Discussie forum over overige software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door Brandwijk
#2528
Het is inderdaad moeilijk als stations niet 24x7 operationeel zijn op daar zeld de min/max waarden en dergelijke van te bepalen om 18:00 UTC.
Dit blijft dus een lastig punt en ik heb ook niet 1, 2, 3 een oplossing voor de hand maar ik zal er over nadenken.
Door Luc
#2530
Het voordeel is wel dat er al heel veel weerstations deelnemen. Als ik nu alleen de weerstations mee laat doen die wel tijdens iedere upload data aanleveren. Volgens mij zijn we dan al een heel eind. De dichtheid van de weerstations is redelijk verdeeld. Als je voor ieder import data hebt aangeleverd voor een bepaalde dag, dan worden je gegevens meegenomen voor die dag.

Nadeel is wel dat er vragen komen in dit forum waarom bijvoorbeeld de neerslagsom van een bepaald weerstations niet is meegenomen. (al kun je dit ook weer als voordeel zien :laugh: )
Door Brandwijk
#2557
Als je er al een hoop hebt die 24x7 de gegevens kunnen leveren moet dat geen probleem zijn.
Voor de neerslag kan je dagelijks om 18:00 UTC de $totalRain uitlezen en vergelijken met de dag ervoor. Dan heb je ook van de stations die 's nachts niet in de lucht zijn toch de totale neerslag B)
En als stations altijd hun gegevens hier willen hebben staan... tja, dan moeten ze 24x7 in de lucht zijn :P
Door jorissynaeve
#2558
Mja, voor 24h in de lucht te zijn is ook niet altijd simpel e.
Hier staat mijn pc op de kamer (weerstation ook dus) en met de pc aan 's nacht is slapen niet zo handig :P
Niet iedereen beschikt over een server of een pc die dag en nacht aan kan staan e.
Voor de neerslag kan je dagelijks om 18:00 UTC de $totalRain uitlezen en vergelijken met de dag ervoor.

Das een idee. Op dat moment zijn de meeste stations wel online denk ik :)
Door Luc
#2561
Heel slim Elmar. We komen er wel. Dat ik dat zelf niet bedacht heb :blush:. Ik zal eerst eens kijken of ik deze techniek kan toepassen voor de extremen op de homepage. Ik zal hiervoor ook wat moeten sleutelen aan de import en de database zal ik moeten aanpassen.

Later een kunnen we dan eens gaan nadenken over het neerslagkaartje. Op de huidige server lukt dat toch niet :lol: . Waarschijnlijk wordt mijn eigen server a.s. maandag of dinsdag opgeleverd. Dan zal ik nog wel een paar dagen druk zijn om een en ander in te regelen en te testen. Met een beetje geluk kan eind volgende week de website overgezet worden...
Door mavlo77
#2580
Mee eens, als je toch al genoeg deelnemers hebt voor een dag/nacht update dan moet je denk ik een keuze maken om alleen deze mee te nemen.

Het is wel jammer voor mensen als Joris. Maar ja de kans dat je gewoon geheel foute gegevens zit te verzamelen omdat je ofwel verkeerde tijdstippen hebt is kwalijker. Want je WEET nu al dat je zeker fouten erin gaat hebben. En nu het aantal stations aan het uitbreiden is, weet je nu al dat je je HEEL veel werk op je schouders gaat halen.

Idee:
Er zijn van die eenvoudige pc's van 100 of 200 euro, die bovendien maar 10 of 20 watt energie gebruiken. Zit een celeron 400MHz ofzo in, en voldoende krachtig om Windows 2000 te draaien. Dat zou ideaal zijn. Als je toch al een mooi weerstation hebt waarmee je je gegevens op internet kunt zetten, dan kun je vaak ook wel zo'n pc bekostigen toch?
Kijk hier maar (als voorbeeld): http://www.microclient.nl/
Er zit zelfs een harde schijf in van 30GB!
Misschien dat we zelfs kunnen denken aan een soort gezamenlijke inkoopactie? Ik gebruik nu een oude pc voor server doeleinden, maar wil zelf ook van die kast af (groot, ventilator, toch iets teveel energie).
Door wthus
#2583
Voor het weerstation (die ik extern opgesteld heb staan) heb ik in de zomer een 2de handse gebruikte PC gekocht via Marktplaats. Ding koste 150 euro en bevatte eigenlijk verder maar weinig. Weinig geheugen, kleine HD, etc... Beestje geformateerd, XP erop gezet en hij draait nu al een ruime 4 maan 24 uur per dag stabiel in de machinekamer van een melkgeitenhouderij. Adsl op gehangen. Soms wil de stroom er wel eens uit vallen, of kan ik de pc vanuit huis niet bereiken (zoals vandaag) is wat vervelend, maar dat wordt nog wel opgelost. Thuis op mijn kamer ook een pc staan, deze staat overigens ook 24 uur per dag aan, slaap dan eerlijk gezegd beter dan als het doodstil is op de kamer (dan hoor je allemaal van die vervelende bijgeluiden enzo). :blush: :silly:
Door mavlo77
#2584
Hoi Wilber,
Je kunt de pc zo configureren dat ie automatisch opstart na stroomonderbreking als het goed is. Als je VNC als service hebt geinstalleerd, dan kun je hem zo weer bereiken. Zo gaat dat hier ook. Alle processen van webcam server tot weatherlink en sql-update starten uit zichzelf. Ik krijg alleen een mailtje als er dus inderdaad zo'n herstart is geweest.
Mark
Door wthus
#2585
Ah, dat wist ik niet dat zelfs datgeen mogelijk is! Ach zo moeilijk is het herstarten ook niet, alleen 1 knop indrukken en het spul draait weer zoals het zou moeten draaien (programma's zijn in opstart register gezet).

Heb alleen problemen met dat IP vanuit de modem, krijg hem nog niet vast te staan. Nu heeft ie (de modem) hem (pc) weer een ander nummer gegeven, dus kom er weer niet op de laatste 2 dagen. :ohmy:
Door jorissynaeve
#2590
Goh ja, men ziet wel wat men doet he met het al dan niet enkel opnemen van stations die om 24uur online staan.

Ik hoop eigenlijk dat mijn ouders hun "trage" pc vlug beu zijn. Dan neem ik he :P

Het is eigenlijk gewoon mijn ventilator die veel te veel lawaai maakt ;)

Vermits ik mijn data online zet via een eigen c# programma kan ik de ochtend nadien mijn gegevens op 24uur wel online zetten, maar vermits de meeste stations dat niet kunnen heeft dat ook niet veel zin e? :)