Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#72839
Ik moet mijn positieve woorden over de Tempest grotendeels terug nemen.
Al jaren werd er door o.a. Brian-weather34/ gewaarschuwd. Die waarschuwingen dateren al van voor de eerste leveringen.
De Tempest kan niet gebruikt worden op onze breedte graad. De vertikaal geplaatste opladers op het apparaat kunnen de interne batterij niet opladen.
Maar eigenwijze "ik" dacht het beter te weten. Misschien van scripts, maar niet van zonnepanelen bij Weerstations.

Op 16 november heb ik mijn Tempest (meer dan een jaar te laat) ontvangen. Alles in 1 apparaat, direct gemonteerd net boven de hoogte van het dak, in vol zonlicht. Batterij 2.54 volt - verklarende tekst GOOD.

Op 1 januari 2.34 GOOD en gisteren met 2.33 volt was de Tempest dood. Geen verbinding meer mogelijk.
De grafiek vande batterij geeft een continue dalende lijn.

Als verklaring van de support afdeling.
it's not getting enough sunlight to recharge the battery. From a low power state, it takes about 4 hours of adequate sunlight (350 W/m2 or so) to reach a full charge. This is a rule-of-thumb and results will vary. In looking at your data solar radiation has been under 100W/m2 for a few months.
het krijgt niet genoeg zonlicht om de batterij op te laden. Vanuit een laag energieverbruik duurt het ongeveer 4 uur aan voldoende zonlicht (ongeveer 350 W / m2) om volledig op te laden. Dit is een vuistregel en de resultaten kunnen variëren. Als je naar je data kijkt, ligt de zonnestraling al een paar maanden onder de 100W / m2.
Oh ja, die 100w/m2 komt van mijn Tempest, andere weerstations in de buurt geven meer normale waardes.

Alle schuld wordt terzijde geschoven, alleen kan ik alvast een "booster device" bestellen wat ze nog aan het ontwikkelen zijn.
We're in the process of making a power booster accessory that will attach to the Tempest device and keep it powered. This will help owners with siting limitations or installations at high latitudes with limited sunlight in the wintertime. We expect some production samples this winter. Please let us know if you're interested
We zijn bezig met het maken van een powerbooster-accessoire dat aan het Tempest-apparaat kan worden bevestigd en het van stroom houdt. Dit zal eigenaren helpen met plaatsbeperkingen of installaties op hoge breedtegraden met weinig zonlicht in de winter. We verwachten deze winter enkele productiestalen. Laat het ons weten als je geïnteresseerd bent
Ik weet maar van 1 ander Tempest station. Kijk eens op de grafieken van de app. Daar kunt u het voltage volgen.
Dat moet toch ook wel eens 1 dag iets hoger zijn dan de dag ervoor, zou ik denken.

Gelukkig had ik nog mijn oude WeatherFlow liggen die ik door corona niet naar de nieuwe lokatie kon brengen.
Die gebruikt 12 "dure" AA batterijen die ieder jaar vervangen moeten worden. Maar werkt daardoor altijd!.

Wim
#72840
Wim,

Een 'open deur', maar zongevoede weer-apparatuur heeft het altijd moeilijk in de donkere tijd van het jaar.
Mijn oude, heel zuinige WS7000-sensoren halen het meestal wel, en uitval door 'voedselgebrek' komt wel, maar heel zelden voor.
De ESP8266en in mijn tuin (die niet erg energie-zuinig zijn) komen nu met hun zonnecelvoeding niet eens tot bewustzijn, dus al in de planning om daarvoor een 'hulpvoeding' te gaan bouwen voor periodiek bijvoeden/oppeppen van de zonne-accuvoedingen .......

In dat perspectief vanaf de opstart (= 28 november 2020) voor Tempest al direct de controle op 'batterylevel' ingeschakeld:
eerst zeker weten dat Tempest voldoende continuïteit heeft voordat ik dat PWS inschakel voor meer werk.
Geeft onderstaand beeld.
.
2021-01-05 [320x200].png
Tempest_batterijnivo
2021-01-05 [320x200].png (20.42 KiB) 3119 keer bekeken
.
Mijn waarnemingen & conclusies:
- momenteel is de Tempest-voeding balancerend op het randje, en dat voorspelt weinig goeds voor het overbruggen van de komende 2~3 maanden die meestal nog donkerder zijn
- in de afgelopen maanden ging hier een paar keer de grafieklijn omhoog, dus wel een opladen op zonnige dagen.
=> Mijn inschatting is dat inderdaad de capaciteitsverhouding tussen zonnecellen, accu en verbruik niet klopt voor onze omstandigheden (= NW-Europa).
De panelen zijn daarbij niet het probleem, want volgens dit diagram haal je ook met vertikale opstelling toch een heel redelijke opbrengst (en de zonnecellen van mijn WS7000 zijn in verhouding tot die van Tempest helemaal miezerig klein), maar de accu is te klein om voldoende energie leveren om langdurige dips te overbruggen.
Je kunt dat een ontwerpfout noemen, waarbij ik vermoed dat het verbruik mede een 'killing factor' is.
1) Met mijn ESP8266en in gedachten t.o.v. WS7000 is daarbij de processor wellicht een kritische component:
want vaak&veel functies => veel werk => serieus stroomverbruik.
2) Verder is het communicatiesysteem soms een 'slurper':
had de hoop dat ze LoraWAN zouden gebruiken (want dat is heeel zuinig), maar blijkbaar niet.

Zou te prijzen zijn als Weatherflow de kickstarters (en anderen) i.p.v. een powerpack voor de hub een powerpack voor de sensor zou aanbieden, en dan dat powerpack voor een toepassing als "snelle bij-voeding" voor de accu in de sensorkop.
Mogelijke uitvoeringsvorm:
een ander voetstuk voor de sensorkop met een kabelaansluiting naar het powerpack (of een hulpvoeding).
Op zich klungelig, maar met zo'n constructie kun je de sensorkop heel praktisch met 'bijvoeding' door donkere periodes helpen.

;-( Voorlopig mijn Nexus en vooral WS7000 nog maar even als primaire sets in bedrijf houden, en Tempest blijft in 'Test&Integratie' ........

NB. Met het bovenstaande in gedachten, kwam daarna het volgende idee op:
als er een kabel-aansluiting zou uithangen voor 'bijvoeding', dan zou je die aansluiting ook prima kunnen gebruiken voor toevoegen van een zonnepaneel+accuvoeding,
voor automatische, dynamische versterking van de zonnevoeding van de sensorkop.
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#72841
Mijn vrouw gaf me vorig jaar een "licht gevoed" Citizen horloge. Altijd de juiste tijd. Nooit meer een batterij-wissel.
Wel een waarschuwing om eens in de paar maanden het niet onder je overhemd te dragen maar gewoon in de vensterbank te leggen. Lijkt me logisch.

De twee Ecowitt 7in1 sensoren worden gevoed door een "heel klein" horizontaal zonnepaneel , geen oplaadbare batterij, wel een backup batterij voor het geval dat. Nog niet nodig gehad.
Er zijn daarbij 5 waarschuwing-niveaus in de batterij waardes. Ook voor de meeste andere Ecowitt sensoren zijn er meerdere niveaus die je dus ook meekrijgt met de meet-waardes. Heel handig, weet je vooraf wanneer je op moet letten.

Bij de Tempest was vanaf dag 1 het niveau "GOOD". Tot op de dag dat de Tempest er mee ophield.
Wat heb je dan aan een niveau "GOOD" als het andere niveau "FAILED" is.

===
"Off-topic" min of meer.
Er wordt weinig (tot geen) ruchtbaarheid aan gegeven maar de Tempest heeft wel een uitstekende weer-verwachting: https://weatherflow.github.io/Tempest/api/swagger/
Men is blijkbaar van DarkSky af gestapt en heeft alles zelf voor elkaar.

De verwachting omvat een 10-daagse verwachting per dag en per uur.
Ook worden in 1 aanroep meteen de "huidige condities" mee geleverd, zelfs uitgebreid met een icon en tekst.
De " refresh_interval_seconds 60 seconds " betekent dat je redelijk snel kan vernieuwen.

De aanvraag voor de data en response is gelijk aan wat gebruikt wordt voor de station-gegevens
zoals https://tempestwx.com/station/2167/
Dus zal wel stabiel blijven over een langere periode.

Ik was al een versie aan het schrijven voor PWS_Dashboard.
Daar zijn maar 6 gebruikers die de WeatherFlow/Tempest als hoofdstation hebben.
Wel zijn er veel stations die WF/Tempest als (additionele) bliksem-detector gebruiken.
En natuurlijk de WD en MB gebruikers die de WF/Tempest data door hun weer-programma laten verwerken.
#72944
Zie nogal eens de indicatie van de sensor-hub omschakelen van groen naar blauw of rood:
roept vragen op ....
#73195
Mijn Tempest nu in bedrijf sinds eind november 2020.
Weatherflow's auto-calibratie zou de waarden op basis van hun statistiek moeten bijsturen naar de 'werkelijkheid'.
Voor MSL-luchtdruk vanaf het begin de uitkomst uit Weatherflow en WUnderground met een afwijking van +3hPa t.o.v. het dichtstbijzijnde KNMI-station, te verhelpen met handmatige correctie op die uitkomst.
13 Mei 2021 heeft de auto-calibratie (of ;) een mens bij Weatherflow?) blijkbaar eindelijk het licht gezien t.a.v. luchtdruk, want de handmatige correctie kon er toen uit.
Neerslag-waarden uit Weatherflow en WU blijvend aanzienlijk hoger dan uit WS7000 en Nexus, dus hoe bruikbaar is die data voor upload&toepassing elders?