Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door tjabine
#6401
Hallo,

Weet iemand hoe het komt dat er bij een koude nacht van een graad
of 2 a 3 boven nul er toch een klein laagje ijs gevormd wordt op het garagedak.

Bvd groetjes Ron.
Door wthus
#6403
Dat komt door de uitstraling van bovenaf. Is het bewolkt en niet koud genoeg dan zal er ook geen ijs ontstaan. Is overigens ook goed te meten met een thermometer op 10 centimeter boven het gras. Als het in de weerhut dan 2,5 graad is kan het wel eens zijn dat je boven het gras een -0,4 graad meet. Hierbij is die meter dan wel afgedekt door een stralingsplaat. Zonder stralingsplaat kun je wel eens -2,1 meten maar dan meet je de stralingstemperatuur en niet de lucht temperatuur.
Door wslangerak
#6405
Er zijn zelfs weeramateurs die experimenteren met dit temperatuurverschil om te kunnen "meten" of het een bewolkte of onbewolkte nacht is.
Door tjabine
#6406
Maar is het niet zo dat het dak van een garage op ongeveer 250 cm zit.
En de temperatuur gemeten op 150 cm bv 2.5 graden is.
En de gemeten gras temperatuur 1.9 graden.
Hoe kan er dan toch een ijs laagje ontstaan.
Heeft zich deze nacht afgespeeld.
Door wslangerak
#6407
Naar mijn idee zoals Wilber zegt door koude-straling van bovenaf. Het is vannacht een heldere nacht geweest ( dwz onbewolkt, vergeet de mist even) dus de koude-straling van bovenaf was erg groot.
Mijn standaard temp/hum sensor staat op 1.50 m, maar in de windmeter (ca 8m) zit ook een temperatuursensor. Het minimum van die sensor was 1.3 °C (08:34 uur), terwijl de min temp op 1.50 m hoogte 2.9 °C was (08:26 uur). Dat scheelt dus 1.6 °C. Dat verschil kan bij jou net voldoende zijn geweest om ijs op het dak te laten ontstaan.
Door wthus
#6413
wslangerak schrijft:
Er zijn zelfs weeramateurs die experimenteren met dit temperatuurverschil om te kunnen "meten" of het een bewolkte of onbewolkte nacht is.


Dat kun je toch al, als het bewolkt is dan is de afwijking tussen de temperatuur op 10 centimeter en 1,5 meter veel kleiner dan op een redelijk heldere avond/nacht. Overdag omgekeerd kun je meten wanneer de zon schijnt, dan loopt het kwik op 10cm behoorlijk hoog op vaak.
Door nolversteeg
#6452
Hallo onderzoekers,

volgens mij is het zoiets

* Twee geijkte thermometers bevinden zich in elkaars nabijheid in dezelfde ruimte
* Bij de ene thermometer wordt de normale luchttemperatuur afgelezen. Deze temperatuur
noemt men de droge boltemperatuur (TT). Om het kwikreservoir van de andere
thermometer bevind zich een in water gedrenkt kousje. De temperatuur die men bij deze
thermometer afleest noemt men de natte boltemperatuur (HT)
* Het verschil in temperatuur tussen TT en HT is een maat voor de relatieve luchtvochtigheid " heet natuurkunde iemand heeft ooit uitgevonden dat voor verdamping warmte nodig is resultaat bevroren dak

denk ik !!

vr.gr Nol