Discussie forum over overige software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door forsurh
#9443
Het volgende:

Ik heb een netwerk van 3 pc's en een laptop.

Een pc draait weather display, dus de mogelijkheid om de pc te synchroniseren met de console (Een WMR-200) tijd, de DCF tijd.

Hoe krijg ik nu alle pc's op diezelfde tijd, dus zodat het netwerk synchroniseert?

Groeten,
Wisse

www.weerstation-grootegast.nl
Door wslangerak
#9444
Hoi Wisse,

Maak op de andere 3 pc's een file aan (in notepad ofzo) dat je bijvoorbeeld timesync.bat noemt met dit als inhoud:

Code: Selecteer alles
net time \\\\192.168.2.7 /set /yes


In plaats van het IP-adres in dit voorbeeld vul je het (interne) IP-adres in van de PC die al wordt gesynchroniseerd.

Deze "batchfile" laat je opstarten als Windows opstart, dus in het mapje "Opstarten" plaatsen bij alle drie de pc's en dan volgen ze keurig de tijd van de WD-pc.

Succes,
Kees.
Door Meteonoord
#9446
wslangerak schrijft:
Hoi Wisse,

Maak op de andere 3 pc's een file aan (in notepad ofzo) dat je bijvoorbeeld timesync.bat noemt met dit als inhoud:

Code: Selecteer alles
net time \\\\192.168.2.7 /set /yes


In plaats van het IP-adres in dit voorbeeld vul je het (interne) IP-adres in van de PC die al wordt gesynchroniseerd.

Deze "batchfile" laat je opstarten als Windows opstart, dus in het mapje "Opstarten" plaatsen bij alle drie de pc's en dan volgen ze keurig de tijd van de WD-pc.

Succes,
Kees.


Hi Kees,

Leuk, maar......

Hoe kom ik achter mijn interne netwerk IP's ?

Groet,

Bert
Door weerzoetermeer
#9448
Hoi Bert,

Ga naar start, dan uitvoeren, dan cmd intoetsen en enter, dan ipconfig en enter. Dan krijg je het interne ip te zien.

Maar je kan ook in je router even kijken.


Gr.
Thierry
Door wslangerak
#9449
Hallo Bert,

In je systemtray (rechtsonder bij het klokje) zie je als het goed is het netwerkicoontje (twee knipperende monitoren). Als je daarop rechtsklikt kies je voor status, dan naar het tabblad ondersteuning en dan zie je het interne IP-adres van die pc.

Je kunt hier ook komen via Configuratiescherm > Netwerkverbindingen > Dubbelklikken op de betreffende netwerkverbinding (LAN-verbinding o.i.d.) > Tabblad Ondersteuning.

Gr,

PS Thierry's methode kan natuurlijk ook. Je ziet er zijn vele wegen die naar het IP-adres leiden :-)
Door Meteonoord
#9451
Meteonoord schrijft:
wslangerak schrijft:
Hoi Wisse,

Maak op de andere 3 pc's een file aan (in notepad ofzo) dat je bijvoorbeeld timesync.bat noemt met dit als inhoud:

Code: Selecteer alles
net time \\\\192.168.2.7 /set /yes


In plaats van het IP-adres in dit voorbeeld vul je het (interne) IP-adres in van de PC die al wordt gesynchroniseerd.

Deze "batchfile" laat je opstarten als Windows opstart, dus in het mapje "Opstarten" plaatsen bij alle drie de pc's en dan volgen ze keurig de tijd van de WD-pc.

Succes,
Kees.


Hi Kees,

Leuk, maar......

Hoe kom ik achter mijn interne netwerk IP's ?

Groet,

Bert


Thierry en Kees hardstikke bedankt. Ik heb ze gevonden.

Groet,

Bert J. van Bergen
Door Meteonoord
#9454
Kees & Thierry,

Sorry maar ik heb te vroeg gejuicht.

Ik heb geinstalleerd zoals aangegeven.

Als ik dan bv. de laptop opstart - uiteraard is hier het batch bestand op geinstalleerd - neemt hij niet de tijd aan van de WeerPC. Ik zie hem wel in de opstartprocedure in DOS lopen.

Wat is er fout ?

Bert J. van Bergen
Door wslangerak
#9455
Hallo Bert,

In het batchbestand het IP-adres van de weer-pc ingeven hè, niet van de pc zelf.
Als alles verder goed ingesteld is kan het zijn dat de firewall de verbinding naar de weer-pc blokkeert.

Je kan ook een "ping" geven naar de weer-pc om te kijken of de verbinding als zodanig wel goed is:

Ga naar Start > Uitvoeren > vul in ping 192.168.xxx.xxx (het adres van de weer-pc, Enter
Dan moet je een scherm krijgen waarop je drie keer Antwoord van.. enz moet zien. Krijg je een time-out dan wordt de verbinding waarschijnlijk geblokkeerd door een firewall of het IP-adres klopt niet.
Door Meteonoord
#9457
wslangerak schrijft:
Hallo Bert,

In het batchbestand het IP-adres van de weer-pc ingeven hè, niet van de pc zelf.
Als alles verder goed ingesteld is kan het zijn dat de firewall de verbinding naar de weer-pc blokkeert.

Je kan ook een "ping" geven naar de weer-pc om te kijken of de verbinding als zodanig wel goed is:

Ga naar Start > Uitvoeren > vul in ping 192.168.xxx.xxx (het adres van de weer-pc, Enter
Dan moet je een scherm krijgen waarop je drie keer Antwoord van.. enz moet zien. Krijg je een time-out dan wordt de verbinding waarschijnlijk geblokkeerd door een firewall of het IP-adres klopt niet.


Hi Kees,

Ping is goed.

Wat heb ik gedaan ?

Ik de tijd van mijn weerPC verhoogd en daarna op de laptop het batch bestand gedraaid. Geen verandering.

Groet

Bert J. van Bergen