Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door weerzoetermeer
#38780
Ook hier in Zoetermeer een plakbui gehad, 20.6 mm in korte tijd. Maar zo te zien is het in Nederland op sommige locaties nog wel wat erger geweest. Inmiddels is mijn stand voor juli 266 mm. Moet niet gekker worden...

Gr.
Thierry
Door fotogw
#38782
Over plaatselijke verschillen gesproken! Hier in Vaassen, op ong. 8km van zowel Epe als Vierhouten nog geen 7 mm! ik zag vanaf mijn werk de bui via buienradar al, maar ik zag mijn regenmeter niks doen, en de buurstations hadden toen al tientallen mm's opgevangen... Maar vanuit een nat Apeldoorn naar Vaassen gereden, en daar was de weg nog droog! Hier pas rond Een uur of 7 vanavond meetbare neerslag! leuk om die verschillen te zien!

Gerhard
www.weeropdeveluwe.nl
Door nolversteeg
#38784
Hallo Meteovrienden ,

Vandaag is het een mooeie dag om te zien of de data die aangeleverd wordt plezier geeft , buiten dat het een hoop ergenis opleverd "de hele dag buiten geweest zwembadverwarming aangebracht waar water uit het slangetje kwam van 50 graden ". toen ik thuis kwam had het 0,6 mm geregend dit was 1 km verder, en kwam niet van de beregening van de buren. tot nu toe 37 mm en in de top op 3 van nederland 6 Km verder maar op de helft van de hoeveelheid +/- 5 Km . Zie je HWA de buienradar gaat dit heel leuk kloppen met de plukken regen die over het land schuiven en waar het naar beneden komt.

Groeten Nol
meteoeersel.nl
Door weerzoetermeer
#38792
In Zoetermeer hebben twee Davis stations in het oosten van Zoetermeer rond de 20 mm gemeten. In het westen van Zoetermeer zit ook een Davis echter die had maar 0,8 mm te pakken. De verschillen waren gister behoorlijk groot...

Gr.
Thierry


fotogw schrijft:
Over plaatselijke verschillen gesproken! Hier in Vaassen, op ong. 8km van zowel Epe als Vierhouten nog geen 7 mm! ik zag vanaf mijn werk de bui via buienradar al, maar ik zag mijn regenmeter niks doen, en de buurstations hadden toen al tientallen mm's opgevangen... Maar vanuit een nat Apeldoorn naar Vaassen gereden, en daar was de weg nog droog! Hier pas rond Een uur of 7 vanavond meetbare neerslag! leuk om die verschillen te zien!

Gerhard
www.weeropdeveluwe.nl
Door wsMaurik
#38800
Tja, ook de Betuwe viste naast het net met 2mm.

Maar zo zie je wel hoe moeilijk het is om de aangeleverde data op waarde te schatten, in Zoetermeer 20mm en 1mm.
Door BeArt
#38802
Dan snap ik alleen de kaartjes nog niet van de neerslag van gisteren.
Hier in Odijk heeft ook een wolkbreuk plaatsgevonden.
En dan zat ik nog niet eens in het centrum, want begreep dat ten oosten van mij in in Driebergen op 5km afstand de straten helemaal blank stonden.
Daarnaast ten westen van mij in Houten was niets gevallen. Ook 5 km.

Even terug naar de neerslag kaart van nederland, de waardes staan er bij mij maar de kleuren niet.
Vreemd want in groningen zie ik wel 1 station met een hogere waarde en die is wel geel.
Ga er niet van uit dat mijn waarde van mijn meting als onbetrouwbaar wordt gezien.
Hij is wel degelijk juist en waarschijnlijk te laag.
Regenmeters met wipjes hebben altijd een negatieve afwijking als het heel hard regend.

Dus waarom bij mij geen andere kleuren?

Mvrg Bart
Door BeArt
#38821
Ik bedoelde deze kaart.
Mijn waarde is 34 in het midden van Nederland



Vermoed toch dat bij mij de dichtheid van de stations in mijn nadeel is.
Er vindt geen inkleuring in omdat de tollerantie met naburige stations te hoog is.
Maar ket klopt wel!!!!!

Misschien in de regenkaartjes de tolleranties wat ruimer zetten zodat inkleuring wel plaats vindt.
Dit met de wetenschap dat regenbuien zeer plaatselijk kunnen zijn.
Bijlagen
rps20110729_210620.jpg
rps20110729_210620.jpg (22.89 KiB) 2205 keer bekeken