Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door Oebele
#65113
Hallo,

Een oplossing voor alle mogelijke oorzaken van flatliners is heel individueel
en lastig omdat er geen situatie hetzelfde is.

Is het misschien ook een idee om de b.v. de laatste 10 door HWA opgehaalde
waarden van temp, vochtigheid, windrichting en windsnelheid aan HWA zijde te controleren op gelijke waarden. Wanneer de gemiddelde waarden b.v. steeds gelijk
zijn aan de gemeten waarden, en is dit het geval bij alle waarden dan
automatisch een SMS of mail naar station beheerder en moderator.

Zit er weer verschil in de data dan is de data ook weer bruikbaar.


Groet,
Oebele
Door Overijse
#65120
Oebele schrijft:
Hallo,

Een oplossing voor alle mogelijke oorzaken van flatliners is heel individueel
en lastig omdat er geen situatie hetzelfde is.

Is het misschien ook een idee om de b.v. de laatste 10 door HWA opgehaalde
waarden van temp, vochtigheid, windrichting en windsnelheid aan HWA zijde te controleren op gelijke waarden. Wanneer de gemiddelde waarden b.v. steeds gelijk
zijn aan de gemeten waarden, en is dit het geval bij alle waarden dan
automatisch een SMS of mail naar station beheerder en moderator.

Zit er weer verschil in de data dan is de data ook weer bruikbaar.


Groet,
Oebele


Flatliners blijken zoals je aanhaalt heel individueel te zijn, en merkt iedereen dus ook aan de reacties in dit topic.

Zelf heb ik 1 of 2 x flats gehad denk ik die ik niet automatisch heb kunnen opvangen, reden uitval connectie console met iss. Al het overige werd hier keurig opgevangen door startwatch.

startwatch controleert hier elke 5 minuten de verschillende softs :
- WD : geen problemen gezien door de startwatch log
- weatherlink : vastloper of high memory : 1-2 x per maand en wordt onmiddellijk door startwatch opgevangen, afgesloten en gerestart
- VSPE : geen problemen gezien door de startwatch log
- virtualVP : geen problemen gezien door de startwatch log
- internetconnectie : controle poort 80 van google.com, na 3 x geen connectie (15 minuten) wordt elk programma afgesloten en herstart de weerpc en daarna zorgt startwatch terug voor de juiste opstartvolgorde. 3-4 x per jaar (update firmware modem vermoedelijke oorzaak).
- serial port weerpc-console : controle elke 5 minuten : 0 problemen
- high memory of vastloper weerpc : controle elke 5 minuten : gebeurt soms ééns, waardoor startwatch dezelfde actie uitvoert als bij verloren internetconnectie.

- uitval uploadurl (website) = geen flatliners maar wel balen, wordt in de gaten gehouden door uptimemonitor (gratis) en dan is het hopen op goodwill budgethost om in actie te schieten. Hier schiet ik dus te kort en weet het zelf.

Aangaande je aangehaalde controle op gelijke waarden, weet ik niet of dit mogelijk is aangezien enkel de laatste upload van de dag in een DB komt al het overige wordt realtime verwerkt. (of ik hier de bal juist sla, weet ik zelf niet)... Wordt vervolgd...
Door Plaat
#65123
Zeer goed initiatief maar moeilijk te analyseren.

Mijn weerstation bestaat uit een Davis Vantage Vue (USB) naar een Lenovo desk top pc met Vista en de progr. VVP - Weatherlink -VWS - WD - Cumulus en voor de upload CuteFtp en webcam XP Pro 2007. Bijna dagelijks crasht of Cumulus en/of VWS wat us een "flatliner" veroorzaakt. Ik ben hier al vele maanden mee bezig maar heb tot nog toe geen oorzaak gevonden. Dit alles ook onder XP laten draaien en op een "schone" EEE-pc
zonder (AVG)virusscanner. Toch crashes en dmv Startwatch herstart gedaan maar dit laatste werkt niet altijd perfekt.

Het is 100% niet de connectie weerstation naar PC want VVP ziet wel de data.
De crashes zijn "variabel" in tijd. Overdag en snachts.
Getest dmv een seriele en een USB ingang van weerstation naar PC. Geen verschil.
Geen intern geheugen ( 2 Gb)probleem (vaak max op 80%).

Windows-7 zou een oplossing kunnen zijn echter dit heeft met de bovenstaande progr. enige "extra's" nodig daar de bestaande drivers hier niet op werken.

Ben zeer benieuwd naar de oplossing of advies.
Door Oebele
#65209
Plaat schrijft:
Zeer goed initiatief maar moeilijk te analyseren.

Mijn weerstation bestaat uit een Davis Vantage Vue (USB) naar een Lenovo desk top pc met Vista en de progr. VVP - Weatherlink -VWS - WD - Cumulus en voor de upload CuteFtp en webcam XP Pro 2007. Bijna dagelijks crasht of Cumulus en/of VWS wat us een "flatliner" veroorzaakt. Ik ben hier al vele maanden mee bezig maar heb tot nog toe geen oorzaak gevonden. Dit alles ook onder XP laten draaien en op een "schone" EEE-pc
zonder (AVG)virusscanner. Toch crashes en dmv Startwatch herstart gedaan maar dit laatste werkt niet altijd perfekt.

Het is 100% niet de connectie weerstation naar PC want VVP ziet wel de data.
De crashes zijn "variabel" in tijd. Overdag en snachts.
Getest dmv een seriele en een USB ingang van weerstation naar PC. Geen verschil.
Geen intern geheugen ( 2 Gb)probleem (vaak max op 80%).

Windows-7 zou een oplossing kunnen zijn echter dit heeft met de bovenstaande progr. enige "extra's" nodig daar de bestaande drivers hier niet op werken.

Ben zeer benieuwd naar de oplossing of advies.


Heb je ook al geprobeerd om de computer af en toe (automatisch) opnieuw op te starten.
Door Plaat
#65215
Ja ook daar is de afgelopen maanden mee geëxperimenteerd. Ik heb daar Puran shutdown timer voor gebruikt. Ook CCleaner - AVG PC-Tune Up en diverse andere schoonmakers regelmatig gehanteerd maar nog steeds flat-liners.
Door Oebele
#65216
Plaat schrijft:
Ja ook daar is de afgelopen maanden mee geëxperimenteerd. Ik heb daar Puran shutdown timer voor gebruikt. Ook CCleaner - AVG PC-Tune Up en diverse andere schoonmakers regelmatig gehanteerd maar nog steeds flat-liners.


Heeft u ook al in de systeem logboeken gekeken waar het mis is gegaan.

Meerdere firewalls of scanners draaien?
Door Toulon7559
#67410
:-( Momenteel last van een erg drastische flatliner:
de computer die mijn TFA-Nexus uitleest is overleden door ouderdom.
[Als de fan in een E3Box stopt, dan gaat de computer uit: blijkt alleen te repareren tegen kosten waarvoor ik ook een ander 2e-handsje kan aanschaffen]
Dus nu bezig een andere computer in te richten als vervanger.
Draadloos uitlezen via Domoticz@Raspberry is een incomplete gapfiller:
upload naar WeatherUnderground lukt daarmee wel, maar upload voor HWA gaat niet.
Door Toulon7559
#67458
Gelukkig een compatibele E3Box kunnen bemachtigen: harde schijf uit de 'oude' PC erinschuiven, opstarten, wachten (en ;-) een beetje zweten of het lukt), en dan kun je weer verder .....
Toch niet zo robuust, dus op zoek naar een betere oplossing.
Door Toulon7559
#67474
Bij zoiets blijft het opletten.
De computer had niet meegekregen dat het al zomertijd is, dus handmatig de klok bijstellen.
Grappig effect: zie links in beeld de zigzaggen omstreeks 21:00 uur.
Bijlagen
TFANexus160409__Small_.gif
TFANexus160409__Small_.gif (50.66 KiB) 2621 keer bekeken