Alles wat je niet kwijt kunt in een van de andere forums
Gebruikersavatar
Door Veles
#74830
Deze maand plan ik een reis naar Amsterdam met mijn kinderen (link) en ik ben benieuwd naar het weer de komende tijd. Ik wil er zeker van zijn dat we niet tijdens een regenperiode op vakantie gaan. Kan ik de gegevens van deze website vertrouwen voor nauwkeurige weersvoorspellingen? https://www.meteoblue.com/nl/weer/week/ ... nd_2759794 Graag jullie advies!
Is er misschien een link naar weerstations in Amsterdam? Zoiets als dit http://www.weerstation-epe.nl/ (gevonden in een aangrenzende thread)?
#74832
Het weer voorspellen is niet eenvoudig, met name regen wel of niet op een bepaalde plaats kan zelfs voor een dag vooruit al moeilijk zijn. Weervrouw Helga van Leur hoorde ik eens zeggen dat regenval net is als popcorn maken: je weet dat de maiskorrels gaan poppen, maar wanneer waar in de pan, dat is moeilijk te voorspellen. Laat staan dat er iets met zekerheid over regen voor Amsterdam in de komende weken gezegd kan worden. Toch wagen enkele weerdiensten zich aan lange termijn voorspellingen. Meestal citeren ze de gemiddelden van de afgelopen jaren als verwachting.
Op mijn website: http://www.weerstation-heinenoord.nl/ heb ik een subtab "Voorspellingen" gemaakt met daarin de plaatjes en links naar voorspellingen van de diverse weerdiensten die ik gevonden heb (zie tabel genaamd "Klik hier voor meerdaagse verwachtingen"). Enkele geven lange termijn verwachtingen.
En terwijl ik dit schrijf voorspellen ze zwaar weer voor morgen, terwijl het comfortabel, zonnig juli-weer hoort te zijn!
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74833
Als je het lokale weer voor Amsterdam wil zien, dan kun je hier de Amsterdam-stations in de HWA-lijst vinden:
- aanklikken van een stationsnaam toont ActueelWeer voor dat station, incl. een tekstverwachting voor korte termijn
- als je op die webpagina ActueelWeer aan de rechterkant Weersverwachting kiest, dan krijg je meteogrammen in verschillende gradaties tot 4 dagen
- uit dezelfde bron kun je ook een meteogram tot 10 dagen vooruit krijgen.
- als dat station daarnaast een eigen, private webpagina heeft, dan vind je die via weblink Info (rechts op de pagina met ActueelWeer).
Een aantal HWA-stations heeft eigen voorspel-software, in hun weerstation voor korte termijn, of mbv aparte software.
De meeste HWA-stations zullen voor hun webpagina voor een voorspelling voor langere termijn dan 4 dagen 'lenen' van een meteo-organisatie vergelijkbaar met Meteoblue.

Bij andere organisaties zoals AerisWeather en WUnderground kun je tussen een week en 10 dagen vooruit kijken:
deze 2 organisaties hebben ingang voor uploads van lokale amateur-stations,
dus meenemen van gemeten ‘local content’ lijkt geregeld, en die 'local content' kun je ook apart aanroepen voor vertoning.
Daarnaast een hele reeks 'algemenere' voorspellingen voor een week of meer vooruit bij een veelheid van organisaties zoals OpenWeatherMap en Accuweather.
Er zijn API-aanbieders zoals VisualCrossing en OpenMeteo, die nog verder durven gaan tot wel 15 dagen in de toekomst.
Maar voor zo'n termijn kun je beter wat dieper gaan graven dan een tekstsamenvatting of meteogram, en zoeken naar bijvoorbeeld een 'pluim'-verwachting:
in 'pluim'-afbeeldingen kun je in 1 oogopslag de statistische betrouwbaarheid zien van de voorspelling.

Op mijn eigen website heb ik ook zo'n 'geleende' verzamelrubriek voorspelling.
Bewust apart gezet en zoveel mogelijk gericht op mijn eigen locatie via het mechanisme dat ik de betreffende organisaties voedt met mijn stationsdata, en de forecast uitlees die ze voorzien voor mijn station.
Geen eigen voorspelling, want hoe meer ervaring, hoe voorzichtiger ik ben geworden met gebruik van 'voorspellers', zeker voor een termijn langer dan 1 week.

Aanpassing052023:
aangepast&uitgebreid

Aanpassing072023:
webvoorbeelden van voorspellers toegevoegd