Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door jeroenzwart
#39986
Hallo,

Al met al een spectaculaire onweersdag achter de rug! Begon natuurlijk al afgelopen nacht toen vanaf ca. 2.00 een groot onweerscomplex over Milsbeek trok. Dat leverde in Milsbeek "slechts" 5 mm op (de zwaarste regen trok net ten zuidoosten van Milsbeek langs), maar wel veel ontladingen wat aanhield tot ca. 5.00. Weinig geslapen daardoor, omdat onze hond volledig flipt bij dergelijk onweer en dat het liefst probeert een gat in de grond te graven en als dat niet lukt alles wat los of vastzit probeert te slopen!:woohoo: Een hele kunst om het beest in bedwang te houden en te voorkomen dat onze inboedel niet gesloopt wordt!
Rond 7.00 in de morgen de restanten van een onweersbui die overtrokken, weinig om het lijf.
Dan vanaf 9.40 opnieuw een groot onweerscomplex dat rakelings langs Milsbeek trok. In Milsbeek bleef het droog, maar in Mook (waar ik werk) ongeveer 8 km verderop viel in korte tijd ca. 10 mm (precies kon ik het niet vaststellen, aangezien weerstation Mook helaas op dat moment off-line was). Moest naar huis om te voorkomen dat de hond de boel ging slopen:( (mijn vrouw kon niet naar huis) en heb de regenval daar zodoende gemist. Onweer hield aan tot ca. 10.50.
Dan vanaf 11.45 de meest heftige bui van de dag! Het begon met het steeds donkerder worden en donkerder worden, totdat het zo goed als nacht leek buiten! Heel surrealistisch! Dan een windstoot van ruim 56 km/h om 11.56 en vervolgens heel veel regen, een regenintensiteit van bijna 200 mm/h en in korte tijd bijna 16 mm aan neerslag erbij. Vervolgens zeer veel ontladingen, waarvan de meeste horizontaal, waardoor er continu een soort "gegrom" buiten te horen was. Het onweer hield aan tot ca. 12.45.
En dan om 13.30 weer een bui! In Mook weer met bakken tegelijk, naar schatting bijna 5 mm neerslag in misschien 2 a 3 minuten tijd. De bui schampte Milsbeek waardoor het daar beperkt bleeft tot enkele tienden van milimeters. Onweer hield aan tot ca. 14.15
Vervolgens klaarde het fel op, waardoor het uiteindelijk nog ruim 25°C werd, terwijl in de ochtend tijdens de buien niet warmer was dan ca. 17°C!
Al met al dus een interessante weerdag die ik niet snel zal vergeten!:cheer: Leuk nog om te zien in de figuren hieronder: de buien veroorzaakte een nogal "rommelig" beeld van de luchtdruk. Vooral de luchtdrukdaling ten tijde van de passage van het onweerscomplex van afgelopen nacht was spectaculair: 8 hPa daling in amper een uur tijd!
In de stralingsgrafiek is mooi de "Egyptische nacht" terug te vinden: van ca. 11.50 tot 12.10 registreerde de meter 0 W/m2 (!), normaal gesproken is dat bij zonnig weer rond die tijd ca. 800 W/m2.

Groet, Jeroen

Afbeelding
Afbeelding
Door jeroenzwart
#39991
SpeedyGJ schrijft:
Waar heb je die grafiek mee zon gemaakt? :)

Gewoon met Excel, middels een macro in visual basic. Met de macro kan ik alle grafiekinstellingen van te voren opgeven, zo is iedere dag en ieder type grafiek snel en eenvoudig in Excel op te roepen:cheer: . Levert toch mooiere plaatjes op dan met de standaard weerprogramma's, niet?;)
Door eugel
#39992
Hier in de achterhoek werd het omstreeks 12:30 ook bijna nacht. Dit had ik ook nog nooit meegemaakt. Zie solar grafiek.
Neerslag over de gehele dag is 29mm geworden.
Bijlagen
solar.gif
solar.gif (9.01 KiB) 1782 keer bekeken