Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Gebruikersavatar
Door Ws Heinenoord
#75074
Sinds gisteren heeft m'n weerstation de 1000 mm regengrens gepasseerd. (Weerstation Heinenoord). Ik zie dat het KNMI voor Zestienhoven en Barendrecht al verder over de 1000 mm voor dit jaar is. (1028 cq 1024 mm). Maar ik kan niet zo goed zien waar in Nederland dit jaar de meeste regen is gevallen.
Hoe staat het met het jaartotaal voor regen bij andere HWA stations?
#75079
1067 mm in Hoogeloon
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#75082
Hier meerdere neerslagmeters in bedrijf, maar de jaarinfo daaruit is voor 2023 niet verhelderend, integendeel:
- Nexus rapporteert via Console_Interface naar WsWin tot 1 december een jaartotaal van 893,9mm
- WS7000 via PC-Interface naar WSWin tot 1 december met een jaartotaal van 1149,2mm
- Tempest mag door ervaring bij voorbaat al niet meedoen,
want onduidelijke afregeling aan Weatherflow-kant (die pas na discussie met Weatherflow enigszins bijtrok)
en onmogelijkheid om lokaal met een flow te controleren als basis voor eigen kalibratie.
Mijn lokale WeeWX meldt uit UDP-uitlezing als ruwe jaardata t/m vandaag 1694,5mm,
terwijl de Weatherflow-server de meetdata naar 916,5mm als jaartotaal vertaalt.

Uitlezing van de bovengenoemde sensoren via Domoticz heeft ook eigenaardigheden die de data niet geloofwaardiger maken dan via WsWin.
Hoop is nu gevestigd op vergelijkende data uit WH40 via GW1000 als 3e bucket-meter, want die lijkt het best in opnames:
WH40&GW1000 nog niet zo lang in bedrijf, maar komend jaar ook die gaan meenemen in de statistieken.
Alle 3 bucket-meters redelijk vrij opgesteld, op nagenoeg gelijk hoogte.
:( De conventionele, groene beker ook maar in ere houden als dagelijkse “duivel’s advocaat” ……..