Alles wat je niet kwijt kunt in een van de andere forums
Door SpeedyGJ
#42605
Vannacht is het ISS station van de Davis Vp2 gestolen uit Hijum, dit bleek tussen 1 en 2 uur te zijn gebeurd.
Gezien HWA veel bezoekers trekt wil ik hierbij ook namens Jelle vragen of er getuigen zijn geweest die iets van dit hebben kunnen oppikken, of is er iets verdachts gezien?
Mocht je een tip hebben dan kun je dan per PM doen, of anders via e-mail info@weerstationholwerdpier.nl .
Er is vanmorgen al aangifte gedaan bij de politie, er zijn ook enkele tweets / hyves / Facebook berichten de deur uitgegaan.

Het is zo wie zo onbegrijpelijk waarom iemand dit zou doen, je hebt er immmers geen zak aan. Hopelijk zal via deze wegen een spoor naar het ISS worden gevonden :)
Door relin
#42607
Marktplaats in de gaten gaan houden wie weet wordt het daar straks aangeboden. Bij een inbraak gejatte PC's van mijn vorige werkgever (jaren geleden) werden daar ook doodleuk aangeboden.

Wel goed k*t als ze je hobby jatten.
Door SpeedyGJ
#42608
Ja marktplaats houden we ook goed in de gaten, momenteel nog niks te vinden.
In wat voor termijn zou je dat in de gaten moeten houden?
Hoe langer het duurt hoe lastiger het zal worden ben ik bang.
Door Snarf2000
#42609
Inderdaad kijken veel mensen naar HWA, en ook naar lokale websites.
Dieven ook !!!
Voor dieven is het dus een peuleschilletje om te weten te komen waar de installaties staan.

Het is aan ons om onze apparatuur zo veilig mogelijk te plaatsen, zodat ze niet met een sleuteltje los zijn te draaien.

Je zou er bijna een hangslot aan monteren.
Maar een simpel houten plaatje in zandgrond is natuurlijk ook een makkie voor ze.

Hoogte is 1 van de betere manieren van beveiligen, maar dat kan weer ten koste gaan van je metingen.

Misschien heeft iemand de gouden tip (alarm?) om onze installaties veilig te maken voor de zware jongens.

Frans
.
Bijlagen
zware_jongens.jpg
zware_jongens.jpg (15.67 KiB) 6093 keer bekeken
Door jeroenzwart
#42610
Mooi kl*te Gerrit-Jan!
Hoop dat je nog kunt achterhalen waar die gebleven is...
Nog even een vraag: hoe zat het station bevestigd? Hebben ze alles in het geheel meegenomen, of hebben ze de zaak losgekoppeld? Geforceerd of netjes de bouten losgedraaid? Wellicht kan dat helpen voor anderen (en mijzelf) om dit voorkomen, bijvoorbeeld door de zaak beter vast te zetten.
Hoedanook sterkte ermee!

Groet, Jeroen
Door SpeedyGJ
#42611
Vergeet niet dat het om een weerammateur gaan uit Hijum, ik zelf ben dus niet de dupe maar Jelle. Hij had zijn gegevens enzo niet online staan.

Meestal als ik met Lijn 60 ga naar Leeuwarden zie ik zijn windmeter op dat staan, de rest stond achter het huis, sinds 2 weken had hij deze naar voorkant verplaatst, dus vrij zicht op de weg die de lijn van Holwerd > Leeuwarden met elkaar verbind.
(P.S: Deze informatie heb ik via WeerWoord en kan mogelijk incorrect zijn)

Ik weet niet precies hoe het weerstation is geplaatst, die detail heb ik niet, zover ik heb vernomen zijn gewoon de bouten los gedraaid en de rest (paaltje?) staat nog.

Tja wat kun je hier tegen doen?
Er zijn een aantal antwoorden die ik jullie wel kan geven.

1: Paal van 3m in beton storten zodat ze deze niet snel uit de grond kunnen halen.
2: De meetapparatuur op 2m zetten, dan wordt het lastig om de boel los te halen.
3: Misschien handig om een verlichting in te bouwen? Je kent ze wel zo'n deur lamp die aan gaat als er iemand aan komt lopen. Dit schrikt de dieven af, ook omdat er dan verlichting is en de omstanders het direct kunnen zien, misschien is dit wel het meest gouden tip die ik jullie kan meegeven.
Ik zelf hoef het niet te doen gezien alles gewoon op dak staat, maar voor de mensen die het niet vertrouwen, try it!

4: Een iets ruigere oplossing is een alarmsysteem, je hebt van die systemen die werken op bewegingen of draaiende onderdelen, zodra er ook maar 1 beugel draait gaat de alarm af :) Dit is wel een duurdere oplossing dan bij punt 3.

5: Laatste wat ik kan bedenken is: Stroom op de paal en beugel zetten, niet gelijk 10.000 volt maar gewoon voldoende stroom dat het lastig wordt om de bouten los te draaien.

Je kan ook nog aantal borgmoeren aan de beugel draaien, stuk of 4/5 moet wel lukken denk ik, dit aan beide kanten. Voor de dieven is dit een tijdrovend werk omdat die moeren letterlijk tot het einde moet worden los gedraaid met een sleutel waardoor ze gauw afhaken, want ja dieven moeten het zo snel mogelijk doen voor ze gesnapt worden.

Als iemand nog ideen of aanpassingen heeft, we horen ze graag :)
Door Plaat
#42614
Wat had je gedacht om een webcam te richten op je ISS. Deze webcam binnen achter een raam plaatsen of vast geschroefd op de buitenmuur. Er zijn diverse programma welke snapshots kunnen maken met een redelijk interval. Deze tevens gebruiken voor up-load op je website maar in dit geval om te zien wie en met hoeveel personen dit gedaan is. Het lijkt mij NIET verstandig om met spanning o.i.d. te gaan werken op stalen palen want er lopen kinderen en mogelijk katten buiten en de gevolgen zijn dan niet te overzien. Je zou ook 2 componentenlijm over de bevestigingsmoertjes kunnen smeren.
Door weerzal
#42627
Het is natuurlijk superkl*te

Ik heb eigenlijk twee dingen die ik kan bedenken.

1) dat is loctite daar gaan de bouten goed van vast zitten

2) een telfoonkabeltje er doorheen en wel zo dat de bel gaat als de verbinding verbroken wordt meestal beginnen ze met het kabeltje dat is het makkelijkste.

groet rob
Door weerzal
#42628
En nog een tip:

Ik heb bij de verzekering een aantekening laten maken dat ik in het bezit ben van een professioneel weerstation zodat, met problemen ze niet kunnen zeggen dat dekken we niet.
Kost niks extra en weerstations hebben ze bij de verzekering natuurlijk nog nooit van gehoord.

Groet Rob.