Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door Eckie76
#8123
Deze winter kan in Limburg in ieder geval al de boeken in als bijzonder.
In Sint Odiliënberg ( Midden-Limburg ) hebben we tot op het moment van schrijven een gemiddelde etmaaltemperatuur van -3,2 graden!
Ter vergelijking: Januari behoort normaal 2,6 gemiddeld te zijn.

In het 15 km verderop gelegen Ell werd zelfs -20 gehaald en in Zuid-Limburg -23!!

2 nachten achter elkaar temperaturen van -14 tot -17 graden boven een 11 cm dik sneeuwdek.

De Pluim geeft voorlopig weinig uitzicht op dooi.

Komende nacht verwacht ik wederom 15 graden vorst in onze regio.

Een prachtige winter dus.
Door Luc
#8127
Hier dus nog iets kouder, zie ook http://www.weerstationkessel.nl/periode ... winter2009

Gisteren zelfs -9.7 als gemiddelde etmaal temperatuur.

Hoe berekenen jullie overigens de gemiddelde dag temperatuur? Ik tel de temperaturen van ieder heel uur bij elkaar op en deel dat door 24. Ik heb ooit ergens gelezen dat dit de officiele methode is, maar ik weet niet meer waar.
Door Effing
#8154
De gemiddelde temperatuur wordt normaal gesproken vastgesteld door de 24 uur waarden per dag door 24 te delen. Als je uitsluitend de hoogste en de laagste temperatuur neemt en vervolgens deelt door twee is de kans op afwijkingen groot. Volgens mij moet je op de verkregen waarde dan nog 0.2°
in mindering brengen.Ik heb dat ooit eens ergens gelezen maar weet niet meer precies waar. Zal eens in mijn dossier zoeken.