Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door baroman
#41369
Hallo weeramateurs

Ik had een vraag over de classificatie van het Hellmann warmtegetal dit kan ik nergens vinden!
Het koudegetal heb ik al.

Ronnie..
Bijlagen
koudegetal_classificatie.jpg
koudegetal_classificatie.jpg (15.39 KiB) 1786 keer bekeken
Door nitrx
#41374
Het KNMI hanteert http://www.knmi.nl/cms/content/5922/zom ... n_top_tien een warmtegetal bij, die waarde wordt berekend door het aantal graden dat de gemiddelde etmaaltemperatuur van elke dag boven de 18,0 graden ligt, op te tellen. Een dag met gemiddeld over 24 uur een temperatuur van 20,2 graden draagt dus 2,2 bij aan het warmtegetal. Zo komen we dus uiteindelijk tot een totale som die het mogelijk maakt de warmte in het jaar te classificeren.

Ze geven er echter geen benamingen aan
Door baroman
#41375
Hoi Ron

Das nu jammer, bij het koudegetal wel.
Dan ga ik zelf wel iets bedenken.

Bedankt.

Ronnie..
Door Overijse
#41390
nitrx schrijft:
Het KNMI hanteert http://www.knmi.nl/cms/content/5922/zom ... n_top_tien een warmtegetal bij, die waarde wordt berekend door het aantal graden dat de gemiddelde etmaaltemperatuur van elke dag boven de 18,0 graden ligt, op te tellen. Een dag met gemiddeld over 24 uur een temperatuur van 20,2 graden draagt dus 2,2 bij aan het warmtegetal. Zo komen we dus uiteindelijk tot een totale som die het mogelijk maakt de warmte in het jaar te classificeren.

Ze geven er echter geen benamingen aan


Hier spreekt men dus over de graaddagen, aan de hand van de graaddagen wordt gezegd hoe warm of koud een jaar wel was.

Aan de hand van graaddagen (dagen van meer dan gemiddelde etmaaltemp 18°C) dit wordt ook een aardgasverbruik van een modaal gezin getoetst. Dagen onder de gemiddelde etmaaltemp van 18 °C worden in Nederland dan weer koeldagen genoemd.

In België spreekt men van een graaddag vanaf 16.5 °C, waarom vraag het mij nie (ik denk om nog meer in onze zakken te zitten).

Meer info over dit onderwerp :
Wikipedia
Graad en koeldagen voor 34 Nederlandse KNMI meetstations van 1970 tot heden
Graaddagen België van 1961 tot nu

Grtz
Kris