Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door gensnet
#65266
Hoe wordt de luchtdruk van een weerstation gemeten? Ik heb altijd gedacht dat de hoogte van het weerstation bepalend is voor de luchtdruk, maar is dat wel zo?

-= GensNet =-
Door JozBaz
#65267
Luchtdruk is het 'gewicht' van de luchtkolom boven een bepaalde plek.
Indien je hoger zit, zit er minder lucht boven je en is de luchtdruk dus lager. In de bergen is de luchtdruk dus duidelijk lager dan in Nederland.

Echter... een weerstation meet dit 'gewicht' maar corrigeert dit (normaliter) naar zeeniveau, zodat waarden van verschillende stations onderling vergelijkbaar worden.
Daarom kun je vaak de hoogte boven zeeniveau configureren op een weerstation, danwel de waarde handmatig ijken (= vergelijken met een - naar zeeniveau gecorrigeerde waarde - van een nabij KNMI station).

Hopelijk beantwoordt dit je vraag?
Door gensnet
#65284
JozBaz schrijft:
Luchtdruk is het 'gewicht' van de luchtkolom boven een bepaalde plek.
Indien je hoger zit, zit er minder lucht boven je en is de luchtdruk dus lager. In de bergen is de luchtdruk dus duidelijk lager dan in Nederland.

Echter... een weerstation meet dit 'gewicht' maar corrigeert dit (normaliter) naar zeeniveau, zodat waarden van verschillende stations onderling vergelijkbaar worden.
Daarom kun je vaak de hoogte boven zeeniveau configureren op een weerstation, danwel de waarde handmatig ijken (= vergelijken met een - naar zeeniveau gecorrigeerde waarde - van een nabij KNMI station).

Hopelijk beantwoordt dit je vraag?

Min of meer. Je schrijft hoe (op wat voor manier) de luchtdruk wordt gemeten. Maar ik wilde weten welk apparaat (weerstation; een sensor) luchtdruk meet. Ik heb altijd aangenomen dat het bepalend is hoe hoog of laag het weerstation staat en dat de luchtdruk door het weerstation wordt gemeten. Je bevestigt dit dat het weerstation de luchtdruk meet.
Door Overijse
#65289
gensnet schrijft:
JozBaz schrijft:
Luchtdruk is het 'gewicht' van de luchtkolom boven een bepaalde plek.
Indien je hoger zit, zit er minder lucht boven je en is de luchtdruk dus lager. In de bergen is de luchtdruk dus duidelijk lager dan in Nederland.

Echter... een weerstation meet dit 'gewicht' maar corrigeert dit (normaliter) naar zeeniveau, zodat waarden van verschillende stations onderling vergelijkbaar worden.
Daarom kun je vaak de hoogte boven zeeniveau configureren op een weerstation, danwel de waarde handmatig ijken (= vergelijken met een - naar zeeniveau gecorrigeerde waarde - van een nabij KNMI station).

Hopelijk beantwoordt dit je vraag?

Min of meer. Je schrijft hoe (op wat voor manier) de luchtdruk wordt gemeten. Maar ik wilde weten welk apparaat (weerstation; een sensor) luchtdruk meet. Ik heb altijd aangenomen dat het bepalend is hoe hoog of laag het weerstation staat en dat de luchtdruk door het weerstation wordt gemeten. Je bevestigt dit dat het weerstation de luchtdruk meet.


De barometer van je weerstation zit meestal in de console van je weerstation zelf. De hoogte van je console ten opzichte van zeeniveau moet je daarin dus ook wijzigen (let op indien je console (waar de barometer inzit) op de 2de verdieping van je woning staat, tel dan ook deze hoogte bij, bij de hoogte van je ligging (die je kan terugvinden op allerhande mapssites en Google Earth. Luchtdruk daalt met 1 hPa per 8 meter hoogteverschil.

Grtz
Kris
Door JozBaz
#65292
Om Kris' antwoord even aan te vullen: niet iedere barometer heeft een hoogteinstelling en daarom is het simpeler om de barometer gewoon te ijken: waarde gelijkstellen aan die van een nabij gelegen KNMI station - of het gemiddelde van nabij gelegen amateurstations (zie deze site).
Wel doen op een rustige dag met weinig drukverschillen.