Discussie forum over overige software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door wslangerak
#5622
Het moeilijkst is denk ik de data van de omliggende stations bij elkaar te krijgen. Voor ons tenminste, want Luc heeft ze natuurlijk al. Een grafiekje is dan al gauw in elkaar geflanst. De basis van Joske's script is trouwens JPGraph, dat zullen de meeste onder ons wel kennen.
Door Luc
#5624
Het moeilijkst is denk ik de data van de omliggende stations bij elkaar te krijgen. Voor ons tenminste, want Luc heeft ze natuurlijk al. Een grafiekje is dan al gauw in elkaar geflanst. De basis van Joske's script is trouwens JPGraph, dat zullen de meeste onder ons wel kennen.
Dat is voor mij geen probleem. Sterker nog, ik heb alle GPS coordinaten (op basis van centrum dorp/stad) voor elk weerstation opgezocht via google earth. Deze GPS coordinaten gebruik ik ook voor het plotten van de stippen in het plaatje en het temperatuurkaartje te berekenen. Het is dus simpel om alle weerstations in een straal van x kilometer te bepalen. (eh.. x pixels, want ik reken de GPS coordinaten om naar pixel coordinaten in de plaatjes).

Ik sla echter niet alle alle records die ik binnen krijg op. Ik overschrijf steeds de laatste. Ik wil nog een aparte tabel maken, waar ik per weerstation de laatste zeg 100 record bewaar. Dan kan ik op basis daarvan allerlei grafiek genereren.

EDIT: Ik bewaar wel het laatste record per dag per weerstation. Daar wil ik een module mee bouwen, zodat je bij elk weerstation terug in de tijd kunt zoeken. Met de nieuwe beheer module kan de beheerder (eventueel correcties toepassen bij storingen van de sensoren. Althans dat is het idee dat ik heb. Eventueel maak ik daar een mogelijkheid bij om ook een dagverslag in typen. Dan heb je een online logboek.
Door hansmiv
#5625
Oebele schrijft:
Oké even overnieuw.
Dit is een output van het script in werking ...


Ow, o.k. Ik vat 'm. Ja, dat is JPGraph, hetzelfde pakketje wat ik ook gebruik. Heerlijk om mee te spelen en te knutselen.

Kijk bijvoorbeeld eens naar mijn windroos. Geen standaard JPGraph oplossing, maar wel lekker gemakkelijk om naar eigen wens aan te passen, wat ik hier dan ook heb gedaan.

Goede suggestie !
Door hansmiv
#5626
Luc schrijft:
Ik sla echter niet alle alle records die ik binnen krijg op. Ik overschrijf steeds de laatste.

Daar had ik al zo'n vermoeden van.
Wanneer je ook per uur werkt heb je maar 24+1 records nodig. Per station. Ik heb wel de indruk dat "onze collega's" de data wel een beetje dempen voordat ze in de grafiek komen. Kijk bijvoorbeeld naar de regen. Als het 00:00 uur is valt de waarde niet ineens naar 0, maar eerst naar iets van 15 % van de laatste waarde en pas het volgende uur naar nul.

P.s. Ik weet niet of ik het gezegd had. Als je mijn hocus-pocus scriptjes wilt hebben kan ik ze opsturen, maar erg leerzaam zijn ze niet denk ik.
Door Luc
#5627
hansmiv schrijft:

Wanneer je ook per uur werkt heb je maar 24+1 records nodig. Per station. Ik heb wel de indruk dat "onze collega's" de data wel een beetje dempen voordat ze in de grafiek komen. Kijk bijvoorbeeld naar de regen. Als het 00:00 uur is valt de waarde niet ineens naar 0, maar eerst naar iets van 15 % van de laatste waarde en pas het volgende uur naar nul.
Ik zal eens kijken wat ik kan inregelen. Lastig blijft de overgang naar de volgende dag. WsWin geeft mij altijd de data van de laatste 24 uur door. Dus ook de neerslag van de laatste 24 uur. Weatherlink bijvoorbeeld geeft altijd de neerslag vanaf 0:00 uur door.

P.s. Ik weet niet of ik het gezegd had. Als je mijn hocus-pocus scriptjes wilt hebben kan ik ze opsturen, maar erg leerzaam zijn ze niet denk ik.
Graag. Stuur maar op. Ik kan hocus pocus goed lezen B). Vind ik zeker interessant.
Door hansmiv
#5630
Luc schrijft:
Lastig blijft de overgang naar de volgende dag. WsWin geeft mij altijd de data van de laatste 24 uur door. Dus ook de neerslag van de laatste 24 uur. Weatherlink bijvoorbeeld geeft altijd de neerslag vanaf 0:00 uur door.

Hoe erg is dat ? O.k., dan heb je om 00:00 een overgangswaarde. De neerslag van het laatste uur ben je bij Weatherlink en Weather Display om 00:00 sowieso kwijt.

Het blijft toch al een enigszins globale schatting. Als je tien stations hebt lopen als vergelijking en om tien uur 's-avonds trekken twee er de stekker uit, dan heb je tussen tien en middernacht ineens maar acht stations om te vergelijken. Als één van die twee nou net een hele grote hoeveelheid regen had gemeten, dan is die meting ineens weg en zakt de vergelijkingswaarde een stuk naar beneden. Wind hetzelfde.

Ik kan hocus pocus goed lezen B). Vind ik zeker interessant.


In je postvakje. Ik hoop dat je er wat aan hebt.