Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#75346
Op zoek naar een redelijk betrouwbare zonurenberekening:
zelf uitvinden kan altijd, maar mogelijk beter representatief resultaat als de berekening direct door de fabrikant is gekoppeld aan een 'min-of-meer' gekalibreerde lichtsensor.

Mijn WsWin-instantiaties leiden via een berekening zonuren af uit de lichtmeting door omgebouwde T&H-sensors van WS7000 en Nexus of uit de quasi solarjar-berekening met gebruik van de temp-meting van de Nexus-windmeter:
uitkomsten zijn duidelijk afhankelijk van de sensor-opbouw en van de WsWin-instelling voor lichtschatting.
Mijn eigenbouw-lichtsensoren zou ik via Domoticz ook kunnen toepassen voor een zonurenberekening, maar uiteraard zonder enige kalibratie, dus uitkomsten niet beter als voor WsWin.
Weatherflow_Tempest kan 'echt' licht meten (waarschijnlijk veel beter dan de bovengenoemde sensoren),
maar nergens in de vervolgketens lijkt een zonurenberekening te vinden.
[ :idea: kan misschien WeeWX voor mijn Tempest dat 'kunstje' uitvoeren?]

Bij mijn speurtocht naar een nieuwe windmeter zie ik dat o.a. Ecowitt-WS68 een licht&UV-sensor heeft:
is ergens in de Ecowitt-functieketens via GW1000 of via hun eigen website iets te vinden van een zonurenberekening?
Gebruikersavatar
Door Stef
#75349
Hoi,

Leuk bezig lees ik zo, ik zat echt net een beetje te hangen in de pdf van het KNMI over de brekingen van zonuren wat mijn aandacht trok. Erg leuk om hier iets mee te doen in de toekomst en hou dit onderwerp dan ook even in de gaten.