Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door J.S.
#54525
Zomaar even een eerste berichtje over dit station, in vergelijking met een geijkte datalogger (en een controle loggertje die heel weinig kost overigens).

De Davis staat in een weiland vrij opgesteld. Precies naar het westen bevindt zich op 130 m-170m een boerderij met wat bomen. De data wordt verzongen naar een envoy die zich in het huis bevindt.

Naast de Davis passieve weerhut bevinden zich nog twee zelfbouw KNMI schotelhutten. Die zijn wit glanzend van buiten en zwart van binnen. De zin kan direct of indirect niet bij de sesnor komen. In de ene hut bevindt zich een eenvoudige RC-30B datalogger die 16000 gegevens kan opslaan en elke 15 minuten data opslaat. Dit is een backup voor het geval dat....
De andere is een Tinytag Plus die 32000 gegevens op kan slaan en elke dataregel bevat het minimum en maximum over het interval alsmede de actuele temp. Deze logger is voorzien van ijkcertificaat.

Allereerst wees de Davis in de basis zo'n 0,3 C teveel aan op 0,0 en 40,0 C. Daarvoor is gecorrigeer din de software. Op dit soort dagen zonder zon en met een heel constante temperatuur wijzen ze ook steeds hetzelfde aan. Alleen reageert de Davis erg traag. En dat valt op als het toch even helder wordt zoals op 2 januari. De Davis zakte tot 5,0 C. De RC-30B die eens in de 15 minuten meet kam twee keer tot 4,8 C en de Tiny Datalogger kwam, gecorrigeerd via de ijktabel (0,12 C te laag) uit op 4,6 C. De Davis had zonder correctie dus 0,7 C teveel aan gewezen. Ik heb een tijdlang een Oregon Scientific WMR 986 gehad en die deed het ongeveer net zo goed of zelfs ietsjes beter...Dat had ik niet verwacht.

Wat ik wel fijn vind aan de Davis is de software (hoewel de installatie ervan een groot probleem was..USB poort moest van driver worden voorzien en dan als serieel in de software worden aangeven. Geen Plug and play). De barometer lijkt erg precies. De kwaliteit is veel beter dan die van Oregon en andere stations. De datatrasmissie is over 150 m en door een muur en hooi balen heen prima. Geen enkele data uitval.

De boer heeft zelf een regenmeter en die vergelijkt regelmatig. Het is te kort dag voor oordelen maar tot nu toe meten we vrijwel identiek.

Ik weet niet zeker of een extra snesor direct aan de ISS gekoppeld kan worden of dat er een extra temperatuur station nodig is, want ik wil een aparte sensor aanschaffen met stainless steel.

Ik heb eerdere ervaringen met de WeatherMonitor II en de WWIII en die wezen soms 0,5 a 0,6 C teveel/ te weinig aan. Dus erg verbaasd hoe fik niet te zijn....Toch had ik na ijking een betere uitkosmt verwacht, Davis heeft toch een naam...

Een tip is wel die RC-30B. Als je in je tuin meet kun je deze makkelijk instellen op 1 minuut of zelfs 30 seconden. (zo kun je 6 dagen opslaan). Als je op 1 minuut instelt verdubbeld dit natuurlijk etc.
De software is rudimentair maar werkt wel en staat je toe direct naar excel over te zetten. Deze reageert veel sneller dan de Davis en zit standaard 0,2 tot 0,5 C "mis". Als je met ijswater en een kortsthermo ijkt op 0,0 C en 40,0 C heb je een exactere meting dan de standaard Vantage Pro2 thermohygro meter. Dat ding kost je via ebay 50 euro met software...Aanrader, vind ik.
Door bgr
#57599
Hallo J.S.

Jouw bevindingen van de Davis komen wel overeen met de mijne. Zie ook het item: ijken sensor Davis VP2.
Ik heb de software op -0,3 graden staan. Dan heb ik het beste resultaat althans wat betreft de minimum temperatuur. De maximum temperatuur wijkt dan nog steeds af tussen +0,1 en +1,0 graden en daar is geen lijn in te vinden en dus moeilijk te corrigeren anders dan handmatig. Op een dag met weinig verschillen tussen max en min is de afwijking klein en bij grotere verschillen in de regel groter. Ook bij veel zon, maar op zo'n dag is de amplitude ook groter. In ieder geval is de afwijking niet lineair in die zin dat de afwijking bij dezelfde temperatuur steeds dezelfde is.
Voorbeeld: maximum temp. is 23,0. Davis geeft aan 23,6. Volgende dag maximum temp. 26,5 Davis geeft aan 27,0. Kijk ik echter bij 23 graden dan is die wel gelijk (afgezien van de -0,3) bijstelling.
Ik stuur je nog wel een pm met de afwijkingen.

Groeten
BertGr.
Door J.S.
#57606
Hoe Bert. Heb jij een station in Eerbeek per ongeluk? Herinner me Bert Grandia met soms spectaculaire meetwaarden daar zo oost van de Veluwe...Hoe dan ook: dank voor je reactie.

Ik heb nu een Peet Ultimeter 2100 die ik vergelijk met de geijkte Tiny Ultra2. Ik vind het heel jammer dat Peet alleen bedraad meet, want wat is die akelig precies! Response tijd en waarden zijn op 0,1 graad gelijk aan de Tiny ultra. Ook heb ik de trechter vergroot en de Peet ingesteld op 0,1 mm neerslag (daar is ie geschikt voor). 8,0 mm regen is ook exact 8,0 mm regen. Ik heb er zelf een stukje spons tussen gezet, zodat als ik in een keer een hoop water erin doe dit niet te snel wegloopt. De spons net wellicht 0,05 mm pop of zo. Geenprobleem.
Bijv: 20,0 mm in een keer. Op basis van het oppervlak verwacht je in elk geval 20,0 mm. Ik heb een geijkte weegschaal dus ook dat kan ik exact afpassen. En jawel: 20,0 mm geeft ie keer op keer aan.

Maar goed: geen draadloze verbinding dus daar moet ik nog wat op verzinnen.
Door J.S.
#57607
Haha.. bekijk je profiel en jawel. Bert Grandia dus. Grappig. Ben altijd benieuwd geweest naar de plaatsing van je station en volgens mij is het nu een B-station toch?
Dus (wat) beschut. Een heel leuke meetstek daar in elk geval!
Door bgr
#57620
Heb je in je PM box gekeken?
Gisteren de afwijkingen er in gestopt t.a.v. van vooral de maximum temperaturen.
Mijn locatie is inderdaad Eerbeek en ik meet er al 30 jaar op het zelfde veldje ongeveer 1000m2 stukje weiland maar ook veel mos. Was eerste een A-locatie, maar heb er door de begroeiing toch maar B van gemaakt. Ik meet nog steeds vaak lage minimum temperaturen en die komen vaak overeen met die van Twenthe.
Helaas heb ik geen kaas gegeten van techniek en ben niet in staat om zelf wat dingen in elkaar te zetten. Daarom ben ik ook heel lang analoog blijven meten,
Voordat ik 2 jaar geleden de Davis VP2 kocht, had ik ook al naar de Ultimeter 2100 van PeetBros gekeken, maar had geen idee hoe nauwkeurig hij was, dus toch maar weer bij Davis gebleven.
Ik vergelijk nu ook met de Greisinger GTH 175 pt, die is geijkt, heeft geen enkele afwijking onder de 100 graden en werkt perfect, maar heeft geen max/min mogelijkheid.
Denk je dat een geijkte TinytagPlus de beste oplossing is, wat betreft de juistheid van meten? Of zijn er nog andere of betere in een redelijke prijsklasse.

Bert Grandia
Door ws vreewijk
#57621
Interresant onderwerp.

1) Ik ben wel benieuwd hoe de vergelijking is gedaan,zit jullie vergelijksensor in de davis gestoken of zit die in een andere weerhut dan kan je al anders gaan meten natuurlijk,ben dus benieuwd hoe die opstelling word vergeleken.

2) Wat ook een belangrijk punt is als je gaat vergelijken is de snelheid van de sensor een sensor kan alsie sneller is als de vergelijk sensor net iets hoger meten als je de maximale of minimale temp gaat vergelijken.

Voorbeeld ikzelf vergelijk bijvoorbeeld in de davis met een 1-wire temp sensor ze zitten samen in de davis hut en pas dan kun je goed vergelijken de gelijkloop is vrij goed MAAR soms zitten er verschillen,wat ik al snel vaststelde en andere met mij is dat de 1-wire sensor vele malen sneller is als de Davis en ja dan zie je al verschillen.

Dus mijn vraag is hoe zit dat met de door jullie gebruikte vergelijk sensor.

Mijn vergelijk is te zien onderaan mn website let wel op de davis staat op 24hr en de 1-wire op 12 uur dus de grafieken kan je niet 1 op 1 leggen blauwe tempgrafiek is van de davis daaronder de 1-wire de grotere grafiek dus.


mvr gr Chris
Door walberg
#57622
Ik heb jaren geleden bij de CTAV (een winkel voor tuinders) een ge eikte thermometer gekocht, hieraan hangt een label van het dichtsbijzijnde proefstation en geeft 2 temperaturen weer met de bijbehorende werkelijke (proefstation) temperatuur. Op mijn etiket staat dan
Geeft uw thermometer aan 21 graden, dan is de werkelijke temperatuur 20,8
Geeft uw thermometer aan 38 graden, dan is de werkelijke temperatuur 37,9

Nou dan weet je de afwijking van je eik thermometer en dan voordat ik mijn orgegon sensor in de weerhut stopte heb ik hem eerst in huis in de koelkast en later op een warme plaats in huis (en wij hebben een plat dak dus de slaapkamers zijn ca 28 graden) Mijn Oregon gaf in beidde gevallen 0,8 graden naar boven af. Dat heb ik dus als offset in Weatherdisplay ingebracht.
Door ws vreewijk
#57623
:) ja zo kan je inderdaad te werk gaan maar je gaat dan wel uit van die sensor en laten we eerlijk zijn waar leg je de grens.

Ik vind binnen een halve graad ok.

Gr Chris
Door walberg
#57624
Zonder eiking mag je blij zijn dat je binnen een halve graad zit, lm35 en 335verschillende varianten vanaf 0,7 Dallas is bijna 1 graad. PT 100 zouden ca 0,7 zijn, voor hygrosensoren is het nog veel erger gesteld, vind maar eens een hygro moduul (meestal zijn dit condensators) die binnen 5 procent zitten.
Door ws vreewijk
#57625
Waar heb je dat gelezen Bob dat 1-wire 1 graad af kan wijken ?

Volgens mijn info is dat 0,5graad over het gebied -10. Graden tot +85 graden

En dat vind ik. Netjes .

Exuses voor het kapen van dit topic.

Gr Chris