Discussie forum over overige software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door reitsma1960
#47364
Vandaag de nieuwe NSdisplay2 ter test gekregen.

Het mooie van dit pakket is dat het gebruik maakt van verschillende kaarten.
De bekende Nexstorm kaart zit er in en daarnaast een Nokia kaart en Heatmap.

Er zijn diverse mogelijkheden met de kaarten om ze te bekijken qua zoomen en verschuiven.
Het is nog een Béta fase maar ik vermoed dat het binnenkort ter download wordt aangeboden bij Nordicweather.

Hier alvast een voorproefje:
http://www.weerstation-marsdijk.nl/onweerradar.php

Groet,
Oebel
Door WeerStationWoerden
#47370
ziet er goed uit Oebel
zag dat er nu ook de lijn van dag/nacht zichtbaar is
en dat je nu ook buien kan zien
word tijd dat deze versie beschikbaar word
komen de extra's er ook nog bij ??

mvg Gert
Door petergroeneveld
#47403
reitsma1960 schrijft:
Vandaag de nieuwe NSdisplay2 ter test gekregen.

Het mooie van dit pakket is dat het gebruik maakt van verschillende kaarten.
De bekende Nexstorm kaart zit er in en daarnaast een Nokia kaart en Heatmap.

Er zijn diverse mogelijkheden met de kaarten om ze te bekijken qua zoomen en verschuiven.
Het is nog een Béta fase maar ik vermoed dat het binnenkort ter download wordt aangeboden bij Nordicweather.

Hier alvast een voorproefje:
http://www.weerstation-marsdijk.nl/onweerradar.php

Groet,
Oebel



Hallo Oebel,

Leuke functies bijgekomen t.o.v. de vorige versie, je hebt natuurlijk wat onweersbuien nodig om het goed te kunnen testen en waar test je nog meer op?

Kun je me vertellen wat de functie van de heatmap precies is? Is me niet helemaal duidelijk.

Rechtsboven in de hoek zie ik een speakertje staan kun je hiermee de geluiden die je in de Nexstorm software hoort mee reproduceren of heeft het een andere functie?

Nog een opmerking van mijn kant, vind dat op de 24h tijdslijn de uren dicht tegen elkaar aanliggen dit komt wat onduidelijk over, dit was bij de vorige versie ook al zo kan ik me herinneren, heb toen de tijdslijn op 12 uur gezet zodat het wat uit elkaar lag.

Voor de rest ziet het er goed uit. Ben benieuwd naar de nauwkeurigheid van de inslagen. :)

Groeten en succes met testen,
Peter.
Door reitsma1960
#47404
petergroeneveld schrijft:


Hallo Oebel,

Leuke functies bijgekomen t.o.v. de vorige versie, je hebt natuurlijk wat onweersbuien nodig om het goed te kunnen testen en waar test je nog meer op?

Kun je me vertellen wat de functie van de heatmap precies is? Is me niet helemaal duidelijk.

Rechtsboven in de hoek zie ik een speakertje staan kun je hiermee de geluiden die je in de Nexstorm software hoort mee reproduceren of heeft het een andere functie?

Nog een opmerking van mijn kant, vind dat op de 24h tijdslijn de uren dicht tegen elkaar aanliggen dit komt wat onduidelijk over, dit was bij de vorige versie ook al zo kan ik me herinneren, heb toen de tijdslijn op 12 uur gezet zodat het wat uit elkaar lag.

Voor de rest ziet het er goed uit. Ben benieuwd naar de nauwkeurigheid van de inslagen. :)

Groeten en succes met testen,
Peter.
Door reitsma1960
#47406
Hoi Peter,

Er is wat fout gegaan met mijn tekst tijdens de reactie op je bericht.

Nog een keer.
De heatmap geeft de dichtheid van de ontladingen aan. Deze kaart kleurt van groen naar geel en rood wanneer de intensiteit toeneemt.

Het speakertje geeft inderdaad de Nexstorm inslag geluiden weer. Ben ik niet zo kapot van. Is ook een probeersel nog. Werkt overigens wel.

Een ander voordeel van NSdisplay 2 is dat het niet meer werkt met NSlog maar gebruik maakt van een eigen batch script wat zorg draagt voor de upload van de bestandjes.
De Live! map geeft de inslagen daardoor sneller weer dan de Nexstorm kaart in NDdisplay 2.

Het testen zal met name zijn tijdens een bui. Het is nog de vraag hoe dit script zich gaat gedragen tijdens zwaarder onweer met erg veel inslagen. Wat ik wel heb begrepen is dat ook de oude buien weer worden gegeven net als in NSdisplay 1.

Ook Jim McMurry (die NSdisplay 1 heeft verberd) is betrokken bij dit projekt.
NSlog is al aangepast op de nieuwe versie Nexstorm 2. Ook dit nieuwe NSdisplay 2 script moet prima werken met Nexstorm 2. Gelukkig hoeven we dan niet weer alles aan te passen. Ik hoop deze week of aankomende week de Béta versie van Nexstorm 2 te krijgen heb ik van Relko begrepen. Ik ben zeer benieuwd en verwacht er veel van. Zeker gezien de erg lange periode die er aan gewerkt is.......

@Gert; (WS Woerden)
Het is niet mogelijk de grafiek van NSdisplay 1 te gebruiken in deze versie.
NSdisplay 1 vraagt veel meer van het systeem dan deze NSdisplay 2.
Ook Jim zelf zal deze versie gaan gebruiken.

Groet,
Oebel
Door AenG
#47407
Dag Oebel,

Mooi zo'n waarschuwingssysteem voor naderend onweer, maar ik vraag mij het volgende af.

Op je website heb je een kaart van Europa staan. Waarom geen kaart van de directe omgeving? Het is toch veel interessanter om te weten hoe dichtbij het onweer is. Of is daarvoor de resolutie van de detectie te laag?

Gr. Geert
Door reitsma1960
#47410
AenG schrijft:
Dag Oebel,

Mooi zo'n waarschuwingssysteem voor naderend onweer, maar ik vraag mij het volgende af.

Op je website heb je een kaart van Europa staan. Waarom geen kaart van de directe omgeving? Het is toch veel interessanter om te weten hoe dichtbij het onweer is. Of is daarvoor de resolutie van de detectie te laag?

Gr. Geert


Dag Geert,

Zeker is dat interessanter.
De Nexstorm kaar kun je zelf inzoomen en deze zoomt automatisch in bij naderend onweer to 50 km. (rechts knop Autobereik en dan selecteer.)
Ook de 2 Nokia kaarten zijn in te zoomen dmv scroll knop op muis. Ze zijn ook te verschuiven wanneer je linker muisknop vasthoudt.

Groet,
Oebel
Door reitsma1960
#47413
AenG schrijft:
Dus de resolutie is vanaf 50km en groter?
Hij ziet niet dat het onweer 1km verwijderd is?


Jazeker geeft het systeem onweer weer vanaf 0 km oftwel boven je antenne tot zo`n 1200 km. Met regelmaat ontvang ik nu inslagen op 1700 tot wel 2000 km. De nauwkeurigheid wordt dan uiteraard twijfelachtig hoewel vaak andere detectie systemen daar in de buurt wel onweer weergeven.

De kaart is in te zoomen tot 50 km. Je kunt precies volgens hoeveel km de inslagen verwijderd zijn. Het systeem geeft de afstand aan. Je ziet dit ook op de pagina rechts bij Laatste ontlading--> afstand.
Wanneer er een onweersbui of cel is, wordt dit aangegeven dmv een cirkel.
Deze cirkel zijn er ook weer in diverse kleuren van groen, geel en rood, afhankelijk van de zwaarte. Wanneer een bui boven je antenne zit is de cirkel in mijn geval dus precies rond Assen.

Hoe dichterbij het onweer, hoe nauwkeuriger de registratie. Maar ik vergelijk het systeem met regelmaat met de andere onweerdetectie systemen (Buienradar, Meteoconsult, Blitzortung etc) en ben zeer tevreden over de nauwkeurgheid ook op grotere afstand.

Groet,
Oebel