Alles wat je niet kwijt kunt in een van de andere forums
Door wvdkuil
#61550
Deze oorspronkelijk Engelse uitdrukking is volgens de [url=Cambridge Dictionary Online]Cambridge Dictionary Online[/url]
"an expression that means that you should praise someone who deserves it, although you might dislike some things about them:
I don't especially like the woman but, credit where credit's due, she's very efficient."

Vrij vertaald, ook al vind je het niet leuk, geef een ieder die het verdient het juiste commentaar, beoordeling enzovoort.

Dat geldt ook voor de inspanningen die de script-ontwikkelaars gedaan hebben en nog steeds doen.
Dus bij ieder script wat ik maak zet ik netjes onderaan het script,
1. waar de data vandaan komt, vaak ook al verplicht door de data leverancier
2. wie de oorspronkelijke eerste versie van het script gemaakt heeft, bijvoorbeeld Ken True/Saratoga
3. wie deze versie gemaakt heeft, meestal Weerstation-Leuven.

Maar de laatste maanden is het opeens "in" om die credits te verwijderen.
Niet aardig, mag eigenlijk niet bij de voorspellingen en waarschuwingen.

Sommigen vinden ook dat de copyright voldoende is als die er alleen staat, zonder verwijzing naar de maker van de template. Dat vind ik jammer, maar ja als men dat echt wil.

Maar wat er "echt over is "
© 2014 Het weer in xxyyzz | scripts ontwikkeld door: E. v.xxxxxxop (2.4c)
", dus met je eigen naam zeggen dat jij de template of script gemaakt hebt en dan ook nog als je de onaangepaste template gebruikt. En dat doet men ook met de MetNo en andere scripts.

Dit komt steeds vaker voor: Men meldt een probleem. Zonder de URL van de probleem pagina. Ik vraag om de URL maar men geeft daar geen antwoord op. ik stop er tijd in om toch het probleem op te lossen. "Nooit" hoor ik dat het probleem wel opgelost is. Maar krijg meteen een bericht als het niet opgelost is.
En dan kom je weken later achter de URL en dan zie je je eigen naam vervangen door de "beheerder" van de website.

Ik zal niet de ongeveer 10 "sufferds" die willen pronken met andermans veren hier aan de schandpaal nagelen. Het is weliswaar een kleine minderheid op de 110 gebruikers template en een onbekend aantal gebruikers van de HWA/YrNo/MetNo en WXSIM scripts.

[size=4]Maar het resultaat is wel dat ik met onmiddelijke ingang alle support stop aan dit soort gebruikers.

Mijn tijd is voortaan alleen nog voor gebruikers die
1. de credits laten zoals ze zijn
2. de verwijzing naar weerstation-leuven of leuven-template in de "footer" laten staan

Ik zal dit ook duidelijk op de download pagina gaan vermelden voor de toekomst, en een bevestiging vragen in de eerste contact mails van de nieuwe gebruikers.
[/size]

Zo dit moet even van mijn hart.

Wim

P.S. Mijn vrouw zegt: "het is netjes in evenwicht, 10 sufferds die je scripts "stelen" en 10 aardige mensen die in de afgelopen drie jaar een vrijwillige donatie hebben gedaan".
Door lammertsm
#61557
Wim,

Ik moet bekennen dat ik een kleine aanpassing aan de footer verwijzing heb gemaakt.
Maar deze bevat nog steeds de verwijzing naar weerstation-leuven.
Zie onderstaand.

© 2014 Weerstation Assen Zuid-West | scripts ontwikkeld door: Weerstation Leuven versie (2.4c)

De overige credits heb ik niet aangepast.
Door wvdkuil
#61842
Credit?

Ik ontwikkel steeds nieuwe scripts, dus voor vandaag in beta de "kleurtjes" scripts maar nu met wunderground data. We gebruiken hier niet vaak die NOAA data, dus dezelfde soort overzichten op basis van de WeatherUnderground data leek me een leuke uitbreiding. Als voorbeeld:
In de Leuven-Template: http://www.weerstation-wilsele.be/index.php?p=11-2
Voor Saratoga: http://www.wiri.be/saratoga/wxStartReports.php
en stand-alone: http://www.wiri.be/weather2/wsreports/startReports.php

Dit script komt dus onafhankelijk van een nieuw template release beschikbaar.
EN er staat dus ook weer netjes bij wie dat script schrijft en ook op basis van welk voorbeeld.

===

Er zijn nu anderen die de beta testen, bijvoorbeeld Piet Kampen van Sauwerd, die gebruikt Saratoga- en Leuven-template. Bedankt Piet.

Dus ik had even tijd om naar wat vragen van de afgelopen weken van template gebruikers te kijken. Om te zien of de aangedragen oplossingen werken.

En dan zie je dit in de footer:
pi1daf.nl/pd3lkn-weer/weather2/= © 2014 PD3LKN Amsterdam Oost(Watergraafsmeer) | scripts aangepast en ontwikkeld door: PD3LKN | En gebruik makend van het Cumulus Software pakket.

En deze persoon stelt dus wel vragen, maar verandert ALLE credits, zelfs die van de leverancier van de data:

pi1daf.nl/pd3lkn-weer/weather2/index.php?p=51-1= Meteogram and script developed by Weerstation PD3LKN Graphs are drawn using data from Cumuls software Data retrieved for Amsterdam.

En zeker niet de enige die dit zo doet:

weerinkilder.nl/weather2/= © 2014 Het weer in Kilder | scripts ontwikkeld door: E. v. Westerop (2.4c) | weer programma: WeatherLink

Ik weet gelukkig dat de meeste gebruikers de credits laten staan. Maar het blijft HEEL vervelend.

===

Het volgende script wat beschikbaar komt, maar technisch alleen mogelijk in de Leuven-Template, is een ander soort bezoekers teller. Tot nu toe was er een overzicht van welke bezoekers er de afgelopen dagen on-line waren: http://www.wiri.be/weather2/index.php?p=89

Maar ik wil graag weten welke pagina's het meeste bezocht worden. Daar moet de beschikbare ontwikkeltijd naar toe. Dus deze komt in een volgend release: http://www.weerstation-wilsele.be/index.php?p=89-1

Groeten, Wim
Door Goris
#61858
Hallo Wim,

Het is schandalig om zo met andermans veren te pronken ik snap al niet waar je de tijd vandaan haalt om het een en ander telkens weer in elkaar te zetten en dat anderen dat niet kunnen waarderen. We zijn blij dat je dat voor ons doet en vele problemen oplost. Ik denk met je ervaring dat je hier wel wat voor in elkaar kunt zetten zodat het niet meer kan bij een volgende relais. Zie reactie van Luc. Ik zou mijn website niet zo hebben gehad zonder je hulp en dat geld ook voor de andere script schrijvers.

Vriendelijke groeten Louis
Door jango
#61859
Ik neem aan dat dit wel in het script mag zijn aangepast?

© 2014 Veghelsweer

Zou in ieder geval niet weten hou dat zo daar is gekomen.

Maar om dan te gaan pronken dat je dat allemaal zelf heb ontwikkeld is wel van een heel laag niveau.

Het is gewoon zo dat Wim en andere er ontzettend veel tijd in stoppen en omdat vele daarvoor niet de kennis en tijd voor hebben is het gewoon heel fijn dat zij daar zoveel energie in steken.
Ik ben Wim daar ook heel dankbaar voor.
En dan laat je toch gewoon staan wie verantwoordelijk is voor het script!!!!

Wat Wim in deze kan doen is het uitsluiten van elke support voor deze mensen.
En misschien is er ook nog wel zo iets als auteursrecht?

Ook kan van misbruikers een zwarte lijst gemaakt worden en wat mij betreft zetten we die dan ook op deze site.

En wat Luc kan doen is deelname van stations die plagiaat doen uitsluiten van deelname aan HWA.

Grtz, Jan
Door wvdkuil
#61864
jango schrijft:
Ik neem aan dat dit wel in het script mag zijn aangepast?

© 2014 Veghelsweer

. . . ingekort . . .
Grtz, Jan
Sorry Jan, was wat onduidelijk:

BELANGRIJK. Je moet altijd de copyright van je eigen gegevens vermelden. Altijd. Daarom wordt dat ook in de Saratoga en Leuven template standaard vermeld. Het is jouw weer-website. En jij hebt alle moeite gedaan om die site aan te passen aan je eigen omstandigheden. Om de weer-gegevens te verzamelen en op te laden. Niemand mag zomaar die gegevens en vooral de meetwaardes kopieren en in hun eigen site plakken.

Maar wat ik bedoelde was de indruk wekken dat de scripts die de site aansturen ook je eigendom zijn.

Dus s.v.p. haal niet de copyright voor je eigen site weg.

Haal ook nooit de verwijzing weg naar de eigendosmrechten van de gegevens van anderen, zeker als je daar geen gegevens naar oplaadt.. Dus Met.No Yr.No WU Meteoalarm en alle anderen laten je alleen toe hun weer-gegevens te gebruiken als je minimaal hun logo of naam laat staan. En er zijn al uitspraken dat de API rechtsgeldig is.

Sorry dat dit wat onduidelijk was.

Wim
Door powerr
#61869
wvdkuil schrijft:
BELANGRIJK. Je moet altijd de copyright van je eigen gegevens vermelden. Altijd. Daarom wordt dat ook in de Saratoga en Leuven template standaard vermeld. Het is jouw weer-website. En jij hebt alle moeite gedaan om die site aan te passen aan je eigen omstandigheden. Om de weer-gegevens te verzamelen en op te laden. Niemand mag zomaar die gegevens en vooral de meetwaardes kopieren en in hun eigen site plakken.

Maar wat ik bedoelde was de indruk wekken dat de scripts die de site aansturen ook je eigendom zijn.

Dus s.v.p. haal niet de copyright voor je eigen site weg.

Wim


In principe is het niet nodig om een copyrightvermelding op je eigen site te zetten. Het kan natuurlijk geen kwaad, maar als je iets ontwikkelt, heb je daar al automatisch copyright op, tenzij je bijvoorbeeld een werkgever hebt, waarbij je een contract hebt. Dan kan het zo zijn dat alles wat je ontwikkelt, copyright van de werkgever zelf is.

Meer informatie is te vinden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Auteursrecht.