Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Gebruikersavatar
Door De Nieuwe Horst
#72905
Hallo allemaal,

In mijn “even voorstellen” heb ik eerder al aangegeven een enorme beginner te zijn, die zijn eerste schreden op het pad van in meteorologische waarnemingen aan het zetten is. Meer dan altijd het weerbericht volgen van het journaal kijken, buienradar op mijn iphone raadplegen en naar buiten kijken, ben ik me zelf aan het oriënteren op het hebben van een weerstation.

Mijn motivatie is dat ik in Frankrijk een landgoed heb, en ik de komende jaren daar regelmatig naar toe zal gaan, echter in Nederland woon, werk en blijf. Pas over een jaar of vijf, als we met pensioen gaan, zijn mijn vrouw en ik voornemens om daar wat langer (van voorjaar t/m herfst) te gaan verblijven.

Recent heb ik de dataverbinding met het internet; ook als we er niet zijn, meer permanent gemaakt, door een 4-G router te installeren en een intern Mesh-WiFi netwerk. Daarbij heb ik ook een aantal Ring camera’s opgehangen, waardoor we nu veel meer -op afstand- kunnen kijken hoe het er op ons landgoed aan toegaat.
Het landgoed ligt tamelijk verlaten, midden in een bos en ligt op een heuvel. Het geheel is ver van de openbare weg (pad van 500 meter naar de weg) en ik kan wel een mast tegen de gevel op hoogte plaatsen, zodat ik me vooralsnog niet te veel zorgen maak over diefstal).

Mijn interesse in de lokale weersomstandigheden zijn verder toegenomen, nu ik ook continue via de camera’s zie hoe het er buiten aan toe gaat. Vandaar. Het weer, de meteorologische omstandigheden, kunnen behoorlijk lokaal zijn. Het komt vaak voor dat buren op slechts 8 km afstand totaal ander weer ervaren als wij. Het dichtstbijzijnde wunderground station is in Chalindrey (ichalind3).

Ik wil graag weten wat het weer is, daar en ik vind het fascinerend om met internet techniek remote te zien wat de omstandigheden zijn.
Leuk is om buiten- en meerdere binnen-temperaturen (+ water van de vijver en het zwembad) te kunnen weten, de windrichting, windsnelheid, neerslag, luchtvochtigheid, luchtdruk, grondvochtigheid, zonlicht, Uv-straling, luchtdoorzichtheid (zicht?), luchtkwaliteit (fijnstof?), aantal blikseminslagen, afstanden daarvan tov het meetstation. Wat nog meer? Seismologische waarnemingen? Ik zag op het voorbeeld van sluispark Leuven ook zon- en maanstanden/positie/fase. En ook weer iets van een gekoppelde webcam?

Zoals ik al eerder zei: ik ben een absolute beginner en heb nog geen apparatuur, geen website, geen andere connectie binnen de meteo-wereld behalve dan nu deze vers aangemaakte account op dit forum. Voordat ik met vallen en opstaan ervaringen op doe, dacht ik het nu eens grondiger aan te pakken door eerst eens te vragen aan jullie wat je me, als absolute beginner, aanraden..

In het introductieverhaal bij “even voorstellen” waren er direct al 4 reacties (Mijn dank daarvoor) van Heersje, Jozbaz T.J. en wvdkuil. De grootste gemene deler daarvan was: -als ik dat heel oneerbiedig probeer samen te vatten- koop een Davis weerstation, verbind die met een Meteo bridge Nano met de 4-G-router en verbind dat met…. Daarbij gaf wvdkuil wel wat nuanceringen in de vorm van: begin goedkoper dan die tamelijk dure Davis+Nano combinatie, bijvoorbeeld een Steinberg en doe eerst maar je ervaringen op in de komende tijd, dan kan je altijd weer nader uitpakken als je echt een blijvertje bent.

Daarbij las ik dat er ook iets met een eigen website speelt. Maar ik heb nog helemaal geen eigen website. En hoe kan je dan koppelen met iets als Wunderground-netwerk en daar deel van uitmaken? Ik begrijp dat nog niet geheel, om eerlijk te zijn. Is een basisstation ook aan te sluiten op afstand via het internet, of ben je dan aangewezen op de website?
En zijn voorspellingen dan eenvoudig? Hoe werkt dat?

Dus, tja. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik moet vragen om het allemaal beter te begrijpen en snel van die ontwetende beginner status af te komen. Heeft iemand (naast wat ik al heb gekregen van Heersje, Jozbaz T.J. en wvdkuil (waarvoor nogmaals mijn dank)) nog goede raad voor me?

Met vriendelijke groeten,
Wouter Raaphorst
Haarlem.
06-41515763
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#72906
Het lijkt allemaal heel veel wat op u af komt.
En wij weer-station eigenaren vergeten wel eens dat we zelf met vallen en opstaan van alles geleerd hebben.

Dus daarom een paar korte antwoorden:

Station-gegevens naar WeatherUnderground (en andere).
Veel van de verkrijgbare weer-stations laden zelf op naar WeatherUnderground (WU) en andere Weer-Netwerken.
Bijvoorbeeld: Dit is het station, een Froggit WH3000 SE WiFi wat mijn zoon gebruikt. Met een console voor in de huiskamer.
WiFi in het huis is genoeg, de console ontvangt de gegevens van de buiten unit en stuurt die door naar WU en andere. Immers u bent niet altijd thuis en u wilt ook op afstand zien wat de temperatuur is rond uw huis.

Uw "opgeladen" weerdata bekijken:
Er zijn diverse apps, soms bijgeleverd bij uw weerstation, waarmee u de gegevens van het station op afstand kan bekijken.
Bijvoorbeeld gewoon in uw browser: dit is het station op WeatherUnderground: https://www.wunderground.com/dashboard/pws/ILEUVE11
Als uw weerstation operationeel is kunt u die browser-link ook aan anderen doorgeven.
WU heeft ook eigen apps, zeker voor gebruik met een telefoon is dat makkelijker.

Weer-verwachting:
Als u nog eens op de WU-browser pagina kijkt, ziet u net onder "weer-wilsele - ILEUVE11" een link naar een gratis weer-verwachting "FORECAST FOR LEUVEN, BE" Dit is 1 van de vele weersverwachtingen op het internet.

Straks een eigen website
Als uw weerstation werkt en u op de data van WU uit gekeken bent, wilt u meer. Meer eigen weergegevens zoals de temperatuur in de "wijnkelder". Of achtergrond informatie van de omgeving.
Laten we eerlijk zijn, dat klinkt ingewikkeld. dit is de website voor het weerstation van mijn zoon. Daar heeft hij precies een halve dag aan meegewerkt.
Dat is allemaal standaard. En ja er staat veel meer op dan alleen de eigen weer-gegevens. Maar dergelijke informatie, zoals weer-verwachting, aardbevingen, weer-waarschuwingen zijn voor iedereen beschikbaar en ingebouwd in een "template"

Een eigen website met behulp van een template
Natuurlijk kunt u een eigen website helemaal van de grond af maken. Dat is een leuke hobby, veel HWA gebruikers zijn daaraan "verslingerd geraakt". Maar als dat niet uw hobby is:
  • U sluit een contract voor de "hosting' van uw website, vanaf 25 euro per jaar met een eigen website naam.
  • U selecteert 1 van de weer-templates. Dat zijn vrijwel kant-en-klare weer-websites waar u met vraag en antwoord uw website aanpast.
  • Uw weerstation instrueert u dan iedere zoveel minuten de informatie naar die website op te laden
  • of website template haalt uw informatie iedere 5 minuten bij WeatherUnderground terug op
Eerste versie van uw weer-website is klaar.

Een eigen website groeit natuurlijk
Met alle informatie die u kwijt wilt over de omgeving van "De Nieuwe Horst"
Maar dat is pas voor VEEEEL later.

Eerst lekker spelen, een weerstation, een kleine website. Alle extra mogelijkheden leren kennen.
Geen financieel risico. Voldoende kennis (ook Nederlandstalig) op internet.

Voordat een mens kan autorijden leert hij/zij eerste lopen -> vallen -> fietsen -> vallen
Een weerstation/website opzetten is makkelijker, en het vallen doet ook geen pijn.

Wim
Gebruikersavatar
Door De Nieuwe Horst
#72964
Beste Wim,

Dank, dank dank. Uiterst leerzaam en begrijpelijk beschreven. Dank ook voor je geduld met me, ik reageer wat traag, in ieder geval niet direct, maar dat betekent niet dat ik niet jouw uitgebreide advies al meerdere malen door gelezen heb. En getracht daar een beeld bij te vormen.
Mooie en indrukwekkende pagina, die van je zoon. Dat is voor mij een mooie ambitie om dat ooit eens te evenaren.

Ik voel veel voor jouw advies op het op mijn gemak op te bouwen, te beginnen met wat goedkopere apparatuur en alles eens rustig uit te proberen.
Natuurlijk is het eerst goedkoop aanschaffen en bij blijvende interesse doorpakken en duurdere Davis apparatuur met alles erbij kopen wel een meerdere-stappen verhaal, en kost in de long-run wel meer geld. Maar, niets menselijks is me vreemd: of ik van het doorpakken ben, of dat ik uiteindelijk toch die noodzakelijke die-hard interesse ontbeer, daar kom ik in de komende tijd (binnen een jaartje of twee) wel achter. Tussentijds dan wat sparen voor goed spul ter uitbreiding en vervanging is dan een mooi iets.

Inmiddels ook wat rondgekeken naar apparatuur en de Froggit, die jouw zoon als basisapparatuur heeft aangeschaft,, is via die specifieke link wel te vinden, maar momenteel uitverkocht.
Nu denk ik dat de Alecto WS-5500 een identiek apparaat is. Ik kan dat natuurlijk ook mis hebben? Hoe denk jij daar over?

Ook ben ik, door te googlen en diverse reviews door te spitten, er achter gekomen dat de ING bank met z.g. rentepunten een leuke korting geven op die Alecto, WS 5500. Laat ik nu ook een ING rekening met daarop wat van die rentepunten hebben. Mooi, dan kan ik die ook eens nuttig gebruiken. Echter ook daar is de Alecto WS-5500 voorlopig uitverkocht. Maar, omdat we -met deze COVID-19 pandemie- voorlopig aan ons eigen huis in Haarlem gekluisterd zijn, kan ik wel geduldig wachten...

Wat ik wel begrijp is dat de buitenunit enigszins binnen handbereik gemonteerd moet worden, in verband met het met enige regelmaat vervangen/opladen van de backup lithium batterijen? Wat is de ervaring van jouw zoon, daarmee?

Met vriendelijke groeten, Wouter
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#72975
De Nieuwe Horst schreef: 14 feb 2021, 16:01 Beste Wim,
. . .
Nu denk ik dat de Alecto WS-5500 een identiek apparaat is. Ik kan dat natuurlijk ook mis hebben? Hoe denk jij daar over?
Deze is inderdaad identiek. Maar er is ook veel "bijna hetzelfde maar veel minder mogelijkheden".
Dus als u iets gevonden heeft altijd even navragen. Bij de leverancier :
  1. is het een echte "Ecowitt-rebadged"
  2. Is de frequentie 868mHz want die is in heel Europa toegestaan
En wellicht ook hier op het forum even posten wat de ervaringen zijn.
Dat veel Ecowitt-producten niet in voorraad zijn ligt aan de "duurdere" scheepvaart tarieven en het Chinese nieuwe jaar. Zo rond deze tijd worden ook weer nieuwe modellen aangekondigd.
. . .
Wat ik wel begrijp is dat de buitenunit enigszins binnen handbereik gemonteerd moet worden, in verband met het met enige regelmaat vervangen/opladen van de backup lithium batterijen?
Ja, maar er is meer dan iedere 2/3 jaar twee batterijen vervangen. Volgels willen ook wel eens iets achterlaten in de regenmeter. Spinnen kunnen soms een plaag zijn. Zeker in het begin is het leren belangrijk. Neem een mooie 2.5 meter aluminum waslijn-paal aan de muur van een schuurtje die met twee zware schroeven is vastgezet. Dat werkt. En is in < 5 minuten weer los gehaald. Al naar gelang de lokatie een pragmatische oplossing. In gesloten bebouwing zal altijd de wind-snelheid lager zijn dan boven op het hoogste gebouw. Maar wat wilt u zelf weten. De wind snelheid in uw eigen stads-tuin of die bovenop het flatgebouw 100m verderop.

Wim
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#73001
De Nieuwe Horst schreef: 14 feb 2021, 16:01 . . .
Inmiddels ook wat rondgekeken naar apparatuur en de Froggit, die jouw zoon als basisapparatuur heeft aangeschaft,, is via die specifieke link wel te vinden, maar momenteel uitverkocht.
Nu denk ik dat de Alecto WS-5500 een identiek apparaat is. Ik kan dat natuurlijk ook mis hebben? Hoe denk jij daar over?
. . .
. .
Onder diverse merken is dit station weer verkrijgbaar.
Bij amazon.nl als sianlogic voor 152 euro. Maar ook als andere merken.

Of bij Froggit voor 149 euro + 10 euro verzendkosten.

En nog onder veel andere merken. Maar wel goed opletten als het echt veel goedkoper wordt dan deze al zeer lage bedragen.

Wim
Door heersje
#73009
Beste Wouter,

Inderdaad er zijn vele oplossingen die niet de hoofdprijs hoeven te kosten. Een heel andere richting zijn misschien de TFA/LACrosse Mobile Alerts systemen. Je kunt daarmee geen eigen website opzetten of uploaden naar underground e.d. maar wel via een app op je telefoon de verschillende binnen en buiten sensoren uitlezen. Je begint met een basisstation van rond de 60 euro (met ethernetkabel aan je modem te koppelen) en je kunt modules toevoegen (zoals een zwembad temperatuur meter) al die modules ergens rond de 50-150 euro per stuk. Je kunt ze vinden bij een bekende nederlandse weer webwinkel.

succes Jean-Paul
Gebruikersavatar
Door De Nieuwe Horst
#73047
beste Wim en Jean-Paul,

Dank voor jullie adviezen, en ook het geduld met mij. Ben er reuze blij mee en Ik heb inmiddels gekozen.

Bij de ING-rentepuntenwinkel heb ik eindelijk eens wat van die overbodige rentepunten kunnen besteden aan iets zinnigs: ik heb uiteindelijk daarom direct maar direct 2x een Alecto WS-5500 gekocht. Eentje voor in Haarlem, om uit te proberen en er aan gewend te raken, en een nu nog in de doos, totdat we (ooit, want het kan nog wel even duren met die lockdown) weer naar ons Chateau kunnen in Frankrijk.

Ik heb een plat dak, en een van mijn zonen had nog een grote parasolstandaard over, daar een zware steigerpijp (50mm) van 2 meter lengte in geklemd, op het dak gezet met van die grote tuintegels als gewichten en daarop de buitenunit.
Daarna rustig de gebruiksaanwijzingen gevolgd, dat lukte best aardig, en enpassant mijn wifi met behulp van firmware weer bij de tijd gebracht en op het juiste beveiligingsniveau weten te brengen , en voila! Er is een nieuw weerstation op wunderground er bij. Mijn weerstation is operationeel. Station IHAARL49. Het staat aan en het werkt.! Leuk meteen vandaag die storm (was wat minder met het installeren, maar mocht de pret niet drukken).

Nu nog eens wat gaan pielen met die eigen website, dat is de volgende stap.

Dank, Groeten, Wouter.