Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door Hullieman
#74824
Hallo,

Na me eerst te hebben voorgesteld volgt nu de vraag om advies bij de aanschaf van een weerstation.
Het station komt in eerste instantie te staan op het dak van onze schuur. Deze schuur staat in de tuin bij ons hoekhuis. De wind wordt aan de achterzijde van de schuur tegengehouden door ons huis, dat op de hoek van een rijtje staat in noord-zuidelijke richting. In het zuiden staat op ruim 20 meter een rij bomen die daar de wind blokkeert. Aangezien onze schuur wat naast het huis staat (dus niet in het verlengde) kan de wind richting grofweg oost-west er nog langs, maar dat betekent volgens mij weinig, omdat het ook een soort van tochtsluis is voor andere windrichtingen. Maar goed, ik moet ergens beginnen…. Aan de voorzijde is voor stadse begrippen veel minder hinder voor de wind. Dus windrichting noord, oost, zuidoost is redelijk vrij. Ik hoop dat deze omschrijving duidelijk is, ik vind het wat lastig om dat goed uit te leggen.
Nu heb ik me ook wat verdiept in de verschillende stations van Ecowitt en Bresser.
Bresser verkoopt bijvoorbeeld deze: https://www.amazon.de/-/nl/dp/B07JMVG1W ... it_im&th=1
Ecowitt heeft een station zonder console: https://www.amazon.de/dp/B09QKXMKS4/ref ... hdGY&psc=1
Of dit station: https://www.amazon.de/-/nl/dp/B0BC15NLJ ... 176&sr=8-5

Kortom, er zijn aardig wat stations waaruit gekozen kan worden. Een console is niet per se nodig. Ik hoor graag ervaringen, tips en advies, ook over andere merken. Alvast dank voor de reacties.

Vriendelijke groet van Jan
#74825
Jan.

Een geschikte opstelling kiezen voor je sensoren is inderdaad een van de eerste aspecten die ingevuld moet worden, en mede bepalend voor de kwaliteit van de gemeten data.
De WorldMeteoOrganisation geeft daarvoor heel uitgebreide richtlijnen,met afgeleiden,
waar veel van onze private opstellingen helaas niet of met heel veel moeite aan kunnen voldoen.
Oplossing = beredeneerd een compromis zoeken.

De Nederlandse KNMI-richtlijnsamenvatting is op zich helder, maar anderzijds wel weer erg kort en zonder concrete referentiegetallen.
WUnderground geeft een engelstalige A4-handleiding met illustraties:
de plaatjes in die korte tekst laten al heel goed zien waarop je moet letten.
Dit forumbericht geeft verwijzing naar een Amerikaanse website die een uitgebreidere, praktische vertaling met plaatjes en getalletjes geeft van de WMO-richtlijnen, met argumentaties voor effecten op prestaties.
Zeker wegens ruimte-eisen vaak onhaalbaar in een nederlandse situatie, maar wel goed stof voor overdenken.

Met de bovengenoemde informatie als basis is dan de puzzel voor de stationsbeheerder om het beste compromis te vinden tussen systeemopzet, prestaties en kosten.
Een keer iets bedacht, dan goede reden om forumleden als klankbord te bevragen, voordat je overgaat tot realisatie.
#74847
Je vraag triggerde me om even verder te zoeken naar achtergrond-info hoe je een weerstation goed opzet.

Onder deze weblink zit de verzameling documenten samengevat uit deze thread, aangevuld met een reeks 'formelere' documenten.