Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74051
Praktijkvraag (in afwachting van nieuwe meetset)

Als ik mijn hele ‘Luftdaten-setup’ vernieuw (= nieuwe NMCU + nieuwe sensor),
kan ik dan de oude Luftdaten-registratie ‘doortrekken’ onder toepassing van dezelfde sensor-ID + zelfde chip-nummer?
Of gedwongen als 'nieuw’ aan te melden?
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#74054
Toulon7559 schreef: 02 apr 2022, 12:28 Praktijkvraag (in afwachting van nieuwe meetset)

Als ik mijn hele ‘Luftdaten-setup’ vernieuw (= nieuwe NMCU + nieuwe sensor),
kan ik dan de oude Luftdaten-registratie ‘doortrekken’ onder toepassing van dezelfde sensor-ID + zelfde chip-nummer?
Of gedwongen als 'nieuw’ aan te melden?
Als de programmachip (nieuwe NMCU) vervangen wordt, wordt het een nieuw apparaat. Geen historie meer.
Tenminste dat was mijn ervaring.
.
De AQ-sensor gaat soms een paar jaar mee en heb ik al op meerdere plaatsen moeten vervangen.
Maar dan blijft de historie in gebruik.
.
Succes,
Wim
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74056
;-) Moet wachten op ontvangst van de nieuwe meetset voor SensorCommunity, dus tijd voor brainwaves en experimenten .......

Gebruikelijk is dat je aanmeldt bij SensorCommunity en dat daarna de data-upload naar SensorCommunity verder direct door de NMCU wordt afgehandeld:
het resultaat daarvan kun je via de website van SensorCommunity weer uitlezen.
Parallel kun je direct lokaal met een json-call data uitlezen uit de NMCU en de resulterende JSON-file op eigen manier verwerken.
.
Heeft iemand als alternatief met succes via een eigen script eigen sensor-data kunnen downloaden van, cq. uploaden naar SensorCommunity?
Er is een 'on-officieel' verhaal daarover, maar de status daarvan is me onduidelijk.
Via de eerstgetoonde GET-regel in dat verhaal kun je direct een gekozen sensorID bij SensorCommunity uitlezen (eventueel ook die van de buren) via
https://data.sensor.community/airrohr/v ... /<sensorID>/ => JSON-file
Met de POST-regel kun je upload plegen van sensordata naar een specifieke StationUniqID bij SensorCommunity.
In de achterliggende documentatie is o.a. een Python-file te vinden die zo'n upload zou kunnen realiseren naar Luftdaten voor een configuratie met SDS011 en BME280, maar wel met paho.mqtt als een benodigd ingredient voor de MQTT-Broker.
Op die manier zou je bijv. (als je een vervangende meetset hebt geïnstalleerd) de registratie van je oude setup kunnen continueren via een 'eigen-gemaakte' POST-feed naar SensorCommunity, die de vroegere upload emuleert.
Ook zou je (;-) verder brainwavend) bijv. data uit een Davis-Airlink of uit een PurpleAir als 'fake' kunnen uploaden/registreren in de database van SensorCommunity,
hoewel dat repercussies kan hebben verderop in de data-verdeling, want bijv. aqicn.org leest voor PurpleAir-stations al mee met eigen verbindingen.

04&05April2022:
Laatste alinea uitgebreid met o.a. weblink naar 'on-officieel' verhaal en uitwerking daarvan.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74057
;-) Categorie 'ruis', maar daarom niet minder vervelend .....
.
Voor firmware-upload naar de SensorCommunity-NMCU moet je de passende Windows COM-poort-driver gebruiken:
dat wordt duidelijk gevraagd bovenin het flasher-venster.
Netjes proberen te werken en eerst de laatste versies van flasher en van COM-poort-driver vers installeren.

Drivers voor NodeMCU V2 (CP2102) voor Windows
. Windows 10 - Windows 10 zou deze automatisch moeten kunnen downloaden
. Windows 7/8/8.1 - 32-bit versie - ondersteunt niet 64-bit
Driver voor NodeMCU V3 (CH340/CH341) voor Windows
. Windows - Windows 10 zou deze automatisch moeten kunnen downloaden

Uitpakken van de gedownloade file voor Windows:
. Pak de geZIPte drivers uit met behulp van de uitpak functie in de Windows Verkenner.
. voor NodeMCU (ESP8266) V2: open de folder CP210x en dubbelklik op de applicatie CP210xVCPInstaller_x64 (of x86)
. voor NodeMCU (ESP8266) V3: open de folder CH341SER en dubbelklik op de applicatie SETUP.
Als de installatie-instructies voor CH341SER-driver voor NMCU_V3 met 'succes'-melding worden afgerond,
dan moet er toch onder Windows-Apparaatbeheer een extra virtuele COM-poort verschijnen, om de firmware-loading voor de flasher te gaan ondersteunen?
Of pas signalering te verwachten als de andere kant ‘gezond aanwezig’?

Toevoeging 25Dec2022
Uit praktijk gebleken dat laatste vraag bevestigend beantwoord moet worden:
een goede USB-kabel doet wonderen (en met een 'twijfelachtige' zoek je een ongeluk, want lijkt het alsof je PC gebrekkig is ... )
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74429
Ontwikkelingen gaan door.

Bezig met installatie van een nieuwe Fijnstof-setup met SPS030, dan kijk je ook de specs door:
bij Sensirion heel uitgebreide documentatie incl. een reeks applicatie-documenten.
In die reeks bij Sensirion is SPS030 het broertje van type SEN50.
Hebben grotere broers die ook gasniveau kunnen bepalen: types SEN54 en SEN55.
Weliswaar geen scheiding naar specifieke gassoorten zoals NO2, NH3 e.d., maar allereerst gericht op VOC.
Vooral type SEN55 lijkt interessant, want die kan (tegen redelijke kosten) VOC-index en NOx-index aangeven, met lange bedrijfsduur, zonder tussentijdse kalibratie.
In hun teksten wordt vermeld dat ze met die indexen eigenlijk een menselijke neus proberen te emuleren,
dus geen absolute bepaling van NO2-niveau's e.d.
Dit document legt helder uit, waarom je niet moet verwachten dat gasmeting in 'werkomgeving' gekalibreerd kan worden/blijven.

Met bovenstaande aspecten gecombineerd in gedachten lijkt de Sensirion-aanpak een heel praktische visie
die goed kan werken voor gebruikers in 'veld-omgeving', zoals ook voor Citizen Science.
Wel met een aanzienlijk subjectief aspect, waarmee hoogstwaarschijnlijk niet ‘wetenschappelijk’ genoeg voor aansluiten bij 'officiële' metingen en evaluaties.

De Luftdaten-configuratie geeft geen ondersteuning voor sensortype SEN5x:
m.b.t. gasmeting alleen een keuze voor een SCD30 met (binnenshuis)meting van CO2.
Trouwens opvallend te zien dat met dezelfde firmware-versie momenteel mijn SDS011-setup een veel kleiner sensor-keuzemenu heeft dan mijn SPS030-setup.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74546
Bij meteo-opstellingen voor meting van temperatuur en vocht moet je liefst zorgen dat de meting niet wordt beïnvloed door stroming/straling vanaf de ondergrond,
dus een goede weerhut geeft afscherming aan de onderkant, zodat lucht alleen zijdelings instroomt.

Bouwend aan een externe behuizing voor de nieuwe fijnstofmeter vraag ik me af of dat ook moet gelden voor een opstelling met fijnstofmeter.
Geen richtlijnen of aanwijzingen kunnen vinden, behalve hints van leveranciers dat algemene voorkeur is om zo'n meter droog & beschut te plaatsen (onder dak o.i.d.).

Wat is jullie mening over best-practise?
Gebruikersavatar
Door BrEw
#74547
Ik gebruik de Ecowitt WH41. Deze staat onder een scharnierend plexiglazen afdakje uit de directe regen maar wel zodanig dat de luchtstroom er min of meer vrij spel heeft.
2021-10-09 DSCH1243.jpg
2021-10-09 DSCH1243.jpg (429.64 KiB) 5368 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door T.J.
#74549
Nu heb ik ook zo'n luchtsensor van Ecowitt, het viel mij op dat er niet een deugdelijke afscherming tegen ongedierte zit in de behuizing.
Heeft u geen problemen met spinnen enz?
Ik zit eraan te denken om de binnenkant met muggengaas af te schermen....
Momenteel heb ik de sensor binnen staan, in het voorjaar definitieve plaatsing buiten.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74550
Het risico van indringen van beestjes is voor mij reden bij alle behuizingen voor fijnstofmeters de openingen af te schermen met horregaas.
Sommige behuizingen zijn al standaard van een gaas voorzien, zoals de alarmkast die ik gebruik voor mijn opstelling met GP2Y10.
Bij de HW41 zou je m.i. een ‘omhullende’ doos kunnen bedenken die openingen heeft afgedekt met gaas.
Gebruikersavatar
Door BrEw
#74551
Tot nu toe geen last van indringers. Ik heb er sinds oktober 2021 misschien drie kleine spinnenlijkjes uitgevist dus dat valt alleszins mee. Hier zitten aan weerskanten van de sensor openingen een soort van (vrij grove) gaasjes gelijmd. Zoiets (of iets fijner) zou ook makkelijk aan de binnenkant voor de ventilatie openingen gelijmd kunnen worden.
20230126_173735.jpg
20230126_173735.jpg (398.17 KiB) 5341 keer bekeken
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26