Discussie forum over achtergronden en theorie mbt het weer
Door wslangerak
#5250
Ik denk dat we het zo langzamerhand allemaal wel inzien. Dat het klimaat in Europa zich zachtjes aan (of misschien wel heel snel) aan het aanpassen is.

Weer een goed voorbeeld is het noodweer wat de laatste dagen met name over Polen raast. Kijk maar eens naar dit clipje, gemaakt vanuit een bus:

http://www.youtube.com/watch?v=v1ER4CIOSOY

Kunnen we dat soort uitspattingen van de natuur de komende jaren in Nederland ook verwachten? Of zorgt onze trouwe Noordzee nog voor een beetje matiging?

Misschien kunnen we daar eens een boom over opzetten. Dan zien we wel wanneer-ie weer omwaait.....
Door Luc
#5293
Hoi Kees,

Indrukwekkende belevenis in die bus. Daar zou ik niet graag inzitten...

Persoonlijk denk ik dat de Nnoordzee wel wat voor matiging kan zorgen in ons land. Maar we zien de laatste jaren ook steeds vaker hoge druk gebieden ten noorden van ons. Als de wind daardoor ook vaker vanuit het oosten komt, dan zal de invloed van de Noordzee minder zijn.
Door Eckie76
#5302
wslangerak schrijft:
Ik denk dat we het zo langzamerhand allemaal wel inzien. Dat het klimaat in Europa zich zachtjes aan (of misschien wel heel snel) aan het aanpassen is.

Weer een goed voorbeeld is het noodweer wat de laatste dagen met name over Polen raast. Kijk maar eens naar dit clipje, gemaakt vanuit een bus:

http://www.youtube.com/watch?v=v1ER4CIOSOY

Kunnen we dat soort uitspattingen van de natuur de komende jaren in Nederland ook verwachten? Of zorgt onze trouwe Noordzee nog voor een beetje matiging?

Misschien kunnen we daar eens een boom over opzetten. Dan zien we wel wanneer-ie weer omwaait.....



[img]http://estofex.org/cgi-bin/polygon/showforecast.cgi?lightningmap=yes&fcstfile=2008081606_200808142116_3_stormforecast.xml[/img]


Het frappante is, dat enkele dagen geleden door www.estofex.org een level 3 waarschuwing voor Noord-oost Polen was uitgegegeven, met een zeer hoog risico op tornado's.

Is die bus nu omgewaaid of zie ik dat verkeerd?
Dergelijke verschijnselen kunnen hier ook optreden, kijk naar 1967 Chaam en Tricht. Dat waren zeer zware windhozen.
Meer zorgen maak ik mij over de neerslag.
Als ik de neerslaggegevens van 1850 tot heden van Roermond erop nasla, dan zie ik een toename van ruim 30 % van de jaarsom.
Dit is voor mij reden genoeg om aan te nemen dat het toch wel snel gaat.
30% !!
Door wslangerak
#5305
Ja, die bus waaide inderdaad gewoon omver. Geen ernstige gevolgen verder, maar toch....

Inderdaad is het zo dat áls het tegenwoordig regent het dan ook gelijk met bakken uit de hemel komt. Die buien van gisterenmiddag ook bijvoorbeeld: in 2 minuten had ik hier 4 mm ofzo.

Aan de andere kant, Tricht is 41 jaar geleden, dus toen gebeurde er ook al vreemde dingen. Kan me dat nog wel herinneren (jaaaa, je wordt ouder pappie....). Was een dagje uit geweest met pa en moe in de blauwe kever en zag door de achterruit een lucht met een kleur die ik later nooit meer gezien heb :blink:
Door Eckie76
#5306
Lijkt me wel akelige ervaring. Was de lucht een beetje groenachtig van kleur?
Zulke windhozen zijn hier zeldzaam, omdat de omstandigheden waarin ze ontstaan vrijwel nooit voldoende aanwezig zijn. Dat heeft niet eens zo veel met de Noordzee te maken, maar meer met de windschering op een bepaalde hoogte in de atmosfeer, die in Nederland niet "gunstig" genoeg is hiervoor. Als wij i.p.v. een ZW-stroming een dominant noordelijke stroming zouden hebben, dan zou het hier in de zomer een paradijs zijn voor tornado-liefhebbers. Wat denk je dat zich hier dan zou afspelen indien er warme, vochtige lucht vanuit het zuiden zou opdringen, terwijl er op 10 km hoogte een snijdende polaire stroming zou staan?
Door hansmiv
#5307
10 augustus 1925: De cycloon van Borculo.

De berichtgeving is sinds de vorige eeuw natuurlijk wel verbeterd. En daarbij, Burgemeeester De Muralt was een meester in het bespelen van de politiek en de media, zodat het meer aandacht kreeg dan 'gebruikelijk'.
Borculo werd regelmatig getroffen door windhozen: 1947, 1988, 1999. Dat "Chaam" rn "Tricht" een voorbode waren van het veranderende klimaat gaat mij wat ver.

Dat er in Polen een bus omval is rampzalig, maar het wordt wel heel gemakkelijk wereldwijd bekend omdat er toevallig net iemand een filmpje van maakte, dat tegenwoordig nog dezelfde dag bij iedereen thuis op de computer is op te halen. Als dat filmpje er niet was geweest had waarschijnlijk vrijwel niemand ervan geweten.

Een interessant rapport is natuurlijk De toestand van het klimaat in Nederland 2008. Probleem is dat het voor buitenstaanders tamelijk lastig is om te lezen en te begrijpen. De reacties uit de politiek op dat rapport waren wat dat betreft schrijnend. Iedereen pikte er maar wat uit wat in zijn kraam te pas kwam, maar vrijwel niemand had het hele rapport gelezen.

Het is een glad onderwerp. Dat het klimaat verandert is wel redelijk duidelijk, maar voorlopig kan nog niemand aangeven wat nou precies de aard en de oorzaken van de verandering zijn.

Ik volg het ook met grote interesse, zoveel is zeker.
Door wslangerak
#5310
De lucht was inderdaad groenig Olaf.

Nee, ik zie dat soort dingen niet als een voorbode. Denk maar eens aan de novemberstorm van 1972 en gelijk daarna in april 1973 was het weer raak. Ehm, wat hebben we nog meer, 2 x prijs op Ameland ook in '72 geloof ik en in '96? Nee, voorzover ik me kan herinneren zijn er heel wat van die rampen en rampjes voorbijgetrokken in Nederland en als je dan naar de laatste, zeg acht jaar kijkt valt het nu best mee.

Maar net wat Hans zegt, er wordt nu véél meer publiciteit aan gegeven en ja, voor de pers zijn dit soort dingen in de komkommertijd natuurlijk extra interessant.

Kijk naar onze vriend Piers Corbijn: een maand lang staat-ie enorm in de belangstelling en nu hoor je d'r niks meer van. Af en toe kijk ik nog eens op z'n website, maar hij lijkt zich toch wat gematigd te hebben....

Het begint hier nu weer grote druppels te regenen, ik denk dat we vandaag nog wel wat kunnen verwachten ook. Geen onweer (helaas).
Door wsp
#5317
Verandering van het weer, ja inderdaad, maar volgens mij is dit toch iets al zolang als de aarde bestaat.
Alleen wij leven te kort om deze dingen mee te maken of je moet net tussen twee delen zitten, dan maak je zo iets mee.
De aarde is volgens mij altijd gewoon in beweging, denk zelf dat dit een proces is die om de tich jaren gewoon herhaalt wordt.
Wat ik mij altijd afvraag is hoe het kan dat sommige uitgravingen zo diep zijn, Romeinen en zo. Ik weet van mijn vader die in de mijn gezeten heeft, dat zeer diep altijd iets vreemds te zien was,Fossielen.
Ik zelf maak om de zoveel tijd een beeld van de Noordpool, maar die zie ik snel veranderen, wordt steeds kleiner, nog een paar jaar en de noordpool is in de zomer weg en dan????

http://www.weerstation-parkstad.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=76&Itemid=143

Dan krijg je volgens mij nog een groter effect, dan krijg je namelijk weer andere stromingen op de aardbol en wat dat voor gevolgen heeft?
Afwachten, ben er wel eerlijk in, blijf het mooie beelden en ervaringen vinden.
Door Eckie76
#5318
De oorzaak van "de verandering" kan ik (wie ben ik nu??) niet verklaren.
Evenmin kan Dhr. Al Gore dat, al doet hij erg veel moeite met zijn in mijn ogen pretentieuze documentaire An Inconvenient Truth. Alleen de titel wekt bij mij al weerzin op.

Wie zegt dat het bijvoorbeeld in 1134 niet veel natter is geweest dan nu en dat er toen ook een vergelijkbaar verloop heeft plaatsgevonden?
Het is wel interessant, en bepaalde veranderingen zijn onweerlegbaar, maar daarmee krijg ik nog steeds geen definitief antwoord op mijn vraag: Is de opwarming van de aarde nu 100% zeker te wijten aan de mens, of is dit effect ondanks alle uitstoot van rotzooi en noem het maar op ook zo klein dat het in feite geen naam mag hebben en is er iets anders aan de hand?
Kijk, ik ben geen klimatoloog en heb mij niet voldoende verdiept in de materie om glasharde uitspraken te doen, maar constateer wel veranderingen.
Door wsp
#5319
Eckie76 schrijft:
De oorzaak van "de verandering" kan ik (wie ben ik nu??) niet verklaren.
Evenmin kan Dhr. Al Gore dat, al doet hij erg veel moeite met zijn in mijn ogen pretentieuze documentaire An Inconvenient Truth. Alleen de titel wekt bij mij al weerzin op.

Wie zegt dat het bijvoorbeeld in 1134 niet veel natter is geweest dan nu en dat er toen ook een vergelijkbaar verloop heeft plaatsgevonden?
Het is wel interessant, en bepaalde veranderingen zijn onweerlegbaar, maar daarmee krijg ik nog steeds geen definitief antwoord op mijn vraag: Is de opwarming van de aarde nu 100% zeker te wijten aan de mens, of is dit effect ondanks alle uitstoot van rotzooi en noem het maar op ook zo klein dat het in feite geen naam mag hebben en is er iets anders aan de hand?
Kijk, ik ben geen klimatoloog en heb mij niet voldoende verdiept in de materie om glasharde uitspraken te doen, maar constateer wel veranderingen.



Hallo Olaf, ik denk niet dat het echt aan de mens ligt, de vulkanen en zeeën werken ook goed mee, ik weet niet wat de Zee allemaal uitstoot.
In de Romeinen tijd hadden ze ook geen industrie en auto's en vliegtuigen en ga maar door, toen waren er ook al vreemde weer veranderingen. Ik heb geen verstand ervan, zal ik ook nooit krijgen, maar volgens mij is dat gewoon iets van Moeder aarde zelf. Een keer om de zoveel tijd zal alles weg worden geveegd van de Aarde en begint weer alles opnieuw, zo'n idee heb ik. Maar wie ben ik omdat te zeggen dat het zo is. Men zegt altijd voor Christus, maar hoeveel is dat voor Christus?