Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
#75173
Hallo, ik heb al zo'n 20 jaar een La Crosse WS3600, maar nu is ie toch echt op, ook de reserveonderdelen die ik op de plank had. We hebben ondertussen zelf wat geprobeerd met losse sensoren en Arduino bordjes, maar dat is niet altijd zo succesvol. Dus nu toch maar op zoek naar een compleet nieuw station. Daar heb ik natuurlijk al een tijdje naar gekeken. Maar het ideale station heb ik nog niet gevonden. Het liefst zou ik iets hebben met losse sensoren, dus niet van die 7-in-1. Het lijkt me namelijk ongewenst de windmeter hoog op dak te zetten en de temperatuursensor en regenmeter daar dan ingebouwd te hebben, die combi's die snap ik niet zo. Temperatuur en hygro zijn nu afgeschermd met een geforceerde ventilatie. Dus zoveel mogelijk los van elkaar. Liefst solar gevoed, anders batterij. En daarnaast zelf draadloos uit te lezen uit de sensoren of het basisstation. In ieder geval zonder eerst naar een cloud te moeten uploaden, of met een abonnement om je eigen data te kunnen lezen. Misschien heb ik veel noten op mijn zang, maar het mag best wel wat kosten.

En nu is natuurlijk de vraag: heeft iemand de gouden tip voor me?
#75174
‘Losse’ sensor-elementen, zodat de sensoren ieder optimaal geplaatst kunnen worden,
i.c.m. een lokale uitlezing-zonder-cloud, dan lijkt de kortste weg te wijzen enerzijds naar de Ecowitt-catalogus of anderzijds naar Davis.
Tussen die opzetten en all-in-one is heel veel keus bij een veelheid van leveranciers,
dus rondkijken in verhouding tot wat in jouw situatie past, technisch en financieel.

Zonnevoeding zeker aan te bevelen, vooral voor minder toegankelijke sensoren,
maar dat is m.i. in veel moderne configuraties voor 'losse' sensoren minder goed uitgewerkt.
#75181
Nu enkele maanden in gebruik weerstation van Froggit, waar ik erg tevreden mee ben
Dit is een Ecowitt clone
Kijk op de Froggit site voor meerdere opties, levering alleen rechtstreeks via de Duitse website, levering was binnen 3 dagen, betalen via credit card en je bent verzekerd

Ik heb gekozen voor de single versie: HP1000SE PRO ULTRASONIC Wi-Fi Internet wireless weather station
En mijn upload gaat rechtstreeks naar HWA via Awekas

https://www.froggit.de/?cat=c38_WiFi-we ... ation.html

Succes met je keuze

Mvgr. Peter
#75182
Heren, dank voor jullie reactie. Ik meen de Ecowitt al eerder.te hebben bekeken maar bij nadere beschouwing is dit inderdaad toch wel een aardig concept, samen met die Froggit clone. Ik ga denk ik mijn meest gebrekkige sensoren maar eens met een van deze vervangen en kijken hoe dit gaat. ;)
#75183
Geen big deal, maar als je geen 'kern-systeem' hebt van Ecowitt (of een van zijn equivalenten zoals Froggit),
dan heb je bij losse sensoren uit hun catalogus een Gateway nodig zoals GW1x00 of GW2000 om ze te kunnen uitlezen:
bij Froggit heten die Gateways resp. DP1500 en DP2000.
Staat vaak ook al in de advertenties van zulke sensoren dat je ze niet zelfstandig kunt gebruiken.

Als je nog veel meer info over stationopbouw e.d. wil zien (en de duitse taal enigszins machtig bent), dan is misschien de Wiki van onze collega's bij Wetterstationsforum een interessant startpunt, met in een bijlage dit overzicht van stations-elementen.

Een engelstalig, nog veel gedetailleerder overzicht gericht op samenhangen in/tussen FOSHK-configuraties (zoals Ecowitt en Froggit) vind je in een WXForum-bericht.

Aanpassing 25Januari2024:
Bewerkt en uitgebreid met enkele weblinks met verwijzingen.