken een stevige onweersbui maakt elke vergelijking met andere stations onmogelijk, dan ben je helemaal op je eigen spullen aangewezen. Het is wel leuk als die het dan aardig doen.

Aan de andere kant, als in heel Nederland op de officiële stations een luchtdruk wordt gemeten van 1013 hPa en jouw station staat op 1010, dan moet je toch voor jezelf kunnen verklaren waardoor dat komt. Heb je je hoogte boven NAP wel gecorrigeerd ? Heeft je apparaat een afwijking ? Of heb je het gewoon niet goed afgesteld ? Of heb je eigenlijk helemaal geen idee ?
Op dat moment is het natuurlijk wel zaak dat jij niet als enige station 3 hPa te laag aanhoudt, maar je barometer afstelt op de landelijke waarde.