Discussie forum over achtergronden en theorie mbt het weer
Door Snarf2000
#58776
Heel leuk GJ, alleen heeft mijn radar niet zo'n groot bereik.
Ik heb mijn detector beperkt tot zo'n 50-100 kilometer.
De bui op de noordzee zat op een 200 kilometer afstand.
Deze registreer ik niet.

Maar we blijven zoeken.
Bedankt voor het meedenken.

Grt Frans
Door ws vreewijk
#58777
Hi Frans,

Inderdaad ik ken je antenne configuratie en ik denk dat het met 75 km wel op is.
Derhalve zul je het ergens anders in moeten zoeken.

Feit is wel dat het grafiekje niet lijkt op een aantal valse strikes,daar is het te mooi voor,je maakt het wel spannend moet ik zeggen:laugh:

gr en een fijne dag

|Chris
Door reitsma1960
#58783
Hoi Frans,

Even vanuit Zuid Italië waar ik momenteel zit. Hoop nog mooi onweer te zien.

Je hebt geen Boltek systeem maar misschien is ook dit een mogelijkheid.
Het kunnen ionosferische reflecties zijn van een onweersbui erg ver weg. Dat is niet ongewoon wanneer de condities goed zijn. Het kan zijn dat detectoren ontladingen registreren (geldt in ieder geval voor Boltek detectoren) op vele duizenden km afstand. Met name waneer er zo'n 10 tot 20 ontladingen p/m zijn. Een ontlading wordt dan als veel dichterbij weergegeven, soms op 250 -400 km terwijl de eigenlijke bui op 2500 tot 4000 km zit.
Dit is iets wat we bij de Boltek detectoren met regelmaat zien wanneer dus de condities goed zijn.
We zijn overigens met een drietal stations in Nederland en stations internationaal bezig aanvulende hard- en software te testen om de detectie veel betrouwbaarder te maken.

Groet,
Oebel
Door Snarf2000
#58787
Hoi Oebel.

Maar ik zit met een eenvoudige 1-Wire detector.
Een antenne van installatiedraad (bruin) van 60 cm.

Het vreemde is dat het precies op een onweersbui lijkt die komt en gaat.
Overdag, maar ook midden in de nacht.
Na een flinke registratie gedraagt de detector weer normaal met zo'n maximaal 10 valse strikes per dag

Ik heb ook na zitten denken over storingsbronnen in de buurt.
Maar dan zou de registratie vanaf de start meteen op volle pieken komen.
En daarna abrubt stoppen.

Dus jou theorie zou heel goed kunnen

Grt. Frans
Door jango
#58790
Snarf2000 schrijft:

Ik heb ook na zitten denken over storingsbronnen in de buurt.
Maar dan zou de registratie vanaf de start meteen op volle pieken komen.
En daarna abrubt stoppen.

Dus jou theorie zou heel goed kunnen

Grt. Frans


Luchtvochtigheid kan ook een versterkende factor zijn.
Door een hogere luchtvochtigheid kan het storings signaal versterkt worden.

De redenering van Oebel kan wel kloppen maar?
Dan zouden andere stations, ook al meten die met een Boltec of Blitzortung deze signalen toch ook moeten registreren.
En laat dat nou niet het geval zijn.

Kan het niet zo zijn dat door stijging van de luchtvochtigheid er contact problemen ontstaan in je antenne, waardoor kleine pulsjes ontstaan die dan worden aangemerkt als ontladings signaal.

Grtz, Jan
Door nolversteeg
#58791
Hoi Frans,

Heb even het verloop van vannacht bekeken, de enige actie was in de nek van Denemarken en midden Duitsland.

de frequentie van de bliksem ligt in het VLF gebied "korte golf" van 3 tot 30 Khz



Ik blijf toch denken aan statische regen, je moet eens kijken of er buiten geen bliksemafleiders zitten, Die ontvangen die lading als sproeien, hetzelfde wat je hoort bij bovengrondse hoogspannings leidingen bij mistig weer.

Groeten Nol.
Door ws vreewijk
#58794
Ha ha die Nol Jij als zendamateur gaat nu lachen.

Full range:laugh:

Ofwel er zit geen enkele afgestemde kring in.

Kortom hij ontvangt van 1 Hz tm oneindig.

Bliksem zit ook niet ook niet op een enkele frequentie maar met jou achtergrond wist je dat al.

Toch heb ik met deZelfde detector hele goede resultaten.

Ooit dacht ik nog ik zet er afgestemde kringen in een leuk notch filter op 50 Hz maar uiteindelijk is dat als parels voor de zwijnen,, bedacht ik me.

Als je het schema wil zien voor 1 Wire even kijken hobby boards.com.

Back on topic frans zijn meting zal vrees ik altijd een raadsel blijven valse strikes daar is de curve te mooi voor.

Long distance interference zou kunnen maar ik geloof er zelf niet in als oorzaak van dit fenomeen.

Gr Chris
Door ws vreewijk
#58795
Ha ha die Nol Jij als zendamateur gaat nu lachen.

Full range:laugh:

Ofwel er zit geen enkele afgestemde kring in.

Kortom hij ontvangt van 1 Hz tm oneindig.

Bliksem zit ook niet ook niet op een enkele frequentie maar met jou achtergrond wist je dat al.

Toch heb ik met deZelfde detector hele goede resultaten.

Ooit dacht ik nog ik zet er afgestemde kringen in een leuk notch filter op 50 Hz maar uiteindelijk is dat als parels voor de zwijnen,, bedacht ik me.

Als je het schema wil zien voor 1 Wire even kijken hobby boards.com.

Back on topic Rans zijn meting zal vrees ik altijd een raadsel blijven valse strikes daar is de curve te mooi voor.

Long distance interference zou kunnen maar ik geloof er zelf niet in als oorzaak van dit fenomeen.

Gr Chris