Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door mike20
#6453
Hallo allemaal ik ben hier nieuw en heb een aantal vraagjes.

Ik heb gister mijn eerste echte weerstation gekregen:silly:

Het gaat hier om een alecto ws-3000.

zit netjes een handleiding enz bij maar goed nu komt het volgende:

Waar plaats ik dat mastje met de wind,regen,thermometer ??:blush: Waar moet ik opletten enz?

wie o wie kan me hierbij helpen?

Alvast bedankt

Groetjes mikeB)

ps ik wist niet waar ik de vraag moes neer zetten dus hoop dat die hier goed staat.
Door wsp
#6458
Hallo Mike,

Welkom bij de club ;-)

Zal het kort houden:
Wind meter proberen als het mogelijk is vrij en op 10 meter hoogte.
Regen meter ook vrij zetten en de hoogte maakt niet veel uit, als er maar geen bomen omheen staan of andere objecten. Ook niet waar veel wind staat, die wind kan dan namelijk de wip beinvloeden.
Temperatuur meter op 1,5 meter plaatsen, liefst niet in de zon gewoon waar lekker de wind zijn gang kan gaan en ook liefst vrij in de schaduw.

Dit zijn voor jouw denk ik al genoeg gegevens, zoniet dan lezen we dat wel, veel plezier met de hobby en nogmaals, wat niet gaat dat gaat niet.
Door mike20
#6459
Hallo ,

Bedankt voor de snelle reactie terug:)

Ja nu behoor ik ook tot de clubB)

Die info klopt wel dat had ik zelf ook gevonden maar ik heb zn klein mastje waar alles bij elkaar aan zit.

Ik heb wel een plaatje:dit is de ws-3000

Dus alles zit bij elkaar aan:) Nu zat ik zelf te denken om hem aan de schuur op hoogste punt 2,80m hoog te bevestiggen,alleen is dat dan de hele middag de zon daar weer opstaat:( maar wel redelijk vrij voor de wind , moeilijk he:lol:

Misschien dat je nog een ander idee hebt?

Alvast bedankt

Groetjes Mike
Door wsp
#6460
Hallo Mike,

Is inderdaad vaak lastig om die sensoren te plaatsen.
Fijnste was ergens een stukje land waar je zo iets zou kunnen plaatsen met een echte weer hut voor de temp sensor.
Regen meter hoog vindt ik zelf niet zo goed, ivm schoonmaken en zo.
Zet je hem op de dak, moet je altijd weer lastige kunstjes uithalen, of je moet er gemakkelijk aan kunnen komen.

De vaar waar ik mee zit is kun je dit wel allemaal van elkaar halen, of moet dit zo geinstalleerd gaan worden, alles bij een, helaas ben ik niet bekend met het weer station wat je hebt, ziet er wel prachtig uit het fotootje.

Nou Mike als het niet anders gaat zou ik hem inderdaad op die 2,8 meter zetten. Je moet het ook zo zien, het is een hobby, het proberen om de juiste meet hoogte's te halen is geen pre, wel een must of hoe men dat zegt ;-)

Misschien dat andere weer amateurs hier nog wat aan toe te voegen hebben.

groetjes en veel plezier ermee.
Door mike20
#6461
Hallo,

Ja best moeilijk na het 1 en ander gelezen te hebben :)

Eigenlijk moet het allemaal zo geinstaleerd worden denk ik.

Ik kan die kabels wel verlengen of nieuwe aan zetten,dat is verder geen probleem maar, waar ik dan bang voor ben is dat je valse metings door krijgt omdat je de kabels verlengt dus andere weerstand enz krijgt.

Ja het is zeker een hobby heb je goed en wel een nieuwe hobby voor mij:lol:

Zal ook graag meer info er over weten hoe je te werk gaat enz enz:) .

Ja ik denk dat het dan toch de schuur word maar ik wacht nog even de andere reacties af..... wil hem graag ophangen:P haha.

Het plezier zal ik er vast mee krijgen denk ik.

Nogmaals bedankt voor je reactie , en alle info enz zijn van harte welkom

Groetjes Mike
Door Meteo Simpelveld
#6464
Goedeavond Mile,

Ook sluit me aan wat Marcel schrijft, alleen je moet er wel voor zorgen dat de regenmeter waterpas staat en niet kan wiebelen door bijvoorbeeld wind of er tegenaan stoten. De regenmeter zal via een wipsysteem werken en wanneer hij niet waterpas staat dan kan de regen naast de lepels vallen. en wanneer de windmeter beweegt kan de wip omslaan terwijl hij nog niet geheel gevuld is.

Groet en succes met je hobby,

Bert
Door mike20
#6480
Hallo Bert,

Ook bedankt voor de reactie.

Ik ga hem vandaag of morgen eens monteren en zal dan nog wel even een foto plaatsen:)

Nogmaals ook dank voor de reactie en alle tips enz zijn welkom .

Groetjes mike.
Door Gnoef
#22406
Goede avond, Kan iemand mij vertellen hoe zo'n regenmeter werkt? moet je die niet legen?

De regenmeter zal via een wipsysteem werken en wanneer hij niet waterpas staat dan kan de regen naast de lepels vallen.


Vandaag net dit weerstation geplaatst en alles schijn naar behoren te werken.
Door Hansy
#22409
hallo gnoef de regenmeter werkt net als een wip maar dan aan beide kanten
een soort van lepels als een ervan vol loopt met water danwipt hij en dan dmv een
magneet geeft hij het aantal wip bewegingen door,
wat weer staat voor het aantal mm regen meter leegt zich zelf.
gr Hans
Door Gnoef
#22411
Bedankt voor de snelle reactie Hans, Hij gaf na het monteren al meteen 3 mm aan maar dat kwam dan natuurlijk door het wiebelen tijdens de montage, ik heb hem op 0 gezet.

Ga hem gebruiken om de situatie in en om mijn moestuin ( en kas) bij te houden. Zal morgen ff een plaatje schieten en hier plaatsen.

Adrie