Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door jeroenzwart
#44034
Na een relatief rustig weekend staat ons zoals het er nu naar uitziet weer een (zeer) onstuimige week te wachten. Dinsdag is het alweer raak met storm aan de kust, maar vooral vrijdag lijkt zeer spannend te gaan worden. Bij alle modellen berekenen een zeer diep uitdiepende depressie westelijk van Schotland. De depressie lijkt vooralsnog recht over Schotland te koersen en vervolgens richting Denemarken. De positie van het zwaarste windveld is duidelijk nog onzeker, maar lijkt vooral ZW-Nederland te gaan treffen, waarbij mogelijk een zeer zware storm gehaald kan worden. ECMWF geeft de meest diepe depressie, zie hieronder met op vrijdag een kerndruk beneden 945 hPa! Alle modellen zijn het erover eens dat het in Nederland vrijdag behoorlijk onstuimig tot zeer onstuimig gaat worden. Of het daadwerkelijk komt tot een zeer zware storm is natuurlijk nog afwachten, maar ik volg de berekeningen de komende dagen met veel interesse!
Ik zou zeggen: als je nog zaken rondom het huis hebt die niet tegen een flinke windstoot kunnen, komende dagen is het moment om daar wat aan te doen!B)

Groet, Jeroen

Afbeelding
Door Snarf2000
#44036
Jee, dat ziet er leuk uit.
Als hij nou ietsje hoger over gaat,
krijgen wij hier in het noorden de volle laag.

We houden het in de gaten.
Ik ben er klaar voor.

Frans
Door Pringelz
#44037
Zag het ook al dat er opnieuw kans was op zware windstoten, ik ben benieuwd :laugh:
Door weatherservice
#44061
We zitten er klaar voor, mooie post.

Nicolas
Door SpeedyGJ
#44079
Ben erg benieuwd naar vrijdag, zo het nu naar uitziet kan de westkust en noordkust zich opmaken voor een 10bft, nw kust zelfs 11bft! Uiteraard nog ver weg maar we moeten het maar even in de gaten houden hoe alles gaat verlopen :)
Door meteozwolle
#44086
ben ook zeer benieuwd Wisse. Jammer dat we in DA die GFS-kaartjes niet kunnen maken.
Door forsurh
#44136
meteozwolle schrijft:
ben ook zeer benieuwd Wisse. Jammer dat we in DA die GFS-kaartjes niet kunnen maken.


Nee, helaas niet. Dan ben je toch aangewezen op GFS of WxSim. Het windveld is overigens een stuk minder geworden vrijdag.

Groeten,
Wisse
Door jeroenzwart
#44258
De storm is ondertussen van de weerkaarten verdwenen:dry: . In plaats daarvan lijkt de depressie nu pal over Nederland te koersen en dat levert natuurlijk weinig wind op. Wel een lage luchtdruk, in noord Nederland komt de druk waarschijnlijk beneden 970 hPa uit. Dat is alweer een tijd geleden dat we een dergelijke lage druk hebben gehad. De depressie neemt in de hogere luchtlagen een flink portie koude lucht mee. Dat staat daarmee ook garant voor talloze hagel en (natte) sneeuwbuien die na de passage van het laag zullen binnenstromen. Al met al wordt het vrijdag dus waarschijnlijk toch nog een interessante weerdag.:)
Door Pringelz
#44260
Hier ondertussen een 19 mm neerslag, daarstraks viel het even met bakken uit de lucht.