Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door Toulon7559
#67425
;) Het is allemaal natuurkunde van toepassing op het EM-spectrum .......
Daarmee heb ik ´een beetje´ beroepsmatige ervaring.

Het zijn zo van die verschijnselen die je vertwijfeld doen zoeken wat er aan de hand is, en ;-) achteraf is het allemaal heel vanzelfsprekend.
Voor meteosystemen zijn m.i. vocht, tuinplanten en muren de schadelijkste ' externe' elementen, naast de radio-elementen van het meteo-systeem zelf als ' interne elementen.

Dat het ene meteo-systeem gevoeliger is dan het andere, ligt ' intern' mogelijk aan de verschillende kwaliteit van de zend- en ontvangstketens, en de serieschakeling van alle elementen in die ketens bepaalt of er wat uitkomt (oftewel ' zwakste' schakel ...):
1) van de kleine antennes van bijv. een TFA-Nexus zowel aan de zendkant als aan de ontvangstkant kun je niet zo veel verwachten, en dan begin je eigenlijk al verkeerd, want waar geen signaal wordt overgedragen, valt ook niets te processen.
2) de zendkant moet zich aan regeltjes houden voor max. ERP (= effective radiated power), dus daar mag je formeel niet knutselen om op te voeren.
Of de fabrikanten ook maximaal gebruikmaken van de mogelijkheden is weer een aspect dat bijna niet is na te gaan. Daar zitten vermoedelijk ook compromissen, want zendvermogen vraagt voeding, en vaak batterijen wisselen is niet leuk [daarom ook mijn tevredenheid met mijn WS7000 waarvan de buitensensoren met zonnecellen gevoed worden]
3) als het zendvermogen niet goed overkomt en aan de ontvangstkant zit achter een zwakke antenne een ontvanger van ' matige' kwaliteit met een 'goedkope' processing, dan eindig je met weinig informatie ........
Anderzijds ben je helemaal vrij om de antenne-versterking maximaal op te voeren!

Het zijn vooral mooie puzzels als je dan wel, dan niet goede ontvangst hebt, want wat is dan de reden? ;-) Uitdagend!
Door ws vreewijk
#67428
En wat in dit verhaal, thuishoort is de ontvangst module die erin zit die is van nul kwaliteit,daarom bouwen onze oosterburen bijna allemaal een ander ontvangst moduul in de tfa en aanverwante bouwsels.
Er staan testen op het forum wetterstationen info waar de ontvangst daardoor verbeterd , en in open veld zelfs naar een paar km bereik gaat.
Gr Chris
Door Toulon7559
#67430
Je kunt heel eenvoudig beginnen met een 'inductieve verlenging' van de ontvangstantenne van de Nexus-console.
Kost niet meer dan een stukje electro-installatiedraad, geen inbreuk op je apparatuur (want aan het ondereind van de antennestaaf alleen maar een 'koppelingskrul' die de rond de originele antenne zit) en levert weer een beetje extra versterking.
Werkt voor alle systemen met een staafantennetje: effect is optimaal als de antenneverlenger een zekere verhouding heeft met de golflengte.

Bijlagen
IMG_20160407_Nexusantenne__Small_.jpg
IMG_20160407_Nexusantenne__Small_.jpg (25.41 KiB) 2520 keer bekeken
Door ws vreewijk
#67440
O mischien leer ik dan nu iets nieuws.
In mijn tijd was het van belang namelijk,
en aangezien hoogfrequent niet evolueerd kan je me dit misschien uitleggen hoe er een goede overdracht plaats kan vinden,zonder een goede koppeling.
Door Soulmaster
#67466
nop gewoon nog enkelglas schuurraampje. :)


Snarf2000 schrijft:
HR++ ?
Heeft metaalcoating.
Houdt ook veel tegen.

Grt Frans



Opvallend, nu mijn nieuwe weerstation draait nog geen 10x uitvallen per dag meegemaakt.