Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door beneluxmeteo
#10615
Geachte collega's,

Vandaag heb ik weer een probleem met de windrichting van mijn Vantage Pro 1. De wind is bij velen in Groningen nu ZO, bij mij geeft de windrichting echter tegendraads aan, namelijk NW. Dit is namelijk wel eens vaker voorgekomen.

Aan de kabels etc. mankeert niets, ook de batterijen net vervangen.

Graag jullie hulp en adviezen.

Met collegiale hoogachting,

Johan Metselaar
Door Eckie76
#10616
beneluxmeteo schrijft:
Geachte collega's,

Vandaag heb ik weer een probleem met de windrichting van mijn Vantage Pro 1. De wind is bij velen in Groningen nu ZO, bij mij geeft de windrichting echter tegendraads aan, namelijk NW. Dit is namelijk wel eens vaker voorgekomen.

Aan de kabels etc. mankeert niets, ook de batterijen net vervangen.

Graag jullie hulp en adviezen.

Met collegiale hoogachting,

Johan Metselaar


Heb je de windmeter tijdens de eerste plaatsing noordelijk ingesteld? Dat wil zeggen, de houder plus windmeter in zuiver noordelijke richting laten wijzen?
Door osjohn
#10722
Johan, het is een enorm probleem op een afstand te bepalen betreft jou windrichtings meter afwijking.

Mijn advies is als volg:
Haal de windmeter en steun eens omlaag, en hou hem aangesloten.

Controleer eens of het inbusboutje goed vastgedraait zit, en dat het vaandeltje niet te strak naar onder is gedrukt.( inbus losdraaien, vaandel omlaag drukken en daarna een millimeter omhoog trekken, inbusboutje vastzetten )

Druk eens zachtjes op de punt en daarna aande achterzijde van het vaandeltje, terwijl je iemand op je scherm laat kijken of dat invloed heeft op je windrichting. ( potmeter controle )

Beweeg met de hand het vaandeltje, en kijk daarbij wat er op het scherm gebeurt.

Zijn er geen afwijkingen gevonden denk ik toch dat de potmeter inwendig wat mankeert, maar dat is bijna niet te controleren alleen als hij het totaal niet meer doet.

John van Os
Door beneluxmeteo
#10731
Beste weervrienden,

Probleem is inmiddels opgelost.

In mijn weerkamer heb ik 4 tft-schermen naast elkaar staan, en daar vlak naast stond de VP... Hoe dichter je de console bij de tft-schermen zet, hoe gekker je console gaat reageren..

De oplossing is dus gevonden door de console verder bij de tft schermen weg te zetten wat een bevredigend resultaat heeft opgeleverd.

Groet uit een regenachtig Winschoten,

Johan
Door Zaferr
#10735
Is dat een must? Om de console ver van het pc-scherm af te houden? mijne staat niet ver van mijn scherm, zon 60-70 cm.. té dichtbij? of kan het nog wel? heb overigens niet echt merkwaardige dingen opgemerkt..
#10739
Hmm, mijn console staat naast mn monitor (Liyama Prolite E480s), denk iets van 10 cm, maar nooit geen problemen gehad met de windrichting.

@Johan, je zit niet toevallig draadloos met je windmeter?