Discussie forum over overige software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door Erwin Lankheet
#21052
Het idee leefde al langer om de website te voorzien van beelden geleverd door een webcam.
Enkele weken geleden de Axis M1011-W IP-Cam ontvangen en ik moet zeggen de kwaliteit is goed.
De camera is simpel te configureren en kan de opnames versturen naar een FTP-server die geïnstalleerd is op de een windowsXP systeem.
Dit geeft vele voordelen. Een van die voordelen is om de ge-uploade beelden automatisch te voorzien van informatie: zoals de tijd, datum en weergegevens. Hiervoor is een klein programma geschreven waar onder andere ingesteld kan worden de tekst die op de foto dient te komen alsmede de kleur, grote en positie op de foto.

Het programma is ook uitgerust om van de laatste 10 beelden een animated gif te maken zodat een bewegend beeld wordt opgebouwd. Je hebt zodoende twee mogelijkheden:
1] Een bewegend beeld van de laatste twee uur tussen zonsopgang en zonsondergang.
Dit beeld wordt op de site weergegeven tussen zonsopgang en zonsondergang.
2] Een bewegend beeld van 10 beelden tussen de laatste zonsop- en zonsondergang.
Dit beeld wordt op de site weergegeven tussen zonsondergang en zonsopgang.

De derde mogelijkheid van dit programma is het automatisch uploaden van de animated.gif bestanden naar de Website.

Ik weet niet of er belangstelling voor is, 1 weerstation heeft al belangstelling getoont, maar het is mogelijk om dit programma vrij beschikbaar te stellen zodat het zeer eenvoudig wordt om foto’s automatisch te bewerken, animated.gif aanmaken en automatisch uploaden naar jouw website.

Het betreffende programma wordt op dit moment uitgetest door twee weerstations en
functioneerd op mijn weerstation al drie weken achter elkaar zonder problemen.