Alles wat je niet kwijt kunt in een van de andere forums
Door SpeedyGJ
#66247
Inmiddels alweer dikke 9 jaar terug dat het weerstation op de Pier stond, 1 jaar lang heeft hij moeten draaien en vervolgens moest het weg. Niet vanwege het weerstation maar meer de PC omdat die geen plek had.

Tot de dag van vandaag krijg ik opmerkelijk genoeg nog steeds de vragen of het ooit nog eens terug zou komen. Dan vraag ik me af of er nou echt zoveel interesse is in het weerstation op de holwerder pier.
Dat het 9 jaar geleden kon was natuurlijk een unieke plek maar wat als er opnieuw een aanvraag zou worden gedaan?

In de tijd van Holwerd heb ik 2x eerder een aanvraag gedaan maar werden afgewezen maar geen idee waarom. Wat nou als er daadwerkelijk veel interesse is in het weerstation op de pier? En dat is eigenlijk ook wel een beetje mijn vraag, wat vinden jullie?

Heb tijd genoeg, opties zijn er ook genoeg!
Natuurlijk rijst de vraag gelijk op: Wat met de storingen die ik in die tijd had? Daar is natuurlijk iets om heel goed over na te denken, maar tegenwoordig bestaan er PC's in USB stick formaat waarbij de scherm van een VP2 / VUE zelfs nog groter is!
Ik wil best nog eens een overweging maken om daarheen te gaan en dit nog eens voor te leggen. Als daadwerkelijk de PC het probleem was kan het nu opgelost worden door een heel klein systeempje te plaatsen, of ik kan ook overwegen om een IP datalogger aan te schaffen, alles kan ik thuis ontvangen (Toch?) en kan ik het verder verwerken. Het scherm zou dan als het goed is gewoon zicht hebben op het ISS station wat het bereikprobleem zou oplossen. Hoe staan jullie hierin?

Indien er genoeg interesse is kan ik het voorleggen, niet via mail maar gewoon oog in oog zodat ik dit keer duidelijk antwoord kan krijgen.
Een aanschaf van een nieuwe VP2 + IP Datalogger of miniPC worden gerealiseerd omdat ik dit station zelf thuis wil behouden.
Na die 9 jaar zelf ook stiekem nog steeds heimwee van! ;)
Door T.J.
#66264
Hallo SpeedyGJ.

Het is natuurlijk heel mooi om op die lokatie (weer) een station te hebben.
Je meet dan natuurlijk waarden die je in Dokkum niet zal halen.
De lokatie is uniek, een landtong in de waddenzee, waar alle elementen vrij spel hebben.
Voor wat betreft de pc er zijn vele opties om data te verzamelen en te versturen.
Misschien is de meteobridge pro iets hiervoor.
Kan data direkt van een Davis ontvangen, groot geheugen, geen internetconnectie nodig om op te starten en laag stroomverbruik.
Tevens kun je dan evt. een console achterwege laten.

Ik vind het een goed idee om het op deze locatie weer eens te proberen.

Succes en groeten Tjeerd
Door jango
#66265
Ik wil geen afbreuk doen aan zulk mooi project Gerrit-Jan.
Ik denk dat iedere weerman wel zulke plek zou willen hebben om zijn metingen te doen.

Maar???

Met wat voor jaartelling werk jij???

Ik meende mij te herinneren dat de hele tot stand komen van je project op HWA is langs gekomen.
Aangezien HWA iets meer dan 8 jaar bestaat!!
Het betreffende topic is iets meer dan 6 jaar ( misschien de zes op de kop ingetikt)
En dit zou het dan moeten zijn http://www.hetweeractueel.nl/forum/off-topic/11790-weerstation-holwerd-op-de-pier

Misschien is het wel net als met weervoorspellingen.
Je kan er wel eens een keer naast zitten.

Veel succes met je hobby.

Grtz, Jan
Door Snarf2000
#66266
Hoi Speedy.

Je hebt een hobby en je hebt een wens.
Ga gewoon naar de pier als je dat graag wil, en vraag of je daar een systeempje op mag hangen.
Wat is het probleem.
Nee heb je, en ja kun je krijgen.

Verder is alles wat je daar doet een zaak voor jou alleen.
Daar hoeft niet een forum over mee te denken.
Sinterklaas gaat je vast niet helpen dit te realiseren.

Doe wat je moet of wilt doen en ga er dan voor.
Misschien kun je zelfs de rederij meekrijgen voor het eventueel delen van de weergegevens.
Jij een plekje op de pier en zij krijgen je gegevens.
Dat kan met gesloten beurs.
Misschien hebben de schippers van de veerdienst er zelfs wat aan.
Wie weet.
Dan snijd het mes aan 2 kanten. Iedereen blij.

Met een RPi (3 Watt verbruik) en een weerstation kom je een heel eind.
Dataoverdracht zal geen probleem moeten zijn, wat er hangt wifi op de pier.
En als deze er een keertje uit ligt, so what !

Grt Frans
Door SpeedyGJ
#66267
Bedankt voor deze berichten en het meedenken van de PC systemen.
Ik had ook begrepen dat via middels van een een USB de data van de VP2 ook kan ontvangen, in dat geval zou dus een console helemaal niet nodig zijn? Dan zou alleen een aanschaf van een losse VP2 systeem / datalogger nodig zijn, op dit moment kost een nieuwe VP2 inc windmeter 399 euro, het USB stick kan ik zo even niet meer vinden maar dan drukt het de kosten natuurlijk en kan ik dit gebruiken voor het aanschaffen van een kleine PC.
Gezien ik het liefst alles zelf in handen wil hebben zou een meteobridge pro geen optie zijn.

Wat betreft de RPi kan ik eventueel naar kijken wat de mogelijkheden daarvoor zijn.

Uiteraard is mijn wens om daar toch weer 1 te kunnen plaatsen, ik ga binnenkort een bezoekje brengen daar om te kijken wat de opties kunnen zijn, en wat betreft de veerdiensten etc, het zou leuk zijn als ze mijn gegevens kunnen bekijken, en natuurlijk kan het gebeuren dat er iets aan de hand is maar het moet geen 5x op een week zijn ;) woon immers in Dokkum en dan is het er even snel heen fietsen geen optie ;)
Door SpeedyGJ
#66268
jango schrijft:
Ik wil geen afbreuk doen aan zulk mooi project Gerrit-Jan.
Ik denk dat iedere weerman wel zulke plek zou willen hebben om zijn metingen te doen.

Maar???

Met wat voor jaartelling werk jij???

Ik meende mij te herinneren dat de hele tot stand komen van je project op HWA is langs gekomen.
Aangezien HWA iets meer dan 8 jaar bestaat!!
Het betreffende topic is iets meer dan 6 jaar ( misschien de zes op de kop ingetikt)
En dit zou het dan moeten zijn http://www.hetweeractueel.nl/forum/off-topic/11790-weerstation-holwerd-op-de-pier

Misschien is het wel net als met weervoorspellingen.
Je kan er wel eens een keer naast zitten.

Veel succes met je hobby.

Grtz, Jan


Goed gezien heb me er even in vergist! :D heb me gerekend op 2009 en daar ben ik even in de war geschoten ;) bedankt voor het opletten!
Door pb2rdf
#66312
De LattePanda is een leuk ding, allleen de levertijd is pas op zn vroegst 2016-februari.
Je kan er vanalles mee experimenteren, gezien alle opties.
Specs van de NIC staan nergens, 1Gbps, of toch 100Mbps.

Als je de starterkit neemt ben je €91 kwijt.
Enhanced starter kit €131

Resolutie van de display is 1024x600

Voor dat bedrag heb je ook de PIPO-X9 met een resolutie van 1920x1200

Als ik wat zocht om mee te hobbyen dan lijkt de Lattepanda een leuke uitdaging.
Ik zou in iedersgeval gaan voor de versie met intern 4GB Ram en 64GB opslag.
Beter teveel geheugen, dan te weinig.

De te leveren display heeft in mijn ogen een te lage resolutie.

Maar iedereen heeft zo zn eigen idee, en moet dat ook vooral volgen.

Peter.
Door SpeedyGJ
#66313
Heb me nog even ingelezen en ja de levertijd is pas begin volgend jaar, mocht ik het station dit jaar nog kunnen plaatsen dan zou ik toch moeten zoeken naar een vervanging. Mijn oog viel namelijk hierop vanwege het zeer kleine formaat, ophangen is geen probleem en qua dikte zit ook helemaal niet in de weg, ik kan het natuurlijk altijd later nog aanschaffen want een PIPO is natuurlijk nooit weg :) ik ga nog even rondkijken maar blijf deze wel in het oog houden.

Bedankt voor het meedenken :)
Door Wietse
#66314
Ik wil wel meehelpen met het configureren van bijv. de Raspberry Pi 2, eventueel meehelpen met het maken van een zeer klein kastje voor verzameling en overdracht van de gegevens...